|

معلمان به دنبال رتبه بندی یا افزایش حقوق؟

رتبه بندی معلمان

از نظر معلمان آنچه که در رتبه بندی اتفاق افتاده صرفا افزایش حقوق و ترمیم درپرداخت‌ها بوده است و نه لزوما رتبه بندی.

لینک کوتاه کپی شد

نزدیک ده سال از موضوع رتبه بندی معلمان در پی تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در آن به ارتقا جایگاه اجتماعی و منزلت فرهنگیان نیز توجه شده است، می‌گذرد. اگرچه که در دولت قبلی بحث های زیادی پیرامون این طرح مطرح شد اما سرانجام این لایحه در دولت جدید با کش و قوس هایی به تصویب رسید.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ایرنا، رتبه بندی فرهنگیان در طی هفته گذشته با نهایی شدن ۸ ماده، نهایی و تصویب شد، البته که حدود یک ماه قبل ۳ ماده از این لایحه در مجلس به تصویب رسید، اما به دلیل برخی اختلاف نظرهای دولت و مجلس در مورد بار مالی رتبه بندی معلمان، لایحه به کمیسیون آموزش بازگشت.

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با طولانی شدن لایحه رتبه بندی معلمان گفت: لایحه رتبه بندی برای رفع برخی از ابهامات به کمیسیون ارجاع شده بود که با انجام اصلاحاتی بارگذاری شده است علاوه بر این موضوع تامین بودجه و توافق بر سر آن نیز از علل دیگر تطویل در تصویب آن شده است.

بودجه قبلی رتبه بندی قابل تامین نبود

وی ادامه داد: آن بودجه‌ای که ابتدا برای این طرح در نظر گرفته شده بود ۲۵ هزار میلیارد بود که تامین این بودجه نه برای دولت قبلی و نه حتی دولت فعلی امکان پذیر نیست، از این رو با انجام اصلاحاتی بر سر نیمی از این بودجه توافق حاصل شده و بر اساس این میزان بودجه این لایحه تصویب شده است.

از سوی دیگر بحثی که در ابتدا مطرح بود همسان سازی حقوق فرهنگیان با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بود از این رو اعلام شد که در طرح رتبه‌بندی معلمان و پرداخت حقوق به میزان ۸۰ درصد دریافتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها برسد. اما از همان ابتدا روشن بود که این چنین اقداماتی نیازمند بودجه وسیع است و سخن گفتن از آن خیلی به واقعیت نزدیک نیست، اگر چه خود فرهنگیان نیز به دنبال تساوی نبوده و آنچه که درخواست داشتند عدالت در پرداخت‌ها بود، اما به راستی کدام یک از این دو انجام خواهد گرفت؟

اگرچه که عده‌ای معتقدند با رتبه بندی هیچ یک از اهداف محقق نشده است و این افزایش حقوق نه کمکی به تساوی و همسان سازی کرده است و نه حتی عدالت در پرداخت‌ها را در بر داشته است.

از این رو در رتبه بندی که سر و صدای زیادی نیز به پا کرده شان معلمان آنچنان که باید رعایت نشده و آنچنان تغییر وضعیتی صورت نگرفته است از این رو خیلی از افراد معتقدند رتبه بندی انجام نگرفته است، اگرچه که تلاش مجلس بر این بوده است که تغییر جایگاه و معیشتی بدین واسطه برای فرهنگیان حاصل شود.

در رتبه بندی آنچنان که باید شان فرهنگیان رعایت نشده

احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان گفت: اعتقاد نداریم که در لایحه رتبه بندی موجود شان معلمان به طور کامل رعایت و حفظ شده است.

فلاحی ادامه داد: علت طولانی شدن تصویب این لایحه چالش‌هایی بود که در مواردی به وجود آمد و این طرح برای انجام برخی اصلاحات به کمیسیون آمد و عمده دلیل دیگر طولانی شدن آن چانه زنی‌ها و مسائل مربوط به تامین بودجه مناسب با آن بود.

وی گفت: در دولت قبلی برای تحقق این لایحه ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده بود و این در حالی است که دولت جدید با وجود بدهی‌های بر جای مانده میلیاردی دولت قبلی این بودجه به ۱۲ و نیم هزار میلیارد افزایش یافت تا کار رتبه بندی را از نیمه دوم سال یعنی ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ برای فرهنگیان لحاظ کنیم.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به مشکلات بودجه‌ای با همین میزان بودجه باید این طرح را به سرانجام برسانیم و امیدواریم این طرح تا پایان سال اجرایی شود. نماینده مردم همدان گفت: همین لایحه موجود را اگر بتوانیم تصویب و اجرایی کنیم و اگر اجازه داده شود که این طرح آرام آرام در جهت تحقق اهداف پیش برود به نتایج خوبی خواهیم رسید.

در نهایت اینکه اگرچه که فرهنگیان از لایحه موجود رضایت چندانی ندارند و معتقدند که تغییر شگرفی با انجام این قانون در موقعیت و جایگاه آن‌ها حاصل نشده است، اما اجرای گام به گام آن شاید بتواند در وضعیت موجود آن‌ها تغییراتی حاصل نماید.

اگرچه که بنا به گفته صاحبنظران رتبه بندی فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست، اما منجر به افزایش حقوق فرهنگیان نیز می‌شود با این نگاه آنچه مورد نظر بوده است صرفا افزایش حقوق و ترمیم در پرداخت‌ها بوده است و نه لزوما رتبه بندی چرا که خود افرادی که در روند تصویب این قانون نیز سهم داشته اند معتقد بوده اند که با این قانون شان و جایگاه معلمان انچنان که باید تامین نشده و در نظر گرفته نشده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها