|

علامت سوال بزرگ در مورد حضور مهاجران افغانستانی در ایران!

«هیچ آمار دقیق و درستی از میزان حضور مهاجران افغانستانی در کشورمان وجود ندارد.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، روند مهاجرت افغانستانی ها به ایران، افزایش قابل توجهی پیدا کرد. موضوعی که بسیاری از تحلیلگران حوزه افغانستان و عرصه مسائل امنیتی نسبت به آن هشدار می دادند با این حال، تمهیدات لازم در زمان مناسب اندیشیده نشد و شاهد گسیل شدن سیل قابل توجهی از افغانستانی ها به داخل خاک کشورمان بوده و هستیم.

به گزارش شایانیوز؛ در این رابطه، برخی منتقدان به این نکته اشاره می کنند که اگرچه مردم ایران و افغانستان دو ملت دوست و برادرند با این حال، اینکه شاهد باشیم چند صدهزار تبعه افغانستانی بدون هرگونه ملاحظه و پایشی به داخل خاک کشورمان وارد شوند، چندان منطقی نیست. دلیل این مساله نیز روشن است: زیرا شاید برخی از تروریست ها نیز در پوشش شهروندان عادی و ساده وارد خاک کشورمان شوند و ایجاد چالش های جدی امنیتی کنند. بگذریم که اساسا روانه شدن سیلی از مهاجران خارجی به یک کشور خود با هزینه های سنگین اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز همراه است که می توانند چالش زا باشند.

با این همه، یکی از نکاتی که در شرایط کنونی در مورد مهاجران افغانستانی حاضر در خاک کشورمان به یک چالش بزگ تبدیل شده این است که هیچ آمار دقیقی از مهاجران افغانستانی ساکن در ایران وجود ندارد. برخی از مسوولان تعداد این مهاجران را 4 میلیون و برخی دیگر 7 و برخی هم تا 8 میلیون تخمین می زنند. مساله ای که سبب  شده تا هیج تصویر روشنی از معادله حضور مهاجران افغانستانی در کشورمان شکل نگیرد. در این چهارچوب، این چالش در نوع خود حامل 2 نکته مهم است.

مهاجران خارجی

اولا، این موضوع نشان می دهد که تا چه اندازه در حوزه مهاجران افغانستانی در کشور، آشفتگی و هرج و مرج حاکم است. موضوعی که به هیچ عنوان برای کشورمان و منافع ملی ایران مناسب نیست. توجه داشته باشیم که ایران جزو مهاجرفرست ترین کشورهای جهان است و اکنون اینکه می بینیم در حوزه مهاجران افغانستانی نیز جزو مهاجر پذیریرین کشورها در سطح منطقه و جهان است، یک مشکل و چالش جدی برای ایران محسوب می شود. موضوعی که خود می تواند عدم توازن های جدی را در کشورمان ایجاد کند.

دوم اینکه تاکنون بارها و بارها حامیان ایده استفاده موثر و مفید از مهاجران افغانستانی در کشورمان به این مساله اشاره داشته اند که باید به مهاجران افغان به مثابه یک ظرفیت مثبت برای ایران نگریست. گروهی که می توانند سرمایه های خود را به کشورمان بیاورند و در عین حال در بخش هایی نظیر صنعت ساختمان و یا خدمات نیز ایجاد کننده تغییرات مثبت در کشورمان باشند.

با این حال، حتی حامیان این ایده نیز باید بدانند که وقتی تصور و ادراک دقیق و درستی از حضور این مهاجران در کشورمان وجود ندارد، اینکه صحبت از استفاده از ظرفیت های آنها کنیم، به هیچ عنوان منطقی نیست. معادله‌ای که باید هر چه سریع ترمخاطب قرار گیرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها