|

آنچه "هنری کسینجر" در مورد ایران پیش بینی کرد!

«در گزارش حاضر به مرور یک پیش بینی تاریخی هنری کسینجر وزیر خارجه سابق آمریکا در مورد ایران پرداخته ایم.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ کمترین تئوریسین و تحلیلگر حوزه سیاست بین الملل در جهان تردید دارد که ایران را بایستی قدرتی قابل توجه در منطقه غرب آسیا و کلیت منطقه خاورمیانه در نظر گرفت. کشوری که در حوزه های مختلف علم و فناوری و البته نظامی، توانمندی های قابل توجهی دارد و البته که بسیاری از ظرفیت های آن نیز در سال های آتی بر اساس بسیاری از پیش بینی ها شکوفا تر خواهد شد.

به گزارش شایانیوز؛ معادله ای که در پرتو تغییر کریدورهای قدرت در جهان می تواند حامل پالس ها و پیام های معناداری باشد و جایگاه راهبردی ایران در قالب معادلات بین المللی را به نحو قابل توجهی ارتقا بخشد. به طور خاص پس از حمله موشکی-پهپادی اخیر کشورمان به عمق اراضی اشغالی، بسیاری از ناظران و تحلیلگران به جایگاه قابل توجه ایران در قالب معادلات منطقه ای صحه گذاشتند و به این مساله تاکید کردند که دشمنی با ایران، حامل هزینه های سنگین است که هر بازیگری در عرصه روابط بین الملل از پسِ پرداخت آن بر نمی آید.

با این همه نکته قابل توجه این است که هنری کسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا که البته از جمله نظریه پردازان و دانشمندان برجسته علوم سیاسی در آمریکا نیز هست، پیشتر بارها در چند موضع گیری خود، اوج گیری قدرت ایران در شرایط کنونی را به نوعی با احیای قدرت امپراطوری صفویه مقایسه کرده بود و تاکید داشت که این کشور می تواند به مراتب بالاتری از قدرت منطقه ای نیز دست یابد.

منطق اصلی هنری کسینجر در طرح این مساله که ایران به یک قدرت قابل توجه منطقه ای تبدیل خواهد شد این بود که این کشور از حیث فکری و گفتمانی، ایده ای را مطرح می کند که برای بسیاری در سطح منطقه غرب آسیا جذاب است و همین مساله با توجه به ظرفیت های علم و فناوری و البته نظامی ایران می تواند ایران را به یکی بازیگر کاملا مهم و تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه و حتی جهان تبدیل کند.

البته که نگاه به روند تحولات جاری در سطح منطقه و پیوندهای قوی ایران با اعضای مختلف محور مقاومت نیز به عینه نشان می دهد که پیش بینی هنری کسینجر در مورد ایران تا حد زیادی درست بوده و البته که چشم‌اندازهای به مراتب روشن تری نیز در این زمینه در انتظار کشورمان است. موضوعی که به معنای واقعی کلمه می تواند بسیاری از قواعد را به ویژه در منطقه خاورمیانه بر هم زند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی