|

آخرین خبرها از افزایش حقوق بازنشستگان

همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 1403 دغدغه اصلی این روزهای این قشر جامعه است.

لینک کوتاه کپی شد

موضوعی که با توجه به اظهارنظرهای متعدد دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هاله ای از ابهام قرار گرفته و بازنشستگان را تا حدود زیادی سردرگم کرده است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اندیشه معاصر؛ در این میان خبری درباره افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان کارگری توسط سازمان تامین اجتماعی به این سردرگمی بیشتر دامن زده است.

موضوع مهمی که یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه به تازگی درباره آن توضیح داده است.

احمد راستینه هفشجانی، عضو کمسیون تلفیق بودجه با تاکید بر پیش بینی احکام افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ گفت: «یکی از دغدغه‌های نمایندگان که در زمان بررسی کلیات در صحن علنی مجلس به آن پرداخته شد، موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان بود.

البته نمایندگان در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، ضریب افزایش ۴۰ درصدی حقوق برای بازنشستگان در سال آینده و به تناوب آن افزایش ۳۰ درصدی تا ۲ سال بعد را در دستور کار خود قرار دادند که منابع آن در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دیده شده است.»

نکته مهم و البته قابل تامل در این باره نهاد تصمیم گیرنده درباره میزان افزایش حداقل مستمری بازنشستگان کارگری است که به تصمیمات مزدی شورایعالی کار بستگی دارد و تصمیم‌گیرنده‌ درباره آن سازمان تامین اجتماعی ا‌ست.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

با این حال رضا فیضی‌نژاد، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری هم در گفت‌و‌گویی، ضمن اشاره به جزییات همسان‌سازی و درصد افزایش حقوق‌ها در این باره بیان کرده است: «باتوجه به پیگیرهای انجام شده در برنامه هفتم توسعه، اگر موضوع متناسب‌سازی اجرا شود، حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری باید به صورت ۹۰ درصد شاغل همتراز پرداخت شود که ۴۰ درصد آن باید در سال اول اعمال شود.»

طبق آنچه فیضی‌نژاد اعلام کرده است، میزان ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز در سال اول ۴۰ درصد، در سال دوم ۷۰ درصد و در سال سوم برنامه ۱۰۰ درصد این ۹۰ درصد پرداخت خواهد شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری چقدر تا اجرا؟

نماینده مردم پاکدشت در مجلس با بیان اینکه یکی از اصلی ترین دلایل رد کلیات لایحه بودجه در مرتبه نخست عدم شفافیت همسان سازی حقوق بازنشستگان بود، گفت: مجلس در این زمینه پیگیر بوده و قطعا نسبت به اجرای آن تأکید دارد.

فرهاد بشیری با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون های تخصصی مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در مجلس دنبال خواهیم کرد، بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان است که همواره مجلس یازدهم به آن توجه داشته است.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در برنامه هفتم توسعه همسان‌سازی ۹۰ درصدی بازنشستگان را مصوب کرد و این موضوع باید در بودجه نیز قید شود، افزود: یکی از دلایلی که صحن مجلس در وهله نخست با کلیات بودجه مخالفت کرد نیز شفاف نبودن وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان بود.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

وی تأکید کرد: چشم امید بازنشستگان، امروز به مجلس است و ما نمایندگان قطعا امید آن‌ها را ناامید نخواهیم کرد و پیگیر تصویب این مهم در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ و نهایتا صحن علنی مجلس خواهیم بود

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: یکی از وظایف دولت تأمین امنیت و آرامش بازنشستگان عزیز پس از انجام سال‌ها خدمت صادقانه است و مجلس برای فراهم شدن این فضا برای بازنشستگان، حرکت خواهد کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها