|

سوار ماشین زمان بشوید؛ مسابقات قهرمانی کشتی جهان در ایران قدیم - ۱۹۷۳

اولین نشانه های کشتی را می توانیم متعلق به سومریان بدانیم که مردمانش حدود 6 هزار سال پیش و در قسمت جنوبی بین النهرین زندگی می کرده اند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم که سرزمینمان ایران در روزگاران دور، یعنی سال ۱۳۵۲، میزبان بیست و نهمین دوره از رقابت های قهرمانی کشتی جهان بوده است. این دوران که به میلادی از 6 تا 14 سپتامبر 1973 را شامل می شده، تهران را غرق در شگفتی و هیجان ناشی از مسابقات کرده بود. 

حال همین را بهانه می کنیم و در کنار عبور از تصاویر به یادگار مانده از این دوران زیبا، کمی هم تاریخچه جذاب ورزش کشتی را مرور خواهیم کرد.

اولین نشانه های کشتی در تمدن سومریان

آنگونه که از شواهد و مدارک پیداست، گویا کشتی از دیرباز با زندگی انسان عجین بوده است. اما اولین نشانه های آن را می توانیم متعلق به تمدن سومریان بدانیم که مردمانش حدود 6 هزار سال پیش و در قسمت جنوبی بین النهرین زندگی می کرده اند. اما در پی گذر زمان و عبور از سالیانی دراز، این ورزش نیز چون سایر رخداد ها دستخوش تغییر گشت و اشکال متفاوتی به خود گرفت. آنگونه که از تاریخ پیداست، در عصر پارسیان و هخامنشیان، فنون کشتی تکامل بیشتری یافت و روز به روز هم به ارج و قرب پهلوانان نزد پادشاهان دوران، افزوده می شد.

اولین المپیک باستان

در دوران سلطنت اردشیر دوم بود که برای اولین بار گروهی از جوانان یونانی برای سپاهیگری در ارتش ایران زمین، اجیر شدند. اما با آمدنشان سوغات جالبی را نیز به خاک میهنمان آوردند. این جوانان دلیر، در المپیک باستان، صاحب تجربه بودند. لذا در ایران نیز به انجام مسابقاتی پرداختند که کشتی گرفتن تنها یکی از آنها بود.

قدیمی ترین مدرک باقی مانده از کشتی باستانی

بسیاری قدیمی ترین مدارک به دست آمده در این خصوص را متعلق به ویرانه های گنبد گیاناجه در نزدیکی بغداد می دانند که طی کاوش های دکتر اسپیر، نماینده دانشگاه پنسیلوانیا و همراهانش در سال 1983 کشف شدند. این مدارک شامل دو عدد لوح می شد که روی یکی از آنها، دو انسان در حال مبارزه حجاری شده بود و در مورد بعدی که از جنس برنز بود، صورت دو نفر کشتی گیر را نشان می داد که کمر یکدیگر را به نشانه مبارزه گرفته اند. بنا بر تحقیقات انجام گرفته، گفته شده است که این آثار تاریخی، متعلق به تمدن سومریان بوده که در حدود شش هزار سال پیش، روی زمین می زیسته اند. 

کشتی در ایران

در خصوص کشتی ایرانی روایت تاریخی جالبی وجود دارد و گفته شده است که پارسیان و زرتشتیان در هنگام غروب آفتاب، بندی به نام کستی را به کمر خود می بستند و در برابر آتش مشغول به خواندن دعا می شدند. حال آنکه باید گفت خود کلمه ی کشتی در زبان امروزی نیز برگرفته از همان لغت است و اصل کلمه در پهلوی کستیک kostik بوده که در فارسی دری ، کشتی خوانده می شود.

اکنون با ما سوار بر ماشین زمان بشوید که به اتفاق یکدیگر، به سال ۱۳۵۲ سفر کنیم. زمانی که مسابقات کشتی در ایران، با شور هیجانی وصف نشدنی، در حال برگزاری بود.

یسبسی

مراسم کشتی در جمع شرکت کنندگان و تماشاگران

یسبب

بازیکنان را روی سکوی قهرمانی مشاهده می کنید

یبسب

برخی از کشور های شرکت کننده

صثبیسشب

بخشی از مراسم

سشبشسب

مبارزه ی کشتی گیران

سشبشس

بازیکنان را روی سکوی قهرمانی مشاهده می کنید

بیشسبشس

بخشی از مراسم

بیسلسیل

بازیکنان را روی سکوی قهرمانی مشاهده می کنید

بیسبسیب

کشتی گیران مختلف در زمین خود مشغول مبارزه اند

بسشبش

بازیکنان را روی سکوی قهرمانی مشاهده می کنید

بثیبسیب

بخشی دیگر از مراسم

ببشبسش

برای سوار شدن به ماشین زمان و گشتن در کوچه پس کوچه های گذشته، مهمان تاریخانه ما باشید

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی