|

واکاوی هراس غرب از تبدیل شدن ایران به یک ابرقدرت دریایی

«در گزارش حاضر توضیح داده می شود که چرا ایران در حال تبدیل شدن به یک ابرقدرت مهم دریایی در جهان است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- منطقه غرب آسیا در ماه های گذشته روزهای پُرتنش و آشفته ای را سپری کرده است. در این راستا، پس از اجرای موفقیت آمیز عملیات طوفان الاقصی توسط جنبش حماس، شاهد آغاز یک جنگ بزرگ و ویرانگر از سوی رژیم اشغالگر قدس علیه نوار غزه بودیم. جنگی که بیش از 6 ماه از آغاز آن می گذرد و تاکنون موجب کشته، مجروح و مفقود شدن بیش از 100 هزار فلسطینی شده است.

در قالب این جنگ، بازیگران مختلف حاضر در جبهه مقاومت در سطح منطقه، به نحوی هماهنگ اقدام به انجام عملیات های فرسایشی و ادامه دار علیه اشغالگران اسرائیلی کرده و سعی داشته اند تا جای ممکن بار فشار و حملات اسرائیل علیه نوار غزه را کم کنند. با این حال، در روزهای گذشته شاهد تشدید تنش ها میان ایران و رژیم اشغالگر قدس نیز بوده ایم. صهیونیست ها ابتدا در قالب یک حمله تروریستی به کنسولگری کشورمان در دمشق، موجب به شهادت رسیدن شماری از فرماندهان و مستشاران نظامی ایران در سوریه شدند.

در پاسخ به این اقدام، ایران نیز به صراحت اعلام کرد که عملیاتی تنبیهی را علیه اسرائیل انجام خواهد داد. عملیاتی که ایران در روزهای گذشته آن را با نام عملیات وعده صادق عملیاتی کرد و در قالب آن، ده ها موشک و پهپاد از سوی کشورمان به سمت اراضی اشغالی روانه شدند. بسیاری از تحلیلگران این عملیات را بزرگترین عملیات پهپادی جهان نامیده اند. عملیاتی که حامل آسیب ها و خسارات راهبردی به رژیم اشغالگر قدس بوده است. با این همه، یکی از نکاتی که در ماه های گذشته و در بحبوحه تشدید تنش های منطقه ای بیش از همه آشکار شده، گزاره تبدیل شدن ایران به یک ابرقدرت بزرگ دریایی در جهان است.

موضوعی که نگرانی های جدی را نیز به ویژه در جهان غرب ایجاد کرده است. در این راستا، بسیاری از تحلیلگران به این نکته اشاره می کنند که ایران در سال های گذشته توانسته کنترل قابل توجهی را بر تنگه هرمز داشته باشد. تنگه ای که از حیث حمل و نقل انرژی، یکی از مهمترین آبراه ها و تنگه های جهان است و بیش از 60 درصد از ذخایره انرژی جهان از این تنگه می گذرد. با این حال، در بحبوحه تحولات ماه های اخیر در منطقه، متحد نزدیک ایران یعنی انصار الله یمن نیز قابلیت های قابل توجهی را در به کنترل گرفتن معادلات امنیتی تنگه باب المندب از خود نشان داده است.

تنگه ای که آن هم تنگه ای ر اهبردی به ویژه برای اشغالگران اسرائیلی و قدرت های اروپایی است و بر اساس آمارهای رسمی، بیش از 12 درصد از ترافیک تجارت کانتینری جهان از طریق آن انجام می شود. حال، تسلط ایران و متحدان آن بر تنگه های راهبردی منطقه خاورمیانه، این نگرانی را در جبهه رقبا و دشمنان ایران ایجاد کرده که تهران عملا در حال کسب کارت های برنده موثر و قابل توجهی در سطح منطقه است که این کارت‌ها می توانند حامل خسارات جدی برای جریان های رقیب آن باشند. معادله ای که می تواند ایران را به یک ابرقدرت دریایی تمام عیار تبدیل کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی