|

یک نکته در مورد اقدام ضدصهیونیستی رجب طیب اردوغان

«رجب طیب اردوغان و دولت ترکیه پس از گذشت قریب به هفت ماه از آغاز جنگ غزه به تازگی روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تحریم کرده اند.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- از همان نخستین روزهای آغاز جنگ غزه تاکنون، ملت های مسلمان به نحو گسترده ای از جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مردم فلسطین ابراز انزجار کرده و حتی شاهدیم که در شرایط کنونی، رژیم صهیونیستی با یک بحران جدی در دیوان بین المللی دادگستری در پی شکایت دولت آفریقای جنوبی از این رژیم به دلیل ارتکاب به نسل کشی و جنایت در نوار غزه رو به رو است.

کما اینکه در روزهای گذشته اخبار مختلفی دال بر صدور قریب الوقوع حکم بازداشت بین‌المللی بنیامین نتانیاهو نیز مطرح شده است. البته که دانشجویان و اساتید دانشگاه های مختلف آمریکا و البته دیگر کشورهای غربی نیز در اعتراضاتی گسترده قویا خواستار پایان یافتن جنگ غزه و جنایات بشری علیه مردم فلسطین هستند. در این راستا، به تازگی دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان نیز اعلام کرده اند که به تجارت حدودا 9 میلیارد دلاری ترکیه با رژیم صهیونیستی پایان داده اند و سعی دارند تا سطح فشارها علیه اشغالگران صهیونیست را به نوبه خود افزایش دهند.

اقدامی که با استقبال افکار عمومی منطقه و جهان رو به رو شده و البته که صهیونیست ها نیز از انجام مقابله به مثل در مواجهه با این اقدام ترکیه خبر داده اند. با این همه یک سوال مهم و محوری سر جای خود باقی است که چرا اینقدر طول کشید که دولت ترکیه به تصمیم مذکور برسد؟ به بیان ساده تر، چرا دولت اردوغان از همان نخستین روزهای آغاز جنگ غزه و شروع کارزار قتل و جنایت صهیونیست ها علیه مردم فلسطین، اقدام به تحریم رژیم اشغالگر قدس نکرد؟ به نظر می رسد که پاسخ به این پرسش را باید در رویه های پوپولیستی رجب طیب اردوغان جستجو کرد.

وی تا جای ممکن به روابط تجاری و اقتصادی دولت خود با رژیم اشغالگر قدس ادامه داد با این حال در شرایط کنونی که سیلی از انزجارهای بین المللی به سمت صهیونیست ها روانه شده، هیچ راهی جز عقب نشینی از دستور کار پیشین خود و تقابل صریح با اشغالگران اسرائیلی پیش رو نمی بیند. فراموش نکنیم که شخص اردوغان و البته دولت ترکیه، ادعاهای قابل توجهی را در جهان اسلام دارند و نمی توانند در شرایطی که جهان علیه رژیم اشغالگر قدس به پا خواسته همچنان به مراودات تجاری خود با این رژیم ادامه دهند.

معادله ای که برای آن ها به شدت هزینه زا است و البته که تا همین جای کار نیز انتقادات گسترده ای را از آن‌ها سبب شده است. با این همه همانطور که گفته شده، فشارهای خارجی به دولت ترکیه سبب شده تا آنکارا سوگیری‌های تازه ای را در رابطه با رژیم اشغالگر قدس، ورای مواضع کلامی در پیش گیرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی