|

سوار ماشین زمان بشوید؛ کشتی کج به سبک کوتاه قامتان تاریخی

با عبور از میان مسابقات کشتی و کشتی کج کوتاه قامتان، سری نیز به تاریخچه این ورزش پر طرفدار خواهیم زد. پس سوار ماشین زمان شایانیوز بشوید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- گذر از کوچه پس کوچه های تاریخ، اغلب با شگفتی همراه است. از طرفی دیگر، دریافتن این نکته که چیزی در روزگاران ما، آنچنان مورد توجه حداکثری نیست اما در گذشته های دور، نگاه عموم را به سمت خود جلب می کرده، انسان را به تفکر باز می دارد. 

هرچند نه به شدت گذشته، اما امروزه نیز کشتی کج یک ورزش جذاب تلقی می شود، اما با این همه، احتمالا کمتر کسی باشد که درگیری کوتاه قامتان و درخشش آنان را در این عرصه دیده باشد. حال آنکه گستره ی ذهن عموم مردم، به تداعی این ورزش با شرکت کنندگان قوی هیکل عادت دارد. اما امروز تصمیم گرفته ایم دست در دستان یکدیگر، به دورانی از تاریخ سفر کنیم که کوتاه قامتان پا به پای مردم دیگر در هزار و یک حرفه از جمله کشتی و کشتی کج می درخشیدند. تاریخی که تصاویر برجای مانده از آن، گواه روشنی بر جذابیت این موضوع برای مردمان پیش از ما خواهد بود. جدای از تمام این ها، آیا به این نکته فکر کرده اید که ریشه این ورزش اساسا از کجاست؟

با عبور از میان مسابقات کشتی و کشتی کج کوتاه قامتان، سری نیز به تاریخچه این ورزش پر طرفدار خواهیم زد. پس سوار ماشین زمان شایانیوز بشوید.

قصه جالب ریشه کشتی کج

کشتی کج را با نام کشتی حرفه ای نیز می خوانند. ورزشی که ترکیبی از هنرهای نمایشی - رزمی است و بیش از همه در میان مردمان آمریکای شمالی، ژاپن، و انگلستان محبوبیت دارد. اما نکته ی قابل توجه در این حرفه، وجود سناریوهای مختلف میان کشتی گیران و شرکت کنندگان در آن است. آغاز جالبی که با فنون گلاویز شدن و پیاده سازی ضربات مختلف در زمین مسابقه امتداد یافته و اندکی از آن ریشه در کشتی آزاد، فرنگی، و سایر ورزش های رزمی دیگر دارد. 

چرا ایرانی ها به این ورزش کشتی کج می گویند

در خصوص ریشه لغوی کشتی کج، باید گفت که در واقع برگردانی است از Professional wrestling است و همانگونه که پیش از این نیز گفته شد، معنای کشتی حرفه ای را در خود جای داده است. اما دلیل اینکه ایرانی ها آن را کشتی کج می نامند، به روایتی درخور توجه باز می گردد. قصه از این قرار بوده که در اروپا، نوعی کشتی سنتی وجود داشته که بی شباهت به کشتی پهلوانی ایرانی اصیل نبوده است. ورزشی که برگردان آن به زبان انگلیسی و فرانسه Catch wrestling نامیده می شود. حال آنکه کشتی حرفه ای یا همان Professional wrestling نیز با افزودن حرکاتی جدید و قوانینی تازه، از دل همین کشتی بیرون جهیده است. لذا ایرانیان در ابتدا، این کشتی را نیز همان کشتی کج یا Catch نامیدند و اگرچه که به مرور زمان نام آن به ورزش حرفه ای تغییر یافت، در زبان فارسی با همان نام قدیمی خود جا افتاد. خلاصه ی ماجرا شد اینکه چون تلفظ Catch زیاد به لهجه و گویش ایرانی نزدیک نبود، به مرور زمان این واژه در «کج» ادغام گردید و پایدار ماند.

قانون جالب کشتی کج و صحنه ای شبیه به تئاتر

در کشتی کج یا همان کشتی حرفه ای، قانونی با نام کایفابه وجود دارد. بر اساس آن، شرکت کنندگان موظف هستند خود را در قالب شخصیت هایی خیالی تصور کرده و همان را به نمایش بگذارند. این ماجرا آنقدر در کشتی کج مهم است که گاها مبارزان در گذشته های دور، پای تخیل را به زندگی واقعی خود نیز می کشاندند. نکته ی جالب آنجاست که اگر کشتی گیری حرکتی را در رینگ مسابقه اجرا کند که با شخصیت داستانی وی مطابقت نداشته باشد، به منزله دور زدن قانون تلقی شده و از جانب تماشاگران مورد خشم قرار می گیرد. لذا به تبع آن، تجارت گردانندگان مسابقه نیز دچار مشکل شده و برگزار کنندگان نیز آن روی ناخوش خود را نشان کشتی گیران خواهند داد.  در نتیجه یا او را از داستان اصلی بیرون می رانند و یا به طور کامل از دور مسابقات حذف می شود. هرچند تمام این ها در گذشته های دور پر رنگ تر بوده است. در روزگاران ما، این روند از پیش تعریف شده است و در جهت سرگرم سازی تماشاگران به کار گرفته می شود. 

اکنون با ما همراه شوید تا با گذر از میادین ورزشی گذشته های دور، چه در سرزمین خودمان و چه در نقاط دیگر جهان، شاهد مبارزات کشتی کج کارانی باشیم که در دسته ی کوتاه قامتان جای می گرفتند. لذا به جذابیت این ورزش افزوده و احتمالا طرفداران خاص خودشان را نیز داشته اند.

یسبسل

کشتی تو کوتاه قامت در ایران قدیم 

یسبسیب

شرکت کننده کوتاه قامت در حال ورود به رینگ 

سشیسش

به نظر می رسد شرکت کنندگان در حال آماده سازی اولیه باشند 

سشبشسب

مبارزه هیجان انگیز میان دو کشتی کج کار کوتاه قامت و قدیمی 

بسیبشب

رینگ مسابقات و آماده سازی شرکت کننده 

بسیبسیب

برای سوار شدن به ماشین زمان و گشتن در کوچه پس کوچه های گذشته، مهمان تاریخانه ما باشید

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی