|

آیا جنگی بزرگ در شرق آسیا در پیش است؟

«شی جین پینگ رئیس جمهور چین مصمم است تا حتی اگر به قیمت یک جنگ بزرگ هم که شده منافع کشورش را تامین کند.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی تاکید دارند که منطقه شرق آسیا یکی از نقاطی است که به احتمال زیاد جنگ جهانی سوم از ان آغاز خواهد شد. منطقه ای که در آن، شاهد جنگ نیابتی جدی میان آمریکا و چین هستیم و جهان غرب در حوزه هایی نظیر دریای چین جنوبی و تایوان، به دنبال اعمال فشار به چین و محدودسازی آن در محیط پیرامونی اش است.

به گزارش شایانیوز؛ البته که مقام های چینی تاکنون بارها و بارها به قدرت های غربی هشدار داده اند که از اقدامات تحریک آمیز خود در منطقه شرق آسیا علیه منافع ملی چین دست بردارند با این حال، اینطور به نظر می‌رسد که غرب به این مساله به مثابه یک برگ برنده در دستان خود می نگرد و سعی دارد تا جای ممکن چین را از این رهگذر تحت فشار قرار دهد. در این راستا، به طور خاص تنش و درگیریهای چین با قدرت های غربی با محوریت جزیره تایوان، از شدت بیشتری برخوردار است.

دولت چین چندین دهه است که تاکید دارد تایوان بخشی از خاک چین ست که پس از انقلاب سال 1949 در چین، از سرزمین مادری جدا افتاده است و هیچ راهی جز پیوستن مجدد به خاک چین ندارد. این در حالی است که قدرت های غربی با تقویت تایوان سعی دارند تا جای ممکن از این کشور یک بازیگر مستقل در عرصه بین‌المللی بسازند و از اتحاد مجدد آن با چین جلوگیری کنند. معادله ای که سبب شده تا شمار زیادی از ژنرال های ارتش چین به صراحت تاکید کنند که اقدام احتمالی تایوان در اعلام استقلال خود می تواند به حمله سراسری چین به این جزیره ختم شود.

با این حال، ناظران و تحلیلگران مسائل شرق آسیا به این مساله اشاره دارند که شی جین پینگ رئیس جمهور چین در دوره حضور خود در قدرت سعی دارد تا پروژه ادغام تایوان در خاک چین را به سرانجام برساند. تحلیلگران مختلف اصلی ترین سند این ادعای خود را نیز در تغییر محسوس رویکردهای چین در عرصه بین المللی و گرایش آن به خارج شدن از فضای خاکستری و طرح مواضع صریح ضدغربی از سوی پکن ارزیابی می کنند.

از این رو، هیچ بعید نیست که منطقه شرق آسیا در ماه ها و یا سال های آتی، با یک جنگ بزرگ رو به رو باشد. جنگی که به زعم بسیاری، دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد!

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها