|

پشت پرده فشار اروپا برای تصویب قطعنامه اتمی علیه ایران چیست؟

« 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان مُصرانه به دنبال تصویب یک قطعنامه تازه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، برخی منابع آگاه خبری و سیاسی از تلاش های گسترده سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان در تهیه پیش نویس یک قطعنامه علیه کشورمان در شورای مذکور خبر می دهند. این سه کشور به تازگی نیز در بیانیه ای مدعی شده‌اند که سطح فعالیت های هسته ای ایران ورای توافق برجام قرار دارد و آنگونه که آن ها گفته اند این فعالیت‌ها برای کشوری که به دنبال تسلیحات اتمی نیست، ضروری نمی باشد.

به گزارش شایانیوز؛ در این بحبوحه، برخی منابع خبری نیز اعلام کرده اند که دولت آمریکا به واسطه رایزنی با قدرت های اروپایی سعی داشته با ارائه پیش‌نویس قطعنامه مذکور به شورای حکام مخالفت کند و از وقوع آن جلوگیری کند با این حال، آنکونه که نشریه وال استریت ژورنال مدعی شده، دولت بایدن در نهایت با این موضوع موافقت کرده است. معادله ای که با واکنش تند مقام های کشورمان رو به رو شده و به طور خاص محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفته است که در صورت صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، کشورمان به این موضوع واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

در این نقطه، یک سوال مهم و محور مطرح می شود و آن این است که عمده محرک های قدرت های غربی در ارائه پیش نویس قطعنامه ضدایرانی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی چیست؟ به نظر می رسد در پاسخ به این پرسش به طور خاص بایستی به 2 مولفه مهم و محوری توجه داشت.

اولا، قدرت های غربی بار دیگر سعی دارند در استانه نشست فصلی شورای حکام، گزاره ساختگی تهدیدِ اتمی ایران را برجسته سازی کنند و از این رهگذر دور تازه ای از فشارهای بین المللی را علیه کشورمان به راه بیندازند. در حقیقت، این دسته از قدرت ها با جوسازی علیه ایران سعی دارند تا برای خود یک اهرم فشار علیه کشورمان ساخته و از این رهگذر از کشورمان اخذ امتیاز کنند. موضوعی که البته ایران هم نشان داده در مقابله با این سیاست از تبحر بالایی برخوردار است.

ایران اتمی

دوم اینکه ارائه پیش نویس قطعنامه تازه علیه ایران به شورای حکام آژانس در نوع خود بار دیگر سعی دارد تا واقعیت های مرتبط با معادله اتمی ایران را تحریف کند. قدرت های غربی به این نکته اشاره ای نمی کنند که ایران کاملا به مفاد توافق برجام پایبند بود و هم دولت آمریکا و هم آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها این تعهد ایران را تایید کردند. با این حال، این بدعهدی های آمریکا و اروپا بود که ایران را مجاب به تعلیق مفاد و تعهدات خود در قالب توافق برجام کرد. از این رو، قدرت های غربی به نوعی سعی دارند تا از موقعیت بدهکار خارج شوند و خود را در موقعیت طلبکار از ایران قرار دهند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها