|

میدان آزادی نمادین‌ترین نقطه دیدنی تهران شاهد نیم قرن تحولات تاریخی

معماری برج آزادی و شکل خاص با نمای مرمرین برج به شهر شخصیت بخشیده است و همچنین نمادین‌ترین نقطه دیدنی تهران است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- سال 1345 تصمیم بر آن شد که به مناسبت جشن‌های 2500 ساله در پایتخت میدانی طراحی و ساخته شود که نماد ایران مدرن و نشان دروازه تمدن باشد. طی مسابقه‌ای طرح حسین امانت از دانشگاه تهران انتخاب شد. ساخت برج آزادی یا شهیاد سال1348 آغاز و سال 1350 به پایان رسید. معماری برج آزادی و شکل خاص با نمای مرمرین برج به شهر شخصیت بخشیده است و همچنین نمادین‌ترین نقطه دیدنی تهران است.

78

مساحت زیر بنای این میدان، حدود ۷۸ هزار مترمربع است و بنای آن به صورت دروازه‌ای به ارتفاع حدود ۴۵ متر ساخته شده است که پنج متر آن داخل زمین فرو رفته است‌. طاق آن از زمین، ۲۳ متر فاصله دارد و دارای هشت بخش مجزا است‌. عرض پایه این بنا ۶۶ متر است. در محوطه میدان‌، ۶۵۰۰۰ مترمربع، به صورتی زیبا باغچه‌بندی و گل کاری شده است‌. در ساختمان آن ۲۵۰۰۰ قطعه سنگ به کار رفته و ۹۰۰ تن آهن مصرف شده‌است‌.

71

77

در این بنا، قوس اصلی وسط برج، نمادی از طاق کسری مربوط به دوره پیش از اسلام (دوره ساسانی) است و قوس بالایی که یک قوس شکسته‌است از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران حرف می‌زند. رسمی سازیهایی که بین این دو قوس را پر می‌کند، خیلی ایرانی است از گنبد مساجد الهام گرفته شده است. هندسه بنا یک هندسه مربع مستطیل است که از روی چهار پایه خود می‌چرخد و ۱۶ ضلعی می‌شود و بالاخره به صورت یک گنبد شکل می‌گیرد. البته شما این گنبد را از بیرون نمی‌بینید، اما از داخل برج قابل مشاهده‌است. یکی از ویژگی‌های موزه این بنا وجود تکه سنگی از کره ماه است که ریچارد نیکسون‌، رئیس جمهور سابق امریکا، در سفر به ایران به این موزه اهدا کرده است‌.

72

70

75

79

76

80

83

برج آزادی از همان سال‌های اولیه بهره برداری، شاهد اتفاقات مهم تاریخی بود. 

74

84

85

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها