|

دربی دَربدرانه؛ اوضاع گل و بلبل سرخابی ها و انتظار اینکه شهر بیاورند!

دربی شماره 104 تهران حال و هوای غریبی دارد. عقربه کوچک ساعت که روی عدد هفت بایستد، به جای تصاویر سکوهای سرخابی آزادی با استادیوم اراک…

لینک کوتاه کپی شد

دربی شماره 104 تهران حال و هوای غریبی دارد. عقربه کوچک ساعت که روی عدد هفت بایستد، به جای تصاویر سکوهای سرخابی آزادی با استادیوم اراک روبرو می‌شویم. در واقع یکی از معدود تصاویر زیبایی که از صداوسیما پخش می‌شد هم به دست باد سپرده شد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از برترین ها؛ تقریبا آقایان در منتفی کردن هر اتفاقی با درصدی از اهمیت استادانه عمل می‌کنند. دربی در اراک ماحصل تلاش‌های شبانه‌روزی کسانی‌ست که لیگ نخبگان آسیا را به قلعه‌حسن‌خان بردند. به هر حال سال 1403 را باید خوب به یاد بسپاریم. از تک تک لحظاتش شگفتی می‌بارد و ما هم مات و مبهوت چرخ روزگار که بدین سان می‌چرخد. با ما همراه باشید.

دربی دربدرها!

رسول بهروش در ورزش‌مدیا می‌نویسد: آنچه بر سر دربی تهران می‌آید، شاید عصاره تام و تمام هنر مدیران این کشور باشد؛ مهارت حیرت‌انگیزی که در لوث کردن دلخوشی‌های مردم دارند و عشقی که آن را به برائت یا بیزاری تبدیل می‌کنند. کلید واژها، به بهترین شکل ممکن حکایت از تحقیر یک آیین پنجاه ساله دارند.

دربدری و آوارگی پرسپولیس و استقلال دور از خانه، اسکان عصر حجری هر دو تیم در تنها هتل پنج ستاره اراک، منع ورود زنان به ورزشگاه، فروش فقط هشت هزار بلیت و تبدیل این بازی به کم‌تماشاگرترین دربی تاریخ در شرایط عادی، سر در آوردن بلیت‌ها از بازار سیاه با قیمت‌های نجومی، انتخاب از سر خرافات یک چمن خراب که لابد فردا به زیور تبلیغات زشت و زننده تلویزیون هم آراسته خواهد شد، در نهایت هم راه انداختن غائله عجیب کسر محرومیت یک بازیکن که تنها ثمره‌اش، بر پا کردن بساط نفرت‌پراکنی هواداران علیه هم است. مدام اخبار ضد و نقیض می‌آید؛ ساعتی اینها به آنها فحش می‌دهند و ساعتی آنها به اینها.

همه جای دنیا نفرت را تبدیل به لذت می‌کنند، اینجا اما آقایان خواسته یا ناخواسته به خاموشی معدود چراغ‌های روشن باقی‌مانده برخاسته‌اند. دربی همان سفر شمال است که حالا فقط ترافیک اعصاب خردکن و چادر زدن‌های وسط خیابانش باقی مانده، دربی همان سنت تماشای خانوادگی تلویزیون است که به لطف مزخرفات مازوخیستی روی آنتن، دود شده و به هوا رفته، دربی همان شوق پس‌انداز و رسیدن تدریجی به هدف است که با عفریت تورم چهل درصدی، از بیخ منسوخ شده. ما، دردمندانه بر مزار دلخوشی‌های دیروزمان نشسته‌ایم؛ الفاتحه!

دست از سر خانم‌ها بردارید!

شنیده‌ایم برای بار هزارم ورود بانوان را به بازی‌های استقلال و پرسپولیس به بهانه‌های واهی ممنوع کردند. این بار فرموده‌ آنکه با توجه به ظرفیت فیزیکی ورزشگاه و همچنین به‌دلیل نبودن زیرساخت‌های لازم برای تفکیک سکوها، امکان حضور زنان برای این بازی وجود ندارد.  

برخی کاربران در فضای مجازی پرسیده‌اند که چرا ورزشگاه‌های کوچکی که ساخته شده نیز «زیرساخت» و «شرایط» میزبانی از زنان و مردان را به صورت کامل ندارد. برخی نیز به برگزاری بازی استقلال و پرسپولیس تنها با حضور ۸ هزار تماشاگر طعنه زده و آن را «سقوط فوتبال ایران» دانسته‌اند.

داربی‌های تهران پیش از این بارها میزبان بیش از ۱۲۰ هزار تماشاگر نیز بوده است. ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه از سویی دیگر می‌تواند با خط و مشی فدراسیون بین‌المللی فیفا نیز در تضاد باشد. فیفا از سال ۱۳۹۹ فدراسیون فوتبال ایران را موظف به رعایت الزامات اساسنامه خود کرده است و ممنوعیت ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها را در تقابل با قوانین داخلی خود دانسته بود.

با داور درگیر شو، چهره‌ات دیده شود!

آنچه در این دربی باز هم خواهیم دید، تصاویری است که به‌عنوان «VAR» یا همان «کمک داور ویدیویی» مورد استفاده قرار  خواهد گرفت. اما کارشناسان داوری می‌گویند تجهیزاتی که توسط فدراسیون فوتبال از یک شرکت نوپا و بی‌تجربه چینی خریداری شده، نه‌تنها ربطی به «VAR» ندارد، که نهایتا می‌تواند «ویدیو چک» باشد.

مانند آنچه در رقابت‌های کشتی برای بررسی اعتراض مربیان به‌کار می‌رود. آنچه در سال‌های اخیر در دربی‌های تهران بیشتر به چشم آمده، میل دیده شدن بازیکنان و قرار گرفتن در قاب لنز دوربین عکاسان یا دوربین‌های صداوسیما در صحنه‌های درگیری با داوران مسابقه است.  

استقلال، تیمی پرمهره اما شکننده

ترکیب خط دفاعی این تیم تقریبا کامل‌ترین ترکیب ممکن است. با این حال استقلال در فصل جاری عملکرد درخشانی در خط دفاعی نشان نداده است. دریافت ۶ گل در ۴ مسابقه، برای تیمی که فصل گذشته در ۳۰ بازی تنها ۱۵ بار دروازه‌اش باز شد و عنوان بهترین خط دفاعی لیگ را با فاصله‌ای چشمگیر به دست آورد، برای هواداران استقلال عجیب و البته نگران کننده است.

نکونام در بازی مقابل پرسپولیس، روزبه چشمی را به دلیل دریافت کارت قرمز مستقیم در بازی مقابل نساجی مازندران در اختیار نخواهد داشت. علیرضا کوشکی بال چپ این تیم نیز به دلیل مصدومیت قادر به همراهی تیمش مقابل پرسپولیس نخواهد بود.

همچنین به گفته رسانه‌ها با پیگیری مدیر عامل استقلال، محرومیت مهرداد محمدی به سه جلسه کاهش یافته و باقیمانده محرومیت او به مدت یک سال تعلیق شده است و او مشکلی برای حضور مقابل پرسپولیس ندارد.

این در حالی است که برخی گزارش‌ها می‌گویند که او کماکان اجازه حضور در این بازی را نخواهد داشت. حضور رامین رضاییان که پیشتر سابقه بر تن کردن پیراهن پرسپولیس را نیز داشت در این داربی برای استقلالی‌ها جذاب خواهد بود.

پرسپولیس به امید حفظ رکورد کاپیتان

بازگشت امید عالیشاه به ترکیب پرسپولیس احتمالا بهترین خبر برای خوان گاریدو و هواداران این تیم برای دربی پایتخت خواهد بود. امید عالیشاه با رکورد قابل توجه ۱۵ بازی مقابل استقلال و بدون شکست، بهترین عملکرد را میان بازیکنان کنونی دو تیم در دربی‌ها دارد. او تنها دو بار در ضربات پنالتی و پس از پایان ۱۲۰ دقیقه وقت‌های قانونی بازی مقابل استقلال شکست خورده است.

به عبارتی کاپیتان اول پرسپولیس، تاکنون در لیگ برتر و در وقت‌های عادی و اضافی بازی مقابل استقلال تن به شکست نداده. پرسپولیس تا پیش از آغاز داربی تهران، به غیر استون اورونوف، محروم یا مصدوم جدی که خطر از دست دادن بازی را داشته باشد، ندارد. بازگشت ایوب العملود به ترکیب اصلی هم احتمالا خبری خوش برای تماشاگران پرسپولیس است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها