|

توزیع هوشمند برنج، شکر و روغن از هفته آینده

وزیر جهاد کشاورزی از توزیع شکر، روغن و برنج با نرخ تعزیراتی به صورت هوشمند از هفته آینده خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

سید جواد ساداتی نژاد با بیان اینکه تمرکز ما در ماه های اول آغاز به کار دولت تأمین امنیت غذایی و تلاش برای ساماندهی بازار اقلام اصلی از جمله مرغ و تخم‌مرغ بوده است، گفت: در این راستا توانستیم  بازار مرغ و تخم مرغ را به گونه ای مدیریت کنیم که از روزهای آینده تا پایان سال شرایط مطلوبی در این بخش ها را شاهد خواهیم بود.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از خبرفوری؛ ساداتی نژاد ادامه داد: برای تامین اقلام مورد نیاز شب عید و بعد از آن ماه رمضان برنامه ریزی های لازم انجام شده است و همچنین بسترسازی برای کشت قراردادی، خرید دام مازاد روستاییان و عشایر و سند دار کردن اراضی کشاورزی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: تامین امنیت غذایی وظیفه جهاد کشاورزی و بر عهده کشاورزان و دامداران است. برنامه ریزی ما در زمینه پایداری و تامین بازار است و قطعا امنیت غذایی برقرار خواهد شد.

به گفته وی تا قبل از دولت سیزدهم همیشه بحث این بود که باید در حوزه غذا فرمانده یکی باشد. نه اینکه بخشی از وظایف بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و بخشی نیز دست وزارت صمت باشد. همانطور که استحضار دارید قانون انتزاع در دولت قبل دو سال لغو شد و در آخرین روزهای دولت قبل وظایف  وزارت جهاد بازگردانده شد. ولی اجرایی شدن آن در دولت سیزدهم رخ داد و کل زنجیره از تولید تا توزیع به وزارت جهاد واگذار شد.

همکاری با بسیج در بازرسی بازار مواد غذایی

ساداتی نژاد در ادامه گفت: وزارت جهاد کشاورزی در طول ۴۰ سال گذشته هیچ زمان در حوزه بازار مواد غذایی نبوده است. ما در بازرسی هیچ تجربه‌ای نداشتیم. اخیرا اما  با همکاری و همراهی وزارت صمت بحث بازرسی در بازار اقلام غذایی را هم به عهده گرفتیم. که البته تا این وظایف به طور کامل در اختیار وزارت جهاد قرار بگیرد مدت زمانی طی خواهد شد. همچنین در این راستا  از نیروهای بسیج در بازرسی ها کمک گرفته ایم.

قیمت های دستوری پایداری تولید را از بین می برد

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه قیمت های دستوری عدم پایداری در تولید را به همراه خواهد داشت، گفت: باید کاری کنیم که تولید پایداری داشته باشد. تولید خط قرمز ما است و نباید قطع شود. برای پایداری تولید نمی توانیم تولیدکننده را مجبور کنیم که محصولش را زیر قیمت تمام شده بفروشد. برای مثال قیمت مرغ برای مصرف کننده ۳۱ هزار تومان تعیین شده است با این قیمت تعیین شده تولید اقتصادی و پایدار است و اگر کمتر از مقدار باشد تولید غیر اقتصادی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت مرغ در بازار بیش از ۳۱ هزار تومان است، گفت: در حال حاضر در میادین میوه و تره بار مرغ با قیمت ۳۱هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه می‌شود که در برخی استان‌ها نیز حتی کمتر از این مقدار است. البته در برخی مغازه ها هم قیمت مرغ به ۳۵ هزارتومان هم می رسد ولی تلاش کردیم که همواره قیمتها کاهشی باشد.

کاهش مدت زمان ارسال نهاده ها/تامین ارز انجام شده است

وی در ادامه به اقدامات جهاد کشاورزی در خصوص تامین امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: در حوزه طیور، گاوداری صنعتی و دام روستایی تلاش کردیم که تاخیر در تحویل نهاده ها را با تامین ارز کاهش دهیم و با کمک بانک مرکزی ارز آذرماه نهاده ها نیز تامین شده است.

جوجه ریزی در مهرماه بسیار کم بود

ساداتی نژاد که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، گفت: همچنین توانستیم میزان کسری موجود در بازار را احصا کنیم. ما در تامین گوشت مرغ و تخم مرغ در مهر و آبان به دلیل کاهش جوجه ریزی کمبود داشتیم. بخشی از نیاز بازار به مرغ را با مرغ منجمد تامین کردیم. همچنین مهرماه کمترین میزان جوجه‌ریزی انجام شده بود به همین دلیل تخم مرغ نطفه دار وارد کردیم و با بازار رسانی بازار آنها را کنترل کردیم. از طرفی توزیع هوشمند را نیز آغاز کردیم. سازمان تعاون روستایی متولی بازاررسانی هوشمند شده است که مرغ منجمد و تخم مرغ را با قیمت تنظیم بازار تحت پلتفرم مشخصی به صورت اینترنتی به دست مردم درب منازل می رساند. براین اساس روزانه ۳۰۰ تن اقلام مذکور در شهر تهران به این شیوه توزیع می شود.  این طرح از روزهای گذشته در کرج و اصفهان آغاز شده و در شیراز و مشهد هم به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

توزیع هوشمند شکر، روغن و برنج

وی افزود: از هفته آینده شکر، روغن و برنج نیز با قیمت‌های تعزیراتی به اقلام توزیع هوشمند درب منازل اضافه خواهند شد. هرچه از سامانه‌ هوشمند بیشتر استفاده کنیم دست واسطه ها در این بین کم خواهد شد. همچنین برای میوه شب عید هم قصد داریم از توزیع هوشمند استفاده کنیم.

۱۰۷هزار راس دام عشایر و روستایی خریداری شد

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به خرید حمایتی دام عشایر اشاره کرد و گفت: امسال با دام مازاد عشایر مواجه شدیم. البته مشکل جدیدی نیست. عشایر به قیمتی که دلالان دام هایشان را می‌خریدند، اعتراض داشتند. برای همین به منظور حمایت از عشایر و روستاییان خرید دام عشایر را شروع کردیم و تا کنون ۱۰۷هزار راس دام خریداری شده است. همچنین برای حمایت از این دامداران قرار شد که نهاده امانی به آنها داده شود که اگر دامدار عشایر یا روستایی قصد نگهداری از دامش را داشت بتواند به صورت امانی نهاده بگیرد و بعد از پروار دام آن را پس دهد.

کشتن دام آبستن تخلف است

وی در ادامه گفت: کشتن دام آبستن تخلف و ممنوع است و کشتارگاه ها نیز حق کشتار دام مواد و آبستن را ندارند. اتفاقی که اخیرا افتاده بود این بود که در یک مجموعه صنعتی اطراف تهران اقدام به این کار کرده بودند. دام عشایر نبود.  فردی که اقدام به کشتار دام آبستن و مولد کرده بود مجوز حمل نداشت و دام ها نیز پلاک نداشتند. که در نهایت به مراجع قضایی معرفی شدند.

توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب در۲۳هزار مغازه تهران و البرز

ساداتی نژاد در ادامه در پاسخ به این سوال که تخم مرغ در مغازه های سطح شهر بیش از نرخ مصوب است، گفت: قیمت تخم مرغ در میادین میوه و تره بار شانه ای ۴۳هزار تومان است. البته به صورت هوشمند هم با نرخ مصوب توزیع می شود. ممکن است در مغازه های سطح شهر بیش از ۴۳ هزار تومان باشد که این موضوع تخلف بوده و رسیدگی خواهد شد.  اخیراً تخم مرغ با نرخ مصوب درب مغازه ها در حال توزیع است. از هفته گذشته در ۲۳ هزار مغازه در استان های تهران و البرز تخم مرغ مصوب توزیع شده است.

توزیع هوشمند مرغ گرم از هفته آینده

وی در خصوص توزیع مرغ منجمد در بازار گفت: سه ماه است که دولت را تحویل گرفته ایم. آنچه را که در بازار می‌بینید برنامه‌ریزی سه ماهه نیست بلکه مربوط به قبل است. ما با کمبود تولید مواجه بودیم و برای رفع آن مرغ منجمد توزیع شد. این مرغ‌ها از کیفیت خوبی برخوردار بودند. تلاش می‌کنیم از هفته آینده توزیع هوشمند مرغ گرم را در تهران شروع کنیم.

ترانزیت نهاده ها سرعت گرفته است

ساداتی نژاد افزود: در تامین نهاده در شرایط مطلوبی هستیم. تامین ارز آن روان شده است. با کمک وزارت راه و شهرسازی ترانزیت نهاده ها سرعت گرفته است. دیگر دپوی نهاده به معنی که قبلاً وجود داشت، نداریم. در گذشته بعضا پنج تا شش ماه تاخیر در ارسال نهادها وجود داشت که این مدت زمان را کاهش دادیم.

وی در خصوص قیمت تعیین شده برای خرید حمایتی دام زنده نیز گفت: قیمت ۶۲هزارتومان برای خرید هرکیلو دام زنده عدد کارشناسی شده است. قیمت دام زنده در بازار ۷ تا ۸ هزار تومان از این پایین تراست.  همچنین ۲۰ درصد این قیمت نیز به صورت علوفه تامین می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص کشاورزی قراردادی نیز گفت: کشاورز وقتی بذری را می کارد باید مشتری آن مشخص باشد. کشاورز باید بداند برای چه کسی تولید می کند. در این راستا به شرکت بازرگانی دولتی اعلام کردیم که به جای خرید گندم در انتهای تولید در ابتدا با کشاورز قرارداد ببندد، آن را بیمه کند و کود مورد نیاز کشاورز را تامین کرده و در انتها با آن تسویه کند. بنابراین کشاورزان می توانند با شرکت بازرگانی دولتی قرارداد ببندند و در این قرارداد کشاورز ابتدا کود را تحویل می‌گیرد و بیمه می شود و در انتها که محصولش را تحویل می دهد هزینه کود و بیمه محاسبه و با آن تسویه خواهد شد. قطعا این اقدام باعث درآمد بیشتر کشاورزان خواهد شد.

خشکسالی تولید برنج ایرانی را ۲۰ درصد کاهش داد

وی در پایان در خصوص افزایش قیمت برنج نیز گفت: به دلیل خشکسالی تولید برنج ایرانی ۲۰ درصد کاهش داشته است وقتی محصولی کمتر تولید شود طبیعتاً قیمت آن افزایش می یابد در برنج خارجی نیز هیچ محدودیتی در میزان عرضه به بازار نداشتیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها