|

ورق استیل چیست؟+ قیمت انواع ورق استیل در سایت آهن یک

ورق استیل یا به زبان ساده‌تر ورق ضدزنگ، از نوع خاصی فلز آلیاژ ساخته شده که حاوی حداقل ۱۲درصد کروم است و باعث جلوگیری از زنگ‌زدگی می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

ورق استیل به‌ عنوان یک ماده حیاتی، در صنایع مدرن نقش ایفا می‌کند. خاصیت‌های منحصر‌به‌فرد این ورق، از‌ جمله مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، استحکام و قابلیت تطبیق، آن‌ها را در کاربرد‌های گوناگون و ضروری بسیار مفید می‌سازد. برای اطلاع از قیمت و خرید انواع ورق‌های فولادی ضدزنگ، کافی‌است به سایت آهن یک مراجعه کنید.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

آیا می‌دانید ورق استیل چه کاربرد‌هایی در صنایع مختلف دارد؟ این ورق‌های فولادی ضدزنگ با استحکام و تطبیق‌پذیری بالا، انتخاب ایده‌آل برای محیط‌هایی است که با خوردگی و سایش روبه‌رو هستند. اگر به‌دنبال یک راهنمای جامع برای انواع و خواص ورق‌های استیل هستید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

ورق استیل چیست؟

ورق استیل یا به زبان ساده‌تر ورق ضدزنگ، از نوع خاصی فلز آلیاژ ساخته شده که حاوی حداقل ۱۲درصد کروم است و باعث جلوگیری از زنگ‌زدگی می‌شود. علاوه‌بر این خاصیت، ورق‌های استیل دارای یک ظاهر درخشان و زیبا هستند که آن را به یک انتخاب عالی برای مصارف مختلف در صنعت ساختمانی تبدیل کرده است.

البته باید توجه داشت که به‌دلیل استفاده از فلزات گران‌قیمت مانند نیکل و کروم، قیمت ورق‌های استیل از ورق‌های فولادی معمولی بیشتر می‌شوند.

ویژگی های ورق استیل چیست؟

تولید اتفاقی ورق استیل با ویژگی‌های منحصر‌به‌فردش، در زندگی انسان به‌سرعت جای خود را پیدا کرده است. این ورق، با مقاومت بالا در برابر خوردگی، ظاهری زیبا و قابل بازیافت، به‌عنوان یک ماده بسیار مفید شناخته می‌شود.

حدود 70 الی 80 درصد از استیل‌ها از بازیافت مواد فلزی تولید و در 2 شکل رول و شیت به بازار عرضه می‌شوند. از ویژگی‌های دیگر این ورق می‌توان به مقاومت در برابر حرارت، ضدزنگ بودن، قابلیت جوشکاری و عمر طولانی اشاره کرد.

خاصیت ضدزنگ

هنگام ترکیب کروم با اکسیژن هوا، روی ورق استیل لایه‌ای از اکسید کروم شکل می‌گیرد. این لایه، استیل را از زنگ زدن و پوسیدگی حفظ می‌کند و از بین نمی‌رود، هرچند غیر‌قابل دیدن باشد.

قابل بازیافت

یکی از ویژگی‌های جالب این ورق، توانایی ذوب شدن آن است. این ورق به‌طور کامل قابل بازیافت است و بین 65 تا 80درصد از تولید جهانی ورق‌های استیل ازطریق بازیافت ضایعات انجام می‌شود.

مقاوت بالا

مقاومت ورق‌های فولادی به‌اندازه مقدار کربن مورد استفاده در این ورق‌ها بستگی دارد. هر چه مقدار کربن در این آلیاژ بیشتر باشد، سطح سختی ورق‌های فولادی نیز افزایش خواهد یافت.

کاربرد ورق استیل چیست؟

ورق‌های استیل به‌دلیل ویژگی‌ها و مزایای منحصر‌به‌فردی که دارند، اکنون به یکی از پرکاربرد‌ترین ورق‌ها در بازار تبدیل شده‌اند. از‌جمله کاربرد‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده در صنایع مختلف از‌جمله خودروسازی و صنایع فلزی
  • سقف ساختمان‌ها
  • پوشش بدنه و سقف درب آسانسور
  • لوازم خانه و آشپزخانه
  • صنایع تولید کاغذ
  • تجهیزات پزشکی
  • قطعات بزرگ کشتی‌سازی و تولید پمپ
  • تانکرهای حمل مواد شیمیایی
  • بدنه خودروها، کامیون و هواپیما
  • لوازم الکتریکی مثل ترانسفورماتور
  • تانکر حمل موادهای شیمیایی
  • کارخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مکان‌هایی که مواد خورنده دارند

به‌طور‌کلی، ورق‌های استیل به‌عنوان یک محصول اساسی در صنایع مختلف به‌خوبی شناخته شده و تقریبا در هر زمینه‌ای می‌توان از آن استفاده کرد.

ابعاد ورق استیل

ابعاد متنوع و متفاوتی در ورق‌های استیل وجود دارند که باید براساس نیاز و کاربرد مورد نظر، ابعاد مناسب را انتخاب کرد. این ابعاد در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و عرض آن‌ها نیز 100، 125 و 150 سانتی‌متر است. ورق‌های استیل فابریک نیز در ابعاد 200 * 100 سانتی‌متر، 250 * 125 سانتی‌متر و 122 * 244 سانتی‌متر تولید می‌شود. در ادامه می‌توانید جدول وزن ورق استیل به تفکیک ضخامت و ابعاد مختلف را مشاهده کنید.

جدول وزن ورق استیل

ردیف

ضخامت (میلی‌متر)

عرض (میلی‌متر)

طول (میلی‌متر)

وزن (کیلوگرم)

1

0.4

1000

2000

6.4

2

0.5

1000

2000

8

3

1

1000

2000

16

4

2

1000

2000

32

5

1

1250

2500

25

6

2

1250

2500

50

انواع ورق استیل

ورق استیل یا فولاد ضدزنگ جزو آلیاژ‌های فولادی است که به‌دلیل استحکام، زیبایی و مقاومت در برابر خوردگی، مورد‌توجه قرار می‌گیرد. اما باید توجه داشت که تمامی انواع فولادهای ضدزنگ یکسان نیستند. این فولاد‌ها در پنج خانواده مختلف و بیش از 150 گرید مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند.

در ‌واقع، فولاد ضدزنگ حداقل شامل 10.5درصد کروم و ممکن است حاوی عناصری نظیر نیکل، مولیبدن یا تیتانیوم باشد که ویژگی‌های خاصی را به آلیاژ اضافه می‌کنند. برای مثال، افزودن مولیبدن باعث افزایش مقاومت به خوردگی و تغییر از فولاد ضدزنگ 304 به فولاد ضدزنگ 316 می‌شود.

ورق‌های استیل یا فولاد ضدزنگ در 5 نوع مختلف طبقه‌بندی می‌شود. آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی، دوبلکس (آستنیتی-فریتی) و بارشی، هر‌کدام با گرید‌های متفاوتی از کیفیت و مقاومت در برابر دما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق آستنیتی

ورق فریتی

ورق استیل 321

ورق استیل 310

ورق استیل آجدار

ورق استیل مشبک

ورق استیل طرح دار

ورق استیل آینه ای

تفاوت بین ورق های استیل چیست؟

خانواده فولاد ضدزنگ، با ترکیب عناصر آلیاژی خود مشخص می‌شود. اما گرید‌ها، ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد هر نوع فولاد را مانند چگالی، مغناطیسی بودن و مقاومت در برابر خوردگی را تعریف می‌کنند. یکی از رایج‌ترین سیستم‌های گرید‌بندی، سازمان آهن و فولاد آمریکا (AISI) است.

این سازمان یک سیستم 3 رقمی را برای دسته‌بندی فولاد‌های ضدزنگ مورد استفاده قرار می‌دهد. از‌این‌رو، هنگامی که فلزکاران درباره گرید‌های 304 و 316 صحبت می‌کنند، به مدل گرید‌بندی AISI مراجعه می‌کنند.

ورق استیل بگیر و نگیر

به‌طور‌ کلی، ورق‌های استیل را می‌توان به 2 دسته یا گیرنده یا نا‌گیرنده تقسیم کرد. در ورق‌ استیل گیرنده میدان مغناطیسی حضور دارد، اما در ورق‌های استیل نا‌گیرنده این میدان مغناطیسی وجود ندارد و آهن‌ربا نیستند.

برای مثال، ورق‌های استیل 304 و 316 به‌دلیل داشتن عناصر کروم و نیکل، به ورق‌های استیل نا‌گیر شناخته می‌شوند، در‌حالی‌که ورق‌های سری 400 به ورق‌های استیل گیرنده تعلق دارند.

قیمت ورق استیل

برآیند قیمت‌گذاری این محصول، بستگی به‌اندازه‌گیری‌های متفاوتی دارد و با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات نرخ ارز، قیمت آن نیز تغییر می‌کند. قیمت ورق‌های استیل 304، 316 و دیگر مواد با ضخامت‌های 2 و 3 میلی‌متر را می‌توانید از جدول قیمت‌ها در سایت آهن 1 مورد بررسی قرار داده و برای اطلاعات بیشتر با متخصصان تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را دریافت کنید.

خرید ورق استیل

در ایران، کارخانه‌ای برای تولید ورق‌های استیل وجود ندارد بنابراین، محصولات موجود در بازار وارداتی هستند. کشور‌های مختلفی مانند فرانسه، تایوان، کره جنوبی، چین، ژاپن و آمریکا از‌جمله وارد‌کنندگان اصلی ورق استیل به ایران هستند.

شرکت بازرگانی آهن یک، از تامین‌کنندگان اصلی ورق‌ استیل با ابعاد مختلف است که می‌توانید با مراجعه به سایت، محصول مورد نظر خود را جستجو کرده و سپس سفارش خود را ثبت کنید. کارشناسان سریعا به پیگیری سفارش شما خواهند پرداخت.

جمع‌بندی

در این مقاله، ویژگی‌ها و کاربرد‌های جالبی از ورق‌ استیل را مورد بررسی قرار دادیم. این ورق‌ها دارای شکلی زیبا و بسیار خوش‌ساخت هستند. از ویژگی‌های مهمی که دارند، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی است. از این ورق‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند بدنه خودرو‌ها، ساختمان‌ها و تولید لوازم خانگی استفاده می‌شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی