|

جزئیات بررسی بودجه ۱۴۰۱؛ شرایط معافیت سربازی اعلام شد

نشست علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ صبح امروز آغاز شد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر این خبر را دنبال کنید.

لینک کوتاه کپی شد

نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه ۱۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۸ و ۰۹ دقیقه و با حضور ۱۹۷ نفر از نمایندگان حاضر در صحن آغاز شد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، موضوعات مورد بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور  که تا الان در دستور کار صحن علنی قرار گرفته است شامل:

شرایط معافیت از خدمت سربازی

موافقت نمایندگان مشمولین مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آن‌ها به خدمت سربازی گذشته است مشخص شد.

در بند الحاقی (۳) تبصره ۱۰ آمده است؛ مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد، با رعایت اصل یکصد و دهم (۱۱۰) قانون اساسی می توانند با پرداخت معادل ریالی پانزده هزار (۱۵.۰۰۰) یورو کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند. سربازان متاهل دارای فرزند از مادر ایرانی از بیست و پنج درصد (۲۵%) تخفیف برخوردار می‌شوند.

مجوز واردات خودرو

مجوز واردات ۷۰ هزار خودروی سواری بود که نمایندگان مردم در مجلس با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه‌سوز هیبریدی و برقی موافقت کردند.

معافیت مالیاتی شامل کدام مشاغل می‌شود؟

نمایندگان مجلس کسب و کارهای آسیب دیده از کرونایی که درآمد مشمول مالیات آن ها کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است را از پرداخت بخشی از مالیات معاف کردند.

براساس بند (ق) اصلاحی تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛

۱- معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی حذف می شود.

۲-  به منظور حمایت از تولید و صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، براساس اعلام ستاد ملی کرونا، واحدهای صنفی با درآمد مشمول مالیات کمتر از یک میلیارد (۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال در سال ۱۴۰۰ علاوه بر معافیت های قانونی و بخشودگی و مشوق های مالیاتی، برای مالیات بر عملکرد سال ۱۴۰۰ از پنج واحد درصد بخشودگی از نرخ مالیاتی برخوردار می شوند.

۳- واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

۴- معافیت‌های مالیاتی مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها  اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد و دکتری)، حذف می‌شود.

۵- برخورداری از معافیت‌های مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالاها و خدمات و هرگونه جایزه و مشوقهای صادراتی منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است.

همچنین نمایندگان مجلس با دریافت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی در سال آینده مخالفت کردند.

تامین سهم قیر دستگاه‌های اجرایی

نمایندگان مجلس با اصلاح بند (ز) تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۱ ارجاعی از کمیسیون تلفیق موافقت کردند که براساس آن سهم قیر دستگاه‌های اجرایی را از ۱۵ هزار به ۱۹ هزار میلیارد تومان افزایش دادند. این لایحه ۱۷۳ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در صحن مجلس داشت.

تخصیص بیش از ۴ میلیارد یورو برای بنیه دفاعی

همچنین نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت را مکلف کردند تا از طریق شرکت ملی نفت مبلغ ۴ میلیارد و پانصد میلیون یورو به برنامه تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی دفاعی تخصیص دهد.

به موجب این بند دولت مکلف است از طریق شرکت ملی نفت ایران در خصوص برنامه تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی دفاعی بر‌اساس ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور تا مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون (۴٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) یورو و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرح‌های دفاعی و پیشرفت و آبادانی و محرومیت‌زدایی با دریافت تضامین کافی از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به این اشخاص بر‌اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت اعمال حساب کند.

فروش منابع نفتی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی

نمایندگان مردم در مجلس دولت را مکلف کردند تا نسبت به فروش، تهاتر و یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گازی و سایر منابع با نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اس) اقدام کند.

براساس جزء ۲ بند الحاقی ۱ تبصره ۱ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛ دولت و دستگاههای اجرائی از جمله بانک مرکزی، مجاز به تخصیص، فروش، تهاتر و یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گازی و سایر منابع به غیر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اس) نیستند.

به منظور پایش(کنترل) بازار ارز، بانک مرکزی مجاز است نسبت به عرضه ارز  به نرخ حداکثر دودرصد(۲%) کمتر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اس) اقدام نماید.

مجوز مجلس به دولت برای پرداخت تسهیلات برای اجرای پروژه‌ها

نمایندگان مردم در مجلس سهم هر یک از بانک‌ها و وزارتخانه‌ها برای پرداخت تسهیلات جهت اجرای پروژه‌ها را تا سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان تعیین کردند. سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلفند حداکثر تا یک ماه پس از تصویب این قانون تا سقف پانصد هزار میلیارد (۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال سهم هر یک از بانک‌ها و وزارتخانه ها را تعیین و تضمین بازپرداخت اصل و سود این تسهیلات را به صورت جمعی (یکجا برای هر بانک و وزارتخانه) صادر و به بانک‌های عامل و وزارتخانه های ذینفع ابلاغ نمایند.

 واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده کمیته امداد

نمایندگان مجلس نحوه واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده‌اند را مشخص کردند.

بر این اساس دولت موظف است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵ خردادماه ۱۳۸۷ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده‌اند اقدام کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها