|

بزرگترین زمین چمن مصنوعی استاندارد غرب تهران

بزرگترین استادیوم‌های ورزشی در جهان را می‌شناسید؟ تا به حال در یک زمین استاندارد و ایمن فوتبال بازی کرده‌اید؟

لینک کوتاه کپی شد

بزرگترین استادیوم‌های ورزشی در جهان را می‌شناسید؟ تا به حال در یک زمین استاندارد و ایمن فوتبال بازی کرده‌اید؟ اطلاعاتی از بزرگترین زمین چمن مصنوعی فوتبال واقع در غرب تهران دارید؟  زمین‌های فوتبال را می‌توان جزء امکانات ورزشی در نظر گرفت که براساس استانداردهای فیفا و یوفا طراحی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین مسائل در طراحی زمین‌های فوتبال به خصوص زمین‌های حرفه‌ای که فوتبالیست‌ها در آن رقابت می‌کنند، ارائه راهکارهایی برای حفظ ایمنی و سلامت ورزشکاران است و یکی از این راهکارها را می‌توان استفاده از چمن مصنوعی به عنوان کفپوش زمین بازی در نظر گرفت.

پیشرفت در صنعت و فناوری چمن مصنوعی، نصب چمن را به یک انتخاب رایج برای استادیوم‌ها و زمین‌های ورزشی تبدیل کرده است. به گونه‌ای که بسیاری از ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های بزرگ دنیا از جمله استادیوم MetLife و استادیوم رانگرادو می دی در طول سال‌های اخیر چمن مصنوعی فوتبال را جایگزین چمن طبیعی کرده‌اند تا یک زمین ایمن و بهداشتی برای برگزاری مسابقات حرفه‌ای به ارمغان بیاورند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و امروزه شاهد چندین زمین چمن مصنوعی استاندارد بزرگ هستیم که مطابق با قوانین بین‌المللی طراحی شده‌اند.

در این مقاله قصد داریم تا یکی از موفق‌ترین پروژه‌های چمن مصنوعی در غرب تهران را معرفی نماییم و به بررسی ویژگی‌های این زمین بپردازیم. پس از شما دعوت می‌کنیم، تا آخر مطالب همراه ما باشید.

59fea5ca-eb64-413d-9193-54c61770f535

پروژه چمن مصنوعی فوتبال رباط ‌کریم

زمین چمن مصنوعی فوتبال رباط کریم یکی از موفق‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های چمن مصنوعی در ایران و بزرگترین زمین چمن مصنوعی غرب تهران است که با متراژ 10440 متر مربع (حدود ۸۲۰۰ متر مساحت زمین و حدود ۳۰۰۰ متر مساحت پشت دروازه‌ها) در سال 1396 توسط مجموعه چمنزار طراحی و اجرا شده است.

 در این پروژه از چمن مصنوعی فوتبال مدل دایمند با ارتفاع الیاف 25 میلی‌متر و تراکم بالا استفاده شده که باعث می‎شود زمین چمن مصنوعی ظاهری مشابه با چمن طییعی داشته باشد. همچنین، چمن مصنوعی مورد استفاده در زمین رباط کریم دارای الیاف تنکاته هلند با وزن 13200 است و وزن آن از استاندارد معمول چمن‌های موجود در بازار بالاتر می‌باشد. از سوی دیگر، الیاف دایمند و انعطاف پذیری آن‌ها باعث می‌شود که تمام فشارهای فیزیکی وارد بر سطح چمن مصنوعی به بهترین شکل ممکن پاسخ داده شوند.

از دیگر ویژگی‌های چمن مصنوعی نصب شده در بزرگترین زمین چمن مصنوعی غرب تهران می‌توان به infill بودن آن اشاره کرد. همانطور که می‌دانید چمن‌های مصنوعی با استفاده از نخ‌های پلیمری تولید می‌شوند و از استحکام و ایستایی قابل قبول در برابر تردد و فشار برخوردار هستند. با این وجود، برای افزایش ماندگاری و ایستایی الیاف بلند چمن مصنوعی از مواد پرکننده in-fill  از جمله متریال سیلیس و گرانول استفاده می‎شود. زمین فوتبال رباط کریم را می‌توان یکی از بزرگترین زمین‌های استاندارد فوتبال ایران از نظر مساحت دانست که از بهترین متریال در طراحی آن استفاده شده و امروزه به عنوان زمین آموزشی و زمین فوتبال حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‎گیرد.

متد زیرسازی در بزرگترین زمین چمن مصنوعی غرب تهران

زیرسازی یکی از مهم‌ترین و حائز اهمیت‌ترین مراحل اجرای یک پروژه چمن مصنوعی فوتبال است و اجرای صحیح آن تاثیر مستقیمی بر روی کاهش یا افزایش طول عمر و ضربه پذیری چمن مصنوعی خواهد داشت. همچنین، شیوه و متد زیرسازی نقش پررنگی در سلامتی و ایمنی بازیکنان ایفا خواهد کرد. در این راستا، در فرایند زیرسازی زمین فوتبال رباط کریم از جدیدترین متد زیرسازی به نام باند شنی و یا unbound استفاده شده است. این متد را می‌توان تنها شیوه زیرسازی مورد تایید فیفا دانست؛ زیرا با استفاده از این متد می‌توان یک زمین انعطاف پذیر و ارتجاعی برای بازیکنان به ارمغان آورد. سطح زمین فوتبال رباط کریم قادر است تا فشارهای فیزیکی را جذب کند و احتمال آسیب دیدگی مفاصل و مچ پا ورزشکاران را به حداقل برساند.

مراحل زیرسازی بزرگترین زمین چمن مصنوعی غرب تهران به روش باند شنی، به شرح زیر است:

در گام اول، سطح زمین توسط مصالحی از جمله بتن یا آسفالت پوشانده می‌شود. سپس با استفاده از شن‌های ریز و ماسه‌های شسته شده، یک شیب ملایم از مرکز به دو ضلع طولی زمین ایجاد می‌شود. در این روش، آب‌های سطحی از لایه‌های شن و ریگ عبور می‌کنند و بعد از رسیدن به لایه سخت، روی شیب زمین حرکت می‌کنند و به شبکه کانال‌های اطراف زمین منتقل می‎شوند. درون کانال‎ها، لوله‌هایی مخصوص تعبیه شده‌اند که توانایی انتقال آب ناشی از بارندگی شدید و یا برف‌های آب شده را دارند.

در مرحله بعد، نوبت به پهن کردن لایه نمدی شکل ژئوتکستایل می‌‎رسد. لایه ژئوتکسایل از جنس پُلی پروپیلن است و علاوه بر آنکه مانند یک ضربه گیر عمل می‌کند، وظیفه محافظت از لایه بکینگ را نیز بر عهده دارد.

 سپس، رول‌های چمن مصنوعی با دقت و حساسیت زیاد در کنار یکدیگر و بر روی لایه ژئوتکستایل گسترده می‌شوند. چمن‌های مصنوعی با توجه به دستور نقشه برش می‌خورند و سرانجام توسط سیمینگ تِیپ (نوار اتصال) و چسب پلی اورِتان دو جزئی به یکدیگر متصل می‎شوند.

بعد از نصب چمن مصنوعی زمین فوتبال، مواد پرکننده برای پر کردن فضای خالی الیاف و افزایش ضربه گیری زمین به میان الیاف چمن مصنوعی تزریق می‎شوند. در مرحله آخر، خط کشی زمین فوتبال با دقت و حساسیت بالا انجام خواهد شد تا یک زمین بازی ایمن و استاندارد برای بازیکنان به ارمغان آورده شود.

b929f2e2-8ce0-4aec-9d16-e9f0bbca6227

چمنزار، معتبرترین تولید کننده چمن مصنوعی در ایران

نصب و اجرای چمن مصنوعی یک پروسه مهم و حائز اهمیت است که باید توسط یک تیم فنی با تجربه و متخصص انجام شود؛ زیرا زیرسازی و زهکشی زمین فوتبال نیازمند آگاهی از دانش و رعایت جزئیات مهم است. در این راستا، جمعی از خیرین تصمیم گرفتن که مسئولیت اجرای چمن مصنوعی در بزرگترین زمین چمن مصنوعی غرب تهران را به مجموعه چمنزار بسپارند؛ زیرا اطمینان داشتن که تیم فنی و کارشناسان این مجموعه قادر هستند که یک زمین فوتبال استاندارد و حرفه‌ای برای ورزشکاران پدید آورند.

پروژه نصب و اجرای چمن مصنوعی زمین فوتبال رباط کریم در چند مرحله انجام شد و از چمن مصنوعی دایمند در این زمین استفاده شده است که یکی از بهترین محصولات موجود در کشور به حساب می‌آید. همچنین، خط کشی رول‌های چمن مصنوعی فوتبال در کارخانه و با استفاده از چمن سفید انجام شده و در نهایت، برای افزایش زیبایی و ظرافت خط کشی، از رنگ مخصوص برای خط کشی قوس‌های میانه زمین و محوطه جریمه استفاده شده است.

در نهایت، پس از به اتمام رسیدن پروژه اجرای چمن مصنوعی در بزرگترین زمین چمن مصنوعی غرب تهران، مجموعه چمنزار موفق شد تا رضایت کامل صاحبین پروژه را کسب کند و این موضوع برای مجموعه چمنزار حائز اهمیت بود؛ زیرا، این مجموعه همواره در تلاش است تا بهترین‌ها را برای هم‌وطنان عزیز به ارمغان بیاورد و با ارائه محصولات باکیفیت و نصب استاندارد چمن‌های مصنوعی، گامی کوچک در گسترش فضای سبز شهری برداشته و نقشی در موفقیت ورزشکاران عزیز داشته باشد.

اکنون از شما دعوت می‌نماییم تا جهت خرید چمن مصنوعی و کسب اطلاعات بیشتر با مجموعه چمنزار تماس حاصل فرمایید. مشاورین و متخصصین این مجموعه در نهایت صبر و حوصله، تمام دانش و تجربیات خود را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند و در تمام مراحل نصب و اجرای چمن مصنوعی همراه شما خواهند بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی