|

چالش کمبود برق و معمای افزایش قیمت کالاها

«همزمان بار رکوردزنی مصرف برق در کشورمان، برخی از کارشناسان نسبت به تاثیرات منفی این موضوع بر قیمت برخی کالاهای تولیدی هشدار می دهند.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در روزهای اخیر شاهد شکسته شدن پیاپی رکورد مصرف برق در کشورمان بوده ایم. در این راستا، مدیر عامل شرکت توانیر در موضع گیری گفته است که با افزایش میزان مصرف برق در کشورمان به بیش از 767 هزار مگاوات، شبکه برق کشور با فشارهای جدی رو به رو شده است با این حال با همکاری پرسنل این شبکه، همچنان شبکه برق کشور وضعیتی پایدار دارد.

مقام های حوزه برق و همچنین صاحب نظران این حوزه به این مساله اشاره دارند که افزایش دمای هوای بخش های مختلف کشور، یکی از اصلی ترین دلایل افزایش مصرف برق در کشورمان بوده است. موضوعی که در آینده و با تداوم فصل گرم سال، هیچ بعید نیست که همچنان ادامه یابد و البته که تشدید هم شود.

با این حال، یکی از نکاتی که در این بحبوحه برخی از صاحب نظران نسبت به آن هشدار داده اند این است که همچون سال های گذشته، برای تامین نیازهای برق خانگی، برق برخی مراکز تولیدی و کارخانه ها برای دوره های زمانی مشخص قطع می‌شود که این موضوع می تواند موجب افزایش قیمت برخی از کالاها شود. به عنوان مثال در مورد سیمان تخمین زده می شود که قطعی برق، قیمت هر پاکت سیمان را به بیش از 90 هزار تومان افزایش دهد.

صنعت برق ایران

معادله ای که البته در سال های گذشته نیز قابل مشاهده بوده و در نوع خود برای کشورمان هزینه زا بوده است. در مورد دیگر کالاهایی که در کارخانه ها تولید می شوند نیز هشدارهای مشابهی داده شده و فعالان حوزه تولید و صنعت نسبت به این مساله هشدار داده اند. در این چهارچوب، اینطور به نظر می رسد که یکی از اولویت های اصلی دولت چهاردهم به ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، بایستی توسعه ظرفیت های تولیدی شبکه برق ایران باشد. موضوعی که بسیاری از تحلیلگران به آن اشاره داشته اند و تاکید کرده اند که عدم توجه به این مساله می‌تواند در آینده ای نه چندان دور برای ایران ایجاد بحران های جدی کند.

البته که صاحب نظران و کارشناسان امر به این موضوع اشاره می کنند که سرمایه سنگین ساخت نیروگاه های برق و عدم انجام سرمایه گذاری های خارجی قابل توجه در این حوزه در کشورمان به دلیل تحریم های خارجی، دو دلیل عمده و مهمی است که سبب شده اند تا شبکه تولید برق کشورمان آنگونه که باید و شاید متناسب با افزایش تقاضای برق در ایران رشد نکند.

معادله ای که صرفا از حیث تامین برق مردم در فصل گرم سال ایجادکننده چالش نیست و می تواند از نظر افزایش قیمت برخی کالاها و خدمات نیز به مردم کشورمان آسیب اقتصادی وارد کند. در این میان نباید فراموش کنیم که کشورمان ایران یکی از کشورهای مهم در زمینه فناوری های ساخت نیروگاه های برق نیز است و در این رابطه برخی تیم های مهندسی ایرانی اقدام به ساخت نیروگاه های برق در خارج از کشورمان کرده اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها