|

ایران چندمین اقتصاد دنیاس

جایگاه ایران در اقتصاد دنیا کجاست؟

ایران با این حجم از تولید ناخالص داخلی در سال 2022 میلادی به‌‌عنوان بیست‌ویکمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان در این سال شناخته شد

لینک کوتاه کپی شد

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود میزان تولید ناخالص داخلی 194 کشور جهان ازجمله اقتصاد ایران را در سال 2022 میلادی بررسی کرده است.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ بر اساس محاسبات این سازمان جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال به یک‌هزار و 616 میلیارد دلار رسیده که این رقم 161 میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

ایران با این حجم از تولید ناخالص داخلی در سال 2022 میلادی به‌‌عنوان بیست‌ویکمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان در این سال شناخته شده که بر این اساس اقتصاد ایران از اقتصادهای 173 کشور دیگر دنیا بزرگتر است و فقط 20 کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران در این سال داشته‌اند.

ایران در سال 2022 میلادی توانسته است رتبه خود را میان اقتصادهای بزرگ دنیا یک پله ارتقا دهد. ایران در این سال تایوان را کنار زده و در جایگاه بیست‌ویکم قرار گرفته است. تایوان که در سال گذشته با اقتصاد یک‌هزار و 471 میلیارد دلاری در این رتبه قرار داشت اما در سال 2022 با تولید ناخالص داخلی یک‌هزار و 612 میلیارد دلاری به رتبه بیست‌ودوم نزول کرده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۳ نیز ۹۵ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش یابد و به یک هزار و ۶۹۱ میلیارد دلار برسد.

نکته قابل توجه دیگر این است که اقتصاد ایران در سال 2022 از اقتصاد امارات نیز بزرگتر بوده و از نظر تولید ناخالص داخلی از این کشور پیشی گرفت.

کشورهای برتر از نظر تولید ناخالص داخلی

صندوق بین‌المللی پول، چین را با تولید ناخالص داخلی 30 هزار و 217 میلیارد دلاری به‌عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا در سال 2022 معرفی کرده است. آمریکا با اقتصاد 25 هزار و 462 میلیارد دلاری در رتبه دوم و هند با 11 هزار و 900 میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

کشورهای ژاپن، آلمان، روسیه، اندونزی، برزیل، انگلیس و فرانسه به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته‌اند.

انگلیس و فرانسه به عنوان کشورهای صنعتی عضو G7  بزرگی اقتصادشان به تنهایی دو برابر اقتصاد ایران برآورد شده است. تولید ناخالص داخلی فرانسه بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۲ سه هزار و ۷۰۴ میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی انگلیس سه هزار و ۷۱۴ میلیارد دلار محاسبه شده است.

کشور کوچک «توالو» با تولید ناخالص داخلی 58 میلیون دلاری بر اساس شاخص قدرت خرید به‌عنوان کوچکترین اقتصاد دنیا شناخته شده است.

نظر بانک جهانی با صندوق همسو نیست

بانک جهانی در ماه ژانویه در گزارش پیش‌بینی از آخرین وضعیت اقتصاد جهانی اعلام کرده بود که اقتصاد ایران 2.2 درصد در سال 2023 و به رغم چالش‌های شدید در اقتصاد جهانی رشد خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که آخرین پیش‌بینی‌های این سازمان به کاهش شدید رشد اقتصادی در جهان با کاهش 1.7 درصد در سال 2023 اشاره دارد که پیش از این در 6 ماهه گذشته سه درصد پیش‌بینی شده بود.

براساس این گزارش، وخیم شدن اقتصاد جهانی در اکثر کشورهای جهان در سال جاری وجود دارد و سرانه رشد درآمدها به کمتر از رقمی که دهه‌ها قبل از زمان کووید19 بود برمی‌گردد.

صندوق بین‌المللی پول در بررسی‌های خود، رشد اقتصادی ایران در سال 2022 را 3.8 درصد اعلام کرد. پیش‌بینی‌‌های این نهاد نیز حاکی از آنند که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشور در پایان سال میلادی جاری به سه درصد کاهش خواهد یافت.

این در حالیست که محاسبات بانک جهانی، نرخ رشد اقتصادی 3.8 درصدی ایران در سال 2022 را تایید می‌کنند اما چشم‌انداز این بانک از رشد GDP کشور در پایان سال 2023 معادل 4.1 درصد است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی