|

جهانگیر کوثری نقش فروغ را به دخترش باران سپرد

به بهانه فروغ شدن باران / یعنی می شود زندگی نامه تابویی به نام فرخزاد را فیلم کرد؟

shayanews

سالهاست که پرداختن به فروغ فرخزاد تابو است. تا جایی که در دانشکده های ادبیات نیز نام فروغ را در سرفصل دروس نمی بینیم

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این روزها خبری عجیب و در نوع خود جالب در حال دست به دست شدن است. خبری که بر اساس آن متوجه شدیم جهانگیر کوثری قصد ساختن فیلمی در مورد فروغ فرخزاد را دارد و نقش اصلی آن را هم قرار است به دخترش باران بدهد.

اگر شما نیز مانند ما، بعد از شنیدن خبر ذکر شده، این سوالات برایتان ایجاد شده که سرگذشت چنین فیلمی چه می شود؟ حتی ساخت آن برای جهانگیر کوثری تا چه میزان ریسک دارد؟ و یا اینکه آیا پس از پایان ساخت، اقبالی برای نمایش روی پرده ی سینماها خواهد داشت یا خیر؟

جهانگیر کوثری

ساختن فیلمی برای فروغ چقدر عملی است؟

سالهاست که پرداختن به فروغ فرخزاد تابو است. تا جایی که در دانشکده های ادبیات، که کار اصلی شان واکاوی جریانات مختلف این رشته است نیز نام فروغ را در سرفصل دروس نمی بینیم و حتی  گفته می شود در کلاس های درس نیز، به صورت فراگیر و رسمی، چندان بررسی تخصصی و آکادمیکی در خصوص او صورت نمیگیرد. لذا هرچه هست در گوشه و کنار پایان نامه هاست، آن هم اگر باشد! حال بدیهی است که به یکباره، با شنیدن خبر ساخت فیلمی در مورد فروغ، سوالات زیادی در ذهن ایجاد شود. چرا که با نگاهی گذرا به تاریخ سینمای کشور، می بینیم آن روزها که فیلمی در ارتباط با شهریار شاعری که چندان زندگی پر حاشیه ای نیز نداشت ساخته شد، شاهد به نمایش درآمدن خروجی سرشار از تحریف بودیم. با این تفاسیر اکنون در مورد ساخت فیلمی از فروغ که نیم بیشتر زندگی اش هنوز تابو محسوب می شود، چه می توانیم بگوییم؟!

بارانن

باران کوثری واقعا برای قرار گرفتن در نقش زنی مثل فروغ مناسب است؟

همانگونه که پیشتر نیز گفتیم، نکته دیگر در خصوص خبر ساخت این فیلم به دست جهانگیر کوثری، بازی دختر او باران در نقش فروغ است. بر کسی پوشیده نیست که باران کوثری یکی از توانمندترین بازیگران زن حال حاضر در سینمای ایران محسوب می شود که پیش از این نیز از پس نقش های چالش برانگیز زیادی بر آمده است. حتی اگر بخواهیم نبود شباهت ظاهری بین او فروغ را نیز در نظر نگرفته و پرداختن به آن را به هنر گریمورها واگذار کنیم، باز هم با نگاهی اجمالی میان بازیگران زن برای پذیرفتن نقش فروغ، او را در ردیف چندم خواهیم یافت. حال آنکه پذیرش این نقش به توانمندی های باران کوثری بستگی دارد و یا اینکه چون دختر کارگردان است این نقش را گرفته، موضوعی است که تنها پس از اکران فیلم میتوان در موردش اظهار نظر کرد.

باران و فروغ

چرا فروغ فرخزاد تابو شکن است؟

همین که بدانیم تابو در لغت به معنی ممنوعیت است و چند ورق از اشعار فروغ را خوانده باشیم و اندکی از حواشی  زندگی اش بدانیم، دیگر برایمان سوال نخواهد شد که چرا در طول سالیان دراز، از او تحت عنوان تابو شکن یاد شده است. اگر بخواهیم همین دریافت را کنار این موضوع بگذاریم که در ادبیات ما یکی از بسترهای بازشناسی و واکاوی تابوها، شعر دوره ی معاصر است، به این نتیجه نیز دست خواهیم یافت که  پرداختن به مسائل اجتماعی سیاسی و شناخت آثار ادبی مربوط به هر دوره، نشان دهنده ی واقعیات و ذهنیات فردی و تجربیات شخصی هستند و جامعه ی سانسور شده ی آن دوره را نشان می دهند.

فروغ

فروغ نیز دقیقا نمونه ای سانسور شده از دوران خودش و حتی دوران پس از خودش است. زنی که تا وقتی جان در بدن داشت بی توجه به مفهوم کلی بایدها و نبایدها، تنها مسیری را پیش گرفت که در اندیشه ی خود ذات پنهان کردنی نداشتو در سرتاسر زندگی اش، درست یا غلط، فقط و فقط خودش را زیسته بود. زنی که در رنج و شادی و عشق، نقاب از صورت برداشته و در لایه های درونی و بیرونی افکار و آثارش، صداقت و جسارت را فریاد می زد. کما اینکه پرداختن به درست یا غلط بودن این نوع رفتار، مربوط به حوزه رفتار شناسی است. لذا ما در این مقاله از فروغ تنها تحت عنوان نامی یاد می کنیم که به هر دلیل، آثار ماندگاری را به به حافظه ی تاریخ ادبیات ما هدیه کرده است. بنابراین امیدواریم فیلمی که از سرگذشتش ساخته می شود، تا حد توان و در تمام جوانب، درخور ساخته و پرداخته شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی