|

شرایط ۳ برابر شدن یارانه

یارانه چه کسانی در سال 1401 سه برابر میشود؟

یارانه نقدی

گروهی از خانوارها که در چهار دهک اول قرار دارند، هیچ یک از والدین کارمند دولت نیستند و حداقل سه فرزند دارند یارانه شان 3 برابر میشود.

لینک کوتاه کپی شد

براساس آخرین مصوبه مجلس قرار بوده سهم تسهیلات تکلیفی بانک‌ها از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کند اما تصمیمات جدید و عجیب روز گذشته مجلس به نظر می‌رسد فشار جدیدی را برای منابع بانکی به همراه دارد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، افزایش مبلغ وام ازدواج، در نظر گرفتن وام فرزندآوری تنها دو تصمیم از این جنس است. علاوه بر این افزایش یارانه سه برابری عده‌ای از مشمولان به اضافه افزایش حقوق سربازان نیز بار مالی جدیدی برای دولت دارد که نگرانی‌های تورم را بیشتر می‌کند.

وام‌ جدید و افزایش مبلغ وام

در روز گذشته نمایندگان مجلس دو تصمیم مرتبط با وام‌های بانکی گرفتند. روز گذشته مجلس مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۱ را مشخص کرد. بر اساس این مصوبه مبلغ وام ازدواج بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

براساس این مصوبه مبلغ وام ازدواج زوجین ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. مبلغ وام ازدواج برای مردهای زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال، ۱۵۰ میلیون تومان است. وام ازدواج سایر زوجین، ۱۲۰ میلیون تومان است که در مجموع به ۲۴۰ میلیون تومان می‌رسد.

این وام به کلیه زوج‌هایی تعلق می‌گیرد که تاریخ ازدواج آنها از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۷ به بعد باشد. یعنی زوج‌هایی که از سال ۹۷ به بعد ازدواج کرده‌اند یا افرادی که سال ۱۴۰۱ ازدواج کنند، مشمول وام ازدواج ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی می‌شوند.

علاوه بر این، مجلس وام فرزندآوری سال ۱۴۰۱ را تصویب کرد. مصوبه‌ای که بر اساس آن، سال آینده به خانوارهای دارای فرزند وام ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود. براساس مصوبه مجلس، وام فرزندآوری در قالب وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و احتمالا کارمزد وام فرزندآوری مانند دیگر وام‌های قرض‌الحسنه حدود ۴ درصد است.

اما دریافت وام فرزندآوری چه شرایطی دارد؟ بر اساس مصوبه مجلس، بانک‌ها موظف هستند اعتبار متقاضی دریافت وام فرزندآوری را بررسی کنند و در صورتی که اعتبار متقاضی تایید شد، بانک باید با اخذ یک سفته یا یک ضامن معتبر، وام فرزندآوری را به متقاضیان پرداخت کند.

افزایش ۳ برابری یارانه

همچنین براساس مصوبه دیروز مجلس، گروهی از خانوارها با داشتن سه شرط یارانه فرزندانشان سه برابر می‌شود: در چهار دهک اول قرار داشته باشد، هیچ یک از والدین کارمند دولت نباشد و حداقل سه فرزند داشته باشند.

اما چهار دهک اول چه کسانی هستند که از افزایش سه برابری یارانه بهره‌مند شوند؟ دولت در بهمن ماه که خواست یارانه پرداخت کند، گفت که مشمولان یارانه ۲۲ بهمن ماه چهار دهک اول هستند. تعداد آن نیز حدود ۳۲ میلیون نفر اعلام شد.

بسیاری از کسانی که خود را از اعضای چهار دهک اول می‌دانستند، نسبت به عدم دریافت این یارانه اعتراض کردند. وزارت کار نیز اعتراف کرد که در شناسایی مشمولان خطایی رخ داده است.

با این حال به نظر می‌رسد مشمولان افزایش سه برابری یارانه فرزندان نیز همان لیست مشمولان یارانه ۲۲ بهمن ماه باشد و احتمالا کمی این لیست اصلاحات داشته باشد.

در همین حال میزان حقوق سربازان نیز طبق مصوبه‌ای افزایش یافت که جزئیات آن به این شرح است: « در اجرای ماده(۴۹) قانون خدمت وظیفه عمومی، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی حداقل شصت درصد(۶۰%)، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و حقوق سربازان متاهل نوددرصد(۹۰%) حداقل دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود و دستورالعمل آن باتوجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می شود.»

با این روند حاتم‌بخشی مجلس از جیب منابع عمومی دولت و منابع بانکی نگرانی کارشناسان نسبت به افزایش تورم بیشتر شده است. آیا این رفتارها منجر به افزایش کسری بودجه دولت و بیشتر شدن ناترازی منابع بانک‌ها نخواهد شد که در نهایت تورم را متاثر کند؟

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها