|

یک چالش مهم در عرصه حکمرانی اجتماعی-امنیتی ایران

«حضور قابل توجه مهاجران افغانستانی در ایران عاری از چالش های اجتماعی و اقتصادی و امنیتی نیست.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ مساله مهاجران سال هاست که یکی از مضوعات و مسائل داغ در عرصه نظام بین الملل است. به طور خاص تشدید منازعات و درگیری های نظامی و امنیتی در بخش های مختلف جهان سبب شده تا توده های قابل توجهی از انسان ها، خانه و کاشانه خود را ترک کرده و برای تجربه امنیت و حدی از رفاه و رونق اقتصادی، رهسپار دیگر کشورها شوند. موضوعی که در نوع خود سبب شده تا برخی دولت های جهان سیاست های سخت گیرانه ای را در حوزه مسائل مهاجرتی اتخاذ کنند.

به گزارش شایانیوز؛ دلیل این مساله نیز روشن است زیرا مهاجران با ورود خود به دیگر کشورها تا حد زیادی فرصت های شغلی و البته اقتصاد کشورهای میزبان را تحت تاثر قرار می دهند و برای کشورهای مختلف، حضورشان می تواند چالش زا باشد. البته که برخی از تحلیلگران نیز منتقد این جنس از خوانش مساله هستند و تاکید دارند که می توان از ظرفیت های مثبت مهاجران به نفع کشورهای مهاجر پذیر استفاده کرد و به طور خاص سرمایه های آن ها را در اقتصاد کشور مهاجر پذیر جذب کرد. با این حال، هنوز بحث و مناظرات در مورد تبعات منفی پذیرش مهاجران در کشورهای مختلف جهان به مراتب قوی تر و گسترده‌تر از بعد مثبت ماجرا است.

مهاجران خارجی

این موضوع در مورد کشورمان نیز ماهیت جدی به خود گرفته است. به طور خاص در ماه های گذشته شاهد تشدید بحث و تحلیل‌ها در مورد حضور قابل توجه مهاجران افغانستانی در کشورمان بوده ایم. در این میان، برخی از گزارش ها به این مساله اشاره داشته اند که مثلا برخی از روستاها در کشورمان به تسخیر مهاجران افغانستانی درآمده و یا مثلا میزان مصرف نان و دیگر اقلام غذایی و مصرفی در کشورمان توسط مهاجران هزینه های سنگینی را روی دست اقتصاد ایران می گذارد. هزینه هایی که آنگونه که باید و شاید از سوی نهادهای بین المللی نظیر سازمان ملل متحد مورد توجه قرار نمی گیرند و به ایران کمک های لازم در این رابطه نمی شود.

در کنار همه این ها، برخی تحلیلگران هشدار می دهند که حضور مهاجران افغانستانی در ایران حامل پیامدهای امنیتی جدی نیز هست و می تواند چالش ها برای کشورمان در این حوزه را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش دهد. از این رو، برخی منابع گزارش داده اند که در مدت اخیر بر شدت اخراج اتباع افغانستانی از ایران افزوده شده و در عین حال وزرات کشور در حال اجرای برنامه‌هایی برای شناسایی جمعیت افغانستانی های حاضر در کشورمان نیز است. معادله ای که اگر به درستی مخاطب قرار نگیرد در آینده می تواند چالش های به مراتب جدی تری را برای کشورمان مخصوصا از نظر امنیتی ایجاد کند.

تردیدی نیست که دیدگاه مهاجر ستیز در ایران چندان موضوعیت ندارد بحث اصلی این است که مهاجران نباید مانع از پیشرفت ایران شوند و خود بر بار مشکلات اقتصادی و اجتماعی که ایران به آن ها دچار است بیفزایند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها