|

آمار هولناک از یک بیماری خطرناک که هر روز در کشور بیشتر می‌شود!

۱۴درصد ایرانی ها مبتلا به دیابت هستند که نسبت به هفت سال گذشته، ۳۰درصد رشد داشته است. در ادامه مطلب بیشتر بخوانید.

لینک کوتاه کپی شد

اطلاعات نوشت: رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه  ۲۵درصد جمعیت بزرگسال کشور پیش دیابت دارند و در معرض ابتلا به این بیماری و عوارض ناشی از آن هستند، گفت: می‌توان با اطلاع رسانی و  اصلاح سبک زندگی از بروز آن جلوگیری کرد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اطلاعات، افشین استوار دیروز در نشست خبری در آستانه روز جهانی دیابت، با اشاره به اینکه روند ابتلا به دیابت در کشور افزایشی است، افزود: ۲۰درصد جمعیت بالای ۱۸سال در کشور چاق هستند.زنان ایرانی ۲برابر مردان چاق هستند و دو سوم جمعیت  بالای ۶۰سال هم اضافه وزن دارند که از عوامل خطر ساز بروز دیابت است و بیش از ۵۰درصد مردم فعالیت بدنی توصیه شده ( ۱۵۰دقیقه در هفته) را ندارند و کم تحرکی در زنان نیز ۶۰درصد است که همین امر، خطر ابتلا به دیابت در آنان  بیشتر از مردان می‌کند.

وی با بیان اینکه ۱۴درصد ایرانی ها مبتلا به دیابت هستند که نسبت به هفت سال گذشته، ۳۰درصد رشد داشته است، تصریح کرد: با توجه به افزایش سن سالمندی و اینکه چاقی شکمی در ایرانی‌ها بیشتر از مردم سایر کشورها  ست، دیابت هم روند رشد خواهد داشت که به تبع آن هزینه های بسیاری را به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند. استوار تصریح کرد:   بر اساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری غیر واگیر بنا بر این گذاشته شده است که  تا سال 1404 شیوع دیابت به وضع  با ثبات برسد و روند افزایشی آن متوقف شود.

پیش دیابت یا دیابت 40 درصد جمعیت کشور  

محمد رضا مهاجر معاون پژوهشی مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم هم دراین نشست خبری با مؤثر دانستن نقش رسانه ها در اطلاع رسانی به افراد جامعه درباره هرنوع بیماری  تصریح کرد: اگر بیماران دیابتی کل دنیا را تجمیع کنیم،  می توانند به عنوان سومین کشور پر جمعیت دنیا معرفی شوند!  اکنون دردنیا  530 میلیون نفر مبتلا به دیابت  وجود دارد که تا سال 2045 شمارآنان  به 700 میلیون نفر خواهد رسید. در کشور ما هم خوزستان بیشترین آمار ابتلا به دیابت را دارد.

 وی بااعلام این مطلب که  40 درصد افراد جامعه پیش دیابت یا دیابت دارند ادامه داد :علی رغم همه تلاشی که برای شناساندن این بیماری مزمن انجام شده است، مشاهده می‌شود افراد با عوارض دیابت به بیمارستان ها مراجعه می‌کنند ولی از بیماری خود اطلاع ندارند.

 مهاجر اظهار داشت: دیابت نوع دوم که بسیار شایعتر هم هست و 90 درصد مبتلایان را شامل می‌شود علائمی ندارد؛ بنابراین افراد بالای 30 سال باید یک بار در سال مورد آزمایش قرار گیرند. ولی در نوع یک آن که شیوع کمتری دارد و 10درصد مبتلایان را شامل می‌شود علائمی مانند تهوع، استفراغ، تکرر ادرارو پر نوشی دیده می‌شود که این علائم بیمار را مجبور به مراجعه به پزشک می‌کند.

رئیس بخش غدد بیمارستان شریعتی تهران دیابت را شایعترین علت نابینایی، نارسایی کلیه و قطع پا دانست و گفت: حدود ۱۵درصد بیماران دیابتی منجر به زخم پا می شوند  که در ۲۵درصد آنها منجر به قطع پا می شود.

مهاجر اذعان کرد: هر بیست ثانیه یک پا در دنیا به علت دیابت قطع می‌شود درحالی که  در 80 درصد موارد با کنترل صحیح می‌توان از قطع پا جلوگیری کرد. همچنین هدف این است که از دیابتی شدن مردم جلوگیری کنیم و اگر چنانچه دیابتی شدند کنترل مناسب داشته باشیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم تاکید کرد: افرادی که کم تحرکی دارند، دارای اضافه وزن هستند یا سابقه بیماری در خانواده دارند بیشتر باید مراقب باشند و به طور مرتب آزمایش خون دهند. اگر قند ناشتا بیش از 126 باشد یا در آزمایش خون، شاخص معدل خون عدد بالای 6.5 درصد را نشان دهد، فرد مبتلا به دیابت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه علیرغم اطلاع رسانی‌های زیاد، یک چهارم   جمعیت کشور از بیماری دیابت خود بی خبرند و بسیاری از بیماران نیز با وجود آگاهی از بیماری خود، قند خونشان را به درستی کنترل نمی کنند.

مهاجر خاطر نشان کرد: با توجه به هزینه های بالای درمان دیابت، لازم است وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش هم پای کار بیایند و با ایجاد فضاهای ورزشی مناسب و آموزش دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت، از روند افزایش این بیماری جلوگیری کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی