|

شوک جدید به قیمت مسکن در تهران

«گزارش جدید بانک مرکزی کشورمان از افزایش قال توجه قمیت مسکن در تهران خبر می دهد.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ مساله مسکن و گرانی قیمت آن در سال های اخیر به یکی از چالش های جدی و مهم در کشورمان تبدیل شده است. موضوعی که شمار قابل توجهی از مردم ایران با آن دست و پنجه نرم می کنند و البته که دولت‌های مختلف در کشورمان نیز تاکنون نتوانسته اند یک نسخه درمان کننده مناسب را برای حل این چالش عملیاتی کنند.

به گزارش شایانیوز؛ بر اساس آمارهای رسمی، جدای از سخت شدن خرید خانه برای طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان، اکنون اجاره کردن خانه در تهران نیز با توجه به افزایش قابل ملاحظه بهای اجاره، به یک مشکل بزرگ برای پایتخت نشینان تبدیل شده است. اهمیت این موضوع زمانی بیش از پیش آشکار می شود که توجه داشته باشیم حدودا 51 درصد از ساکنان پایتخت مستاجر هستند. با این همه، به تازی بانک مرکزی کشورمان در گزارشی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت را عدد 85 میلیون و 910 هزار تومان اعلام کرده است.

قدرت خرید مسکن

عددی که در قیاس با آمار و ارقام اسفند ماه سال قبل، از افزایش 4 میلیون و 200 هزار تومانی خبر می دهد. معادله ای که بازهم خانه دار شدن را برای مردم کشورمان در پایتخت و البته دیگر مناطق کشورمان به یک مشکل بزرگ تبدیل کرده است. البته که ناظران و تحلیلگران بازار مسکن تاکید دارند که بازار مسکن همچنان روی ریل صعودی خواهد بود و حتی انتظار می رود که به تدریج از لاک رکود نیز خارج شود. در این راستا، شواهد و قرائن حاکی از این هستند که تنها زمانی می توان انتظار تغییرات مثبت در بازار مسکن را داشت که برخی اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران و البته بازار مسکن رخ دهد و البته که فشار تحریم های خارجی بر کلیت اقتصاد ایران هم برداشته شود.

توجه داشته باشیم که قیمت ها در بازارای مختلف کشورمان، همه و همه تحت تاثیر فضای کلی حاکم بر اقتصاد ایران هستند. وقتی اقتصاد ایران تورم حدودا 40 درصدی را تجربه می کند و تحریم های خارجی علیه ایران برقرار هستند و البته که در سازوکارهای حکمرانی اقتصادی کشور نیز با مشکلات جدی رو به رو هستیم، اینکه توقع داشته باشیم روندها در بازار مسکن معکوس شوند، چندان واقع بینانه نیست.

اساسا به همین دلیل هم است که نه فقط در مورد مسکن بلکه در مورد دیگر بازارهای کشورمان نیز به این مساله اشاره می شود که تا شاهد وقوع تغییرات مثبت و معنادار در کلیت فضای اقتصاد ایران نباشیم، انتظار وقوع تغییرات مثبت در بازار مسکن سرابی بیش نبیست و البته که کاهش قیمت های گاه و بیگاه در این بازار را نیز کاملا بایستی مقطعی و زودگذر ارزیابی کنیم. از این رو، یکی از اولویت های مهم و اصلی دولت آتی باید در پیش گرفتن سیاست های موثر و مفید برای ایجاد تغییرات مثبت و سازنده در بازار مسکن باشد. رویکردی که اگر محقق نشود، وضعیت در بازار مسکن را نیز بدتر خواهد کرد.  

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها