|

اگه وسایل خونت یا هرچی دیگه زنگ زده شده نندازشون دور؛ با این ترفندا مثل روز اول میشن

از بین بردن زنگ زدگی فلزات شاید در نگاه اول نشدنی به نظر بیاد اما ترفند های خونگی و ساده ای هست که میتونن شما رو به این هرف برسونن.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- همه ما تو خونمون لوازمی داریم که فلزی هستند و فلزات هم وقتی در جوار رطوبت و آب باشن واکنش نشون میدن و پدیده ای به نام زنگ زدگی ایجاد میشه. قطعا این موضوع میتونه ظاهر فلزات رو از اون زیبایی اولیشون در بیاره و حس و حالی بد منتقل کنه. درسته که شما میتونید با خرید لوازم جدید اونها رو جایگزین کنید اما همیشه هم این حرکت شدنی نیست و باید راه حل از بین رفتن زنگ زدگی رو بلد باشید چرا که این کار مقرون به صرفه تر نیز هست.

در این مطلب قراره یاد بگیریم چطور زنگ زدگی فلزات بیچاره ای که دچار این واکنش شدن رو به حالت اولیه برگردونیم و حالشون رو خوب کنیم.

حذف زنگ زدگی فلزات به این شکل

ضروری ترین مرحله حذف زنگ زدگی وقتیه که فلزات شما تازه شروع به زنگ زدگی کردن و سریعا باید اقداما لازمه رو شروع کنی.

از-بین-بردن-زنگ-زدگی-اهن-1200x900

- سرکه سفید

سرکه یکی از راه حل های فوق العاده برای از بین بردن زنگ زدگی به خصوص در جواهرات فلزی و سکه ها و وسایل نقره ای می باشد. اقلام کوچیک رو در سرکه غوطه ور کنید و سپس شستشو دهید و با پارچه ای تمیز خشک کنید. برای اقلام بزرگ نیز سرکه رو بر روی زنگ زدگی بریزید و بعد با پارچه آغشته به سرکه اون رو تمیز کنید و سپس شستشو و خشک.

- جوش شیرین

جوش شیرین نیز یکی دیگر از راه حل های قوی و مناسب برای از بین بردن زنگ زدگی می باشد که میتونید با کمی آب مخلوطش کنید تا خمیری شکل ضخیم بشه و بر روی نواحی زنگ زده بزنید و مدتی رو هم صبر کنید. بررسی کنید که خمیر به اون قسمت چسبیده باشه و بعد از مدتی که شل شد خمیر رو از اون وسیله جدا کنید.

4-15

- هیدروژن پراکسید

برای حذف زنگ زدگی های وسایل خود مقداری از هیدروژن پراکسید رو بر روی اون نقطه بریزید و اجازه بدید تا چند دقیقه تو همین حالت بمونه. سپس قسمت های زنگ زده رو با یه برس فولادی تمیز کنید. ناگفته نمونه که هیدروژن پراکسید با براکس هم میتونه برای زنگ زدگی فلزات ترکیب بشه.

- سیب زمینی و صابون

یه سیب زمینی رو از وسط برش بدید و قسمت برش داده شده رو در صابون قرار دهید. سپس این تکه سیب زمینی رو بر روی نواحی زنگ زده بگذارید و صبر کنید و بعد هم اون رو به سطح فلز مالش دهید. برای تکمیل کار اون قسمت دیگه سیب زمینی رو مجددا در صابون قرار دهید و همین مراحل رو تکرار کنید.

- نوشابه گازدار "کولا"

همیشه شنیدیم که نوشابه مشکی گازدار میتونه خیلی چیزارو تمیز کنه و مثلا از کولا برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات استفاده میشه. چرا که برخی از اونها دارای سیتریک اسید هستند و میتونن فلزاتی تمیز به شما تحویل بدن. بنابراین شما میتونید نوشابه رو بر روی تیکه لباس ریخته و با اون قسمت زنگ زده رو تمیز کنید.

coke-cleaning

- ابزار ساینده

از دیگر راه های رسیدن به این هدف استفاده از وسایلی هستش که قابلیت ساییدن دارند مثل کاغذ های سمباده ، قلمو و یا برس های فولادی که میتونن زنگ زندگی و از بین ببرند. با این حال از همه بهتر کاغذهای سمباده هستند که میتونن کمک رسان شما باشند.

- پاک کننده های تجاری زنگ زدگی

خب پاک کننده های تجاری چون کارخونه ای هستند معمولا داخل بطری هستند و باید اسپری بشن. اونها حاوی اسید فسفریک یا اسید اگزالیک می باشند که زنگ زدگی رو در خود حل می کنند. اسید فسفریک میتونه زنگ ها رو به یه محلول آب - فسفات تبدیل کنه که این محلول به راحتی زنگ زدگی رو محو میکنه. 

اما خب این مواد به شدت اسیدی هستند و باید دقت داشته باشید که هنگام استفاده از دستکش و حتی ماسک استفاده داشته باشید.

rub

برای جلوگیری از زنگ زدگی چه کنیم؟

اما همیشه هم قرار نیست اول ضربه رو بخوریم و بعد به دنبال راه حل باشیم و گاهی پیشگیری بهتر از درمان است. 

به منظور جلوگیری از زنگ زدگی فلزات بهتره که اونها رو در جای خشک و خنک نگهداری کنید. چرا که قطعا در صورت تماس اونها با رطوبت و آب زنگ زدگی بعد از مدتی مشاهده میشه. و یا مثلا به جهت جلوگیری از یم پوشاننده برای محافظت استفاده کنید . بنابراین قبل از انجام این کار از بتن ضد خوردگی استفاده داشته باشید. در صورت سطح فلز صاف، پرایمر اسپری کنید و برای ظروف سطح خشن بهتره که از پرایمر پر کننده  استفاده کنید.

بعد از پرایمر مناسب، بهتره که سطح فلز رو با رنگ پوشش بدید و بعد هم اونرو با یک پوشش تمیز یپوشانید. رنگ و پرایمر می‌تواند یک پوشش محافظ را ارائه دهد و به دور ساختن فلز از رطوبت کمک کند.

image_f5a7e0b9bf0ae4fc96011aaed3332d75bff98cf2

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها