|

آیا چین در آستانه حمله بزرگ به تایوان است؟

«چین در هفته گذشته اقدام به محاصره کامل نظامی جزیره تایوان کرد. رویدادی که زنگ هشدار را در شرق آسیا به صدا درآورده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- نشریه آمریکایی "وال استریت ژورنال" به تازگی در گزارشی تاکید کرده که چین در حال آماده سازی نیروهای خود برای حمله سراسری به جزیره تایوان است. چینی ها سال هاست که تاکید دارند تایوان بخش از خاک کشورِ آن ها است که در نتیجه انقلاب کمونیستی سال 1949 این کشور، از سرزمین مادری (چین) دور افتاده و هیچ گزینه ای الا اتحاد با آن ندارد.

این در حالی است که تایوان دهه هاست که روابط نزدیکی را با قدرت های غربی و به طور خاص دولت آمریکا برقرار کرده و آن ها نیز انواع و اقسام حمایت های مالی و تسلیحاتی را از تایوان به عمل می آورند. در این راستا، اخیرا شاهد بوده ایم که در بحبوحه تحلیف رئیس جمهور جدید تایوان، چین به طور کامل جزیره تایوان را محاصره نظامی کرد. آمریکا نیز در واکنش به این موضوع بلافاصله یک رزمایش بزرگ را در منطقه شرق آسیا با مشارکت فیلیپین برگزار کرد.

برخی منابع خبری گزارش داده اند که چین قصد دارد برای حمله به تایوان، ده ها خودروی زرهی را با استفاده از کشتی های غیرنظامی به نزدیکی جزیره تایوان هدایت کند. مساله ای که در روزهای اخیر بازتاب های رسانه ای گسترده ای پیدا کرده و تحلیل و تفسیرهای مختلفی با محوریت آن مطرح شده است. با این همه، اینطور به نظر می رسد که چین حداقل به 2 دلیل عمده از انگیزه های لازم برای حمله به تایوان برخوردار باشد.

چین

حمله ای که به زعم بسیاری از کارشناسان مسائل راهبردی می تواند نمودهای عینی یک جنگ جهانی بزرگ را به خود بگیرد و بلوک های مختلف قدرت در عرصه نظام بین الملل را رو در روی یکدیگر قرار دهد.

اولا، چین در دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ، تا حد زیادی از رویکردها و گفتمان اقتصادی خود فاصله گرفته و بار دیگر بر مسائل ایدئولوژیک و نظامی و راهبردی تاکید دارد. این بدان معنا نیست که گفتمان اقتصادی چین در عرصه بین المللی رها شده بلکه به معنای آن است که کمرنگ تر شده است. در این چهارچوب، حتی برخی منابع نزدیک به دولت چین گزارش داده اند که شی جین پینگ بر آن است که تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اش، تایوان را بار دیگر به خاک چین برگرداند.  

از این منظر، در سطح رهبری و جریان حکمرانی، کلیه شرایط برای حمله چین به تایوان و بازگرداندن این کشور به سرزمین مادری فراهم است.

دوم اینکه باید توجه داشته باشیم که اقتصاد چین که در سال های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده و این کشور را در رده اقتصادهای برتر جهان قرار داده، با رکود و کُندی قابل ملاحظه ای مواجه شده است. مساله ای که سبب شده تا در ماه های اخیر برخی غول های اقتصادی در چین ورشکسته شوند و البته که اما و اگرهای زیادی در مورد چشم اندازهای اتی رشد اقتصادی چین مطرح شود.

در این فضا، برخی تحلیلگران مسائل راهبردی تاکید دارند که فضای مساعدی برای دولت چین فراهم شده تا با دست زدن به یک جنگ خارجی، تا حد زیادی توجهات را از ظهور برخی ضعف ها در حوزه حکمرانی اقتصادی خود دور کند.  

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها