|

گرفتن نفخ حبوبات / با این روشا حبوبات قورمه سبزیت هم زود میپزه هم نفخشون سریع گرفتس

ماها معمولا عاشق قورمه سبزی هستیم و کلی هم از خوردنش لذت میبریم اما امان از دست حبوبات و نفخشون که اذیت کننده هستند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- تو خیلی از غذای ما ایرانی ها حبوبات وجود داره و خب جالبیه قضیه اینجاست که همه ما میدونیم حبوبات تا به چه اندازه میتونن نفاخ باشن و آزار دهنده، اما باز پشت بند هم دست می کنیم و میخوریم. غذاهای سنتی مثل خیلی از خورش ها همانند قیمه و قورمه سبزی و یا آش هامون مثل آش رشته و غیره، دارای حبوبات فراوونی هستن که باعث آزار و اذیت معده میشه. اما چه میشه کرد؟ بگیم نمیخوریم؟ نمیشه که؛ بلکه باید به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل باشیم تا هم خوشمزگیه غذا رو از دست ندیم و هم اینکه حداقل تا حد ممکن کمتر اذیت بشیم. مثلا اینکه میتونیم خیلی راحت و با روش های سریع نفخ حبوبات رو بگیریم اما شاید چندان بلد نیستیم. همه مامانای ایرانی شگرد خیس کردن حبوبات از چند ساعت قبل طبخ رو بلدن، اما خب نیمدونن که روش های دیگه یا هم وجود داره که میتونه حتی موثر تر از خیساندن عمل کنه. اگر شما هم یک خانوم به فکر و با سلیقه ایرانی هستید که دلتون میخواد غذاهاتون عاری از نفخ حبوبات بشه و زودپز باشه، پس حتما با ادامه مطلب ما همراه باشید و این روش ها رو از دست ندید.

گرفتن نفخ حبوبات

پخت سریع و گرفتن نفخ با زوپز

پخت حبوبات در زودپز یکی از ساده ترین راه حل ها برای مغز پخت شدن حبوبات هستش که خب نفخشون رو هم میگیره. افرادی که به شکل عمده و در میزان زیاد حبوباتی همچون لوبیا، نخود، عدس، ماش و غیره میخرند بهتره که ابتدا در زودپز اونها رو پخته و سپس در فریزر نگهداری کنند. بعد هر موقع از هر کدوم که نیاز داشتن برداشته و استفاده نمایند. 

در وقع با این روش تایم پخت حبوبات کمتر شده و آشپزی هم لذت بخش تر خواهد شد. البته این نکته رو فراموش نکنید که حبوبات باید به شکل جداگانه داخل زودپز پخت بشخن و به هیچ عنوان اونها رو با هم مخلوط نکنید. چرا که زمان پخت اونها با هم متفاوت است.

گرفتن نفخ حبوبات

ترفند از بین بردن نفخ حبوبات در سفر با فلاسک

ممکنه در سفر باشید و برای پخت غذا نیاز به حبوبات داشته باشید. در اینجا میتونید با روشی ساده اما سریع، هم حبوبات رو زود بپزید و هم نفخشون رو بگیرید. در اینجا شم فقط به یه فلاسک آب جوش نیاز دارید تا حبوبات رو داخل ریخته و چند ساعتی صبر کنید. بعد حبوبات رو از فلاسک خاج کرده و به راحتی ازشون استفاده نمایید. در واقع آب جوش باعث میشه که حبوبات نرم بشن و تایم پختشون هم کمتر بشه. همچنین با این ترفند نفخ حبوبات هم گرفته شده و از دل درد و ناراحتی های بعدش جلوگیری میکند.

گرفتن نفخ حبوبات

استفاده از جوش شیرین برای بردن نفخ حبوبات

جوش شیرین میتونه قند طبیعی حبوبات رو تجزیه کنه و از نفخ جلوگیری بسیار خوبی داره. برای این کار، کافیه تا یک قاشق چایی‌خوری جوش شیرین رو به آب در حال جوش که دارای حبوبات هستش اضافه کرده و سپس حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدهید حبوبات به خوبی خیس بخورند.

پس از اینکه یه ۴ ساعتی گذشت میتونید حبوبات رو از آب خارج کرده و استفادشون کنید. اگر هم دلتون میخواد تا تاثیر بیشتری بگیرید، میشه که حبوبات رو از شب قبلش داخل آب گرم همراه با جوش شیرین ریخته و منتظر بمونید تا حبوبات به خوبی نرم بشن.

گرفتن نفخ حبوبات

حبوبات رو با آب سرد باید خیساند یا آب گرم؟

اینکه حبوبات چه فایده هایی برای سلامت و بدن دارند خب موضوع مشخصیه به همین دلیل ایرانی ها در بیشتر غذاهاشون ازش استفاده می کنند، اما خب نفخ داره و معده رو دچار مشکل میکنه. همونطور که در ابتدا هم اشاره کردیم خیلی از خانومای ایرانی با خیساندن حبوبات سعی در گرفتن نفخ اونها دارند اما براشون سوال میشه که باید با آب سرد این عمل رو انجام داد یا آب سرد؟ که خب در پاسخ باید بگیم هر دو آب مشکلی نداره و میشه، اما تاثیر آب سرد خیلی بیشتره. 

برای این کار بهتره که ابتدا حبوبات رو به خوبی پاک کرده و بشویید، و بعد داخل آب سرد به مدت 8 ساعت نگهداری کنید. برای استفاده از راه آب گرم هم داخل قابلمه آب بریزید و بعد از اینکه حبوبات رو پاک کرده و شستین، داخل قابلمه قرار بدید تا بجوشه. بعد قابلمه رو از رو گاز برداشته و 24 ساعت اجازه استراحت بهش بدید و سپس استفاده نمایید. 

گرفتن نفخ حبوبات

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها