|

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی با مجموعه‌ای از فیلترها و مواد شیمیایی برای تصفیه و خالص‌سازی آب مورد نیاز کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد

لینک کوتاه کپی شد

دستگاه تصفیه آب صنعتی با مجموعه‌ای از فیلترها و مواد شیمیایی برای تصفیه و خالص‌سازی آب مورد نیاز در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین فیلتر در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی فیلتر ممبران است. بیش‌ترین کاربرد در بین فیلترهای ممبران تصفیه آب مربوط به فیلترهای ممبران اسمز معکوس (RO) است که، با دقت بسیار بالایی آب را تصفیه می‌کند. در واقع آن چه در رابطه با عملکرد اصلی دستگاه تصفیه آب می‌شناسیم مربوط به عملکرد فیلتر یا فیلترهای ممبران آن است.

البته دستگاه تصفیه آب صنعتی از سه بخش اصلی پیش تصفیه، واحد RO و واحد پس تصفیه تشکیل شده است که، کارکرد صحیح همه این بخش‌ها در تولید آب با کیفیت و خالص اهمیت دارد. به طور خلاصه آب برای تصفیه ابتدا به واحد پیش تصفیه وارد می‌شود، آلاینده‌های درشت، ذرات معلق، رنگ، بو، طعم نامطبوع، برخی از فلزات سنگین، کلر و ... از آن حذف می‌شوند تا آماده ورود به واحد اصلی تصفیه یعنی واحد RO شود که از فیلترهای ممبران تشکیل شده است. پس از تصفیه اصلی نیز در واحد پس تصفیه نیز برای از بین بردن عوامل میکروبی و میکرو ارگانیسم‌ها و یا بهبود خواص آب بر روی آب از فیلترهای دیگر مانند فیلتر یو وی استفاده می‌شود.

آب تولید شده توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی پس از طی این مراحل توسط تجهیزات لازم برای مصرف توزیع و یا در مخزنی با ظرفیت مناسب ذخیره می‌شود.

bc22c183-6f05-4e81-acfc-c6d73552edaa

نحوه عملکرد انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی را می‌توان بر اساس پارامترهای مختلف شامل ظرفیت، تکنولوژی تصفیه و غیره به انواع مختلف تقسیم‌بندی کرد. علاوه بر این با توجه به نوع کاربرد نیز انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی را داریم که، مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع غذایی

در کلیه مراحل تولید و بسته‌بندی مواد غذایی نیز به استفاده از آب تصفیه شده می‌باشد. استفاده از آب تصفیه شده در کنار اثر مطلوبی که در طعم و رنگ مواد غذایی دارد، برای تضمین کیفیت و سلامت محصولات تولید در این صنعتی نیز دارای اهمیت بالایی است.

  • کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع داروسازی

در صنایع داروسازی نیاز به آب فوق خالص می‌باشد که با استفاده از دستگاه‌های دبل RO امکان تولید آنها وجود دارد. آب مورد نیاز در صنعت داروسازی باید هدایت الکتریکی کمتر از 0.1 داشته باشد.

  • کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع کشاورزی

صنعت کشاورزی و گلخانه‌ها نیز برای بهتر شدن کیفیت محصولات، سلامت خاک و حفظ سلامت محصولات به آب تصفیه شده نیاز دارد. علاوه بر این آب تصفیه شده خالص و بدون املاح و نمک‌های اضافی از شوری خاک نیز جلوگیری می‌کند.

  • کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی برای آبکاری

در این صنعت برای مانع شدن از واکنش مواد شیمیایی باید از آب تصفیه شده استفاده شود، زیرا استفاده از آب خام با املاح و نمک‌های فراوان باعث تولید محصولات نامرغوب می‌شود. به همین دلیل از آب تصفیه شده بدون املاح قبل از آبکاری باید استفاده شود.

  • کاربرد دستگاه تصفیه آب در صنایع خودروسازی

در صنعت خودروسازی قبل از رنگ کردن خودروها، عملیات شستشو و آب کشی برای پاک کردن چربی های اضافی و بعد از آن نیز مجدد برای جذب بهتر رنگ در خودروها باید از آب بدون یون استفاده شود.

  • کاربرد دستگاه تصفیه آب در صنایع دام و طیور

در این صنعت آب تصفیه شده برای جلوگیری از ایجاد و انتقال بیماری بین دام و طیور ضروری است. هم‌چنین آب تصفیه شده به رشد طیور نیز کمک می‌کند.

  • کاربرد دستگاه تصفیه آب در صنایع نوشیدنی

در صنایع تولید محصولات نوشیدنی برای شستشوی بطری‌ها و تولید محصول باید از آب تصفیه شده استفاده شود تا کیفیت و طعم بهینه محصولات تضمین شود.

30aaab2a-b4c9-47f5-80ca-089d67e9e4a9

نصب دستگاه تصفیه آب صنعتی

نصب دستگاه تصفیه آب صنعتی نیاز به دانش تخصصی دارد. از ابتدایی‌ترین مراحل تولید تا نصب دستگاه تصفیه آب صنعتی باید توسط کارشناسان مجرب انجام شود. در اولین مرحله باید آب ورودی به سیستم جهت تصفیه به صورت دقیق آنالیز شود.

کارشناسان و طراحان سیستم تصفیه آب صنعتی بر اساس آنالیز دقیق آب ورودی و با استفاده از نرم افزارهای مربوطه اقدام به طراحی دستگاه با توجه به نوع کاربرد می کنند. در این مرحله نوع و برند قطعات، شرایط محل نصب و غیره توسط طراح دستگاه بررسی می‌شود.

سپس هزینه‌های دستگاه با توجه به نوع قطعات تخمین زده می‌شود و نوبت به طراحی دستگاه می رسد. تعداد فیلترهای مورد نیاز بسیاری از موارد دیگر در زمان طراحی مشخص می‌شود. در نهایت نیز به مرحله نصب دستگاه می رسد که با توجه به شرایط محیط و توسط کارشناسان مجرب باید انجام شود.

نقش آنتی اسکالانت در تصفیه آب صنعتی

آنتی اسکالانت از ضروری‌ترین مواد شیمیایی تصفیه آب است که، برای محافظت از فیلترهای ممبران در برابر رسوبات و املاح آب استفاده می‌شود. آنتی اسکالانت از طریق ساختار مولکولی که دارد از ته نشین شدن رسوبات و گرفتگی منافذ غشای فیلتر ممبران جلوگیری می‌کند. به این ترتیب جلوی گرفتگی یا فولینگ فیلتر ممبران گرفته می‌شود و طول عمر آنها را افزایش داده و در نتیجه منجر به افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های سیستم می‌شود.

آنتی اسکالانت با توجه به نوع املاح و رسوبات در آب انتخاب و در بخش پیش تصفیه به آب ورودی تزریق می‌شود. انواع آنتی اسکالانت شامل اسیدی و قلیایی می‌شود که، با توجه به نوع املاح آب از آنها استفاده می‌شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی