|

آسمان شب یلدا ؛ متفاوت ترین و آخرین یلدای قرن با مقارنه زحل و مشتری

آسمان شب یلدا ؛ متفاوت ترین و آخرین یلدای قرن با مقارنه زحل و مشتری . آخرین یلدای قرن 13 شمسی با آسمانی متفاوت . ماه ، زحل و مشتری مهمان…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- 30 آذر 99 آخرین شب یلدای قرن 13 شمسی ، متفاوت تر از همیشه رقم خواهد خورد. شب یلدا امسال گویی تمام تلاش خود را کرده است تا طولانی ترین شب سال در قرن 13 شمسی را متفاوت تر و به یاد ماندنی تر از همیشه در یاد ها به یادگار بگذارد. شب یلدای امسال مجازی ، دور از دوستان و آشنایان و عزیزان ، در خانه و زیر آسمانی زیباتر از همیشه. آخرین یلدای قرن امسال سال 1399 مصادف است با یکی از نادرترین پدیده های نجومی در 800 سال اخیر. آسمان شب بلدا امشب شاهد مقارنه زحل و مشتری خواهد بود. این پدیده زیبا را از دست ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

آسمان شب یلدا ؛ متفاوت ترین و آخرین یلدای قرن با مقارنه زحل و مشتری

همانطور که اشاره کردیم آسمان شب یلدا امشب شاهد نادر ترین و زیبا ترین پدیده نجومی در 800 سال گذشته خواهد بود. آسمان شب یلدا آخرین شب طولانی قرن را مقارنه زحل و مشتری جشن خواهد گرفت. این پدیده نجومی که آخرین بار در سال 1220 میلادی رخ داده بود، بار دیگر آسمان شب یلدا امسال را مزین خواهد کرد.

این پدیده که در اصطلاح نجوم مقارنه نام دارد، نزدیک ترین مقارنه در 800 سال اخیر است که در آن دو سیاره زحل و مشتری در مدار گردش خود به دور خورشید به هم نزدیک شده و مشاهده این پدیده از روی زمین به صورتی است که گویی این دو سیاره به هم برخورد می کنند و یک ستاره دوگانه تشکیل می دهند. این پدیده زیبای نجومی آخرین بار در قرون وسطی اتفاق افتاده و شگفتی آفرینی بعدی اش را برای آخرین یلدای قرن نگه داشته است.

این پدیده که از یک هفته گذشته در آسمان ( در حالت صاف و بدون ابر ) نزدیک ماه قابل رویت بود، اولین شب زمستان یعنی مصادف با شب یلدا و طولانی ترین شب سال در نزدیک ترین حالت خود در طول 800 سال اخیر مشاهده خواهد شد.

اگر در منزل تلسکوپ داشته باشید، می توانید یک ساعت بعد از غروب آفتاب این پدیده زیبای نجومی را در آسمان شب یلدا مشاهده کنید. البته ممکن است در صورت صاف بودن هوا این پدیده زیبا با چشم غیر مصلح نیز قابل رویت باشد.

آسمان شب یلدا را با ماه ، زحل و مشتری جشن می گیرد

مصادف شدن این پدیده زیبای نجومی با شب یلدا و طولانی ترین شب سال ( انقلاب زمستانی ) می تواند بر علم بالای ایرانیان باستان و مصاحبات دقیق آن ها و هوش و ذکاوت بی نهایتشان در حوزه علم اختر شناسی صحه بگذارد. چندی پیش در مقاله ای خواندم که به علت نزدیک بودن این پدیده با کریسمس ، این مقارنه زحل و مشتری را به نام ستاره کریسمس نام گذاری کرده اند.

اما چرا با نام این ستاره را ستاره یلدا نگذاریم. آن هم در صورتی که این پدیده نجومی دقیقا شب یلدا و در طولانی ترین شب سال رقم خواهد خورد. آسمان شب یلدا با ستاره یلدا زیباترین و متفاوت تری یلدای قرن را جشن خواهد گرفت.

پیشنهاد می شود: کلیپ و پیام تبریک شب یلدا

[ میانگین: 3.5 /5]

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی