|

طرز تهیه دلمه پیاز / یه طعم عالی و متفاوت که عاشقش میشی

شاید دلمه پیاز کمتر شناخته شده باشه اما باید بگم که طعم و مزه خیلی خوبی داره و اگه یه بار بپزیش، عاشقش میشی.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- دلمه یه غذای پر طرفداره که توی خیلی از کشورها به شکل های مختلف و با مواد غذایی متنوع طبخ میشه. ایرانیا دلمه های زیادی مثل دلمه برگ مو، دلمه کلم برگ، دلمه فلفل، دلمه بادمجون و... رو درست می کنن که همگی خوشمزه هستن. هیچ می دونستی با پیاز هم میشه دلمه درست کرد؟ شاید دلمه پیاز کمتر شناخته شده باشه اما باید بگم که طعم و مزه خیلی خوبی داره و اگه یه بار بپزیش، عاشقش میشی. سس رب انار باعث میشه تا شیرینی پیاز پخته متعادل بشه و طعم ملس و عالی پیدا کنه. این آموزش رو از دست نده تا طرز تهیه یه غذای متفاوت و خوشمزه رو یاد بگیری.

dolme-piaz3

مواد لازم برای تهیه دلمه پیاز

پیاز بزرگ 8 عدد

گوشت چرخ کرده 300 گرم

برنج یک و نیم پیمانه

لپه پخته نصف پیمانه

رب انار ملس سه چهارم پیمانه

آب یک پیمانه

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به اندازه دلخواه

سبزی معطر یک و نیم پیمانه

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

*سبزی معطر شامل: نعنا، جعفری، ریحون، ترخون و مرزه

dolme-piaz5

طرز تهیه دلمه پیاز

مرحله اول

پیازها رو پوست می گیریم و با چاقو روی 7 عدد از اونها یک برش طولی عمیق تا وسط پیاز می زنیم. اونها رو داخل یک قابلمه که آب ریختیم قرار می دیم. کمی زردچوبه هم می ریزیم و روی حرارت می ذاریم تا به مدت 15 دقیقه به آرومی بجوشه.

مرحله دوم

یک عدد پیاز رو پوست می گیریم و نگینی خرد می کنیم. بعد از اینکه سبک و طلایی شد، گوشت چرخ کرده رو اضافه می کنیم و تفت می دیم تا رنگ گوشت تغییر کنه.

dolme-piaz4

مرحله سوم

برنج شسته شده، لپه پخته، سبزی های خرد شده، کمی رب گوجه فرنگی و رب انار و فلفل سیاه و زردچوبه می زنیم و تفت می دیم تا مواد یکدست بشن. سپس از روی حرارت برمی داریم.

مرحله چهارم

پیازها که 15 دقیقه جوشید از روی حرارت برمی داریم و اجازه میدیم کمی خنک بشه. سپس اونها رو لایه لایه از هم جدا می کنیم. پوست نازک روی پیازها رو هم جدا می کنیم و دور می ریزیم.

dolme-piaz9

مرحله پنجم

یک قاشق از مواد گوشتی رو داخل ورقه های پیاز می ذاریم و رول می کنیم. قسمت های وسط پیاز که نمیشه باهاشون دلمه درست کرد رو کف قابلمه می ذاریم و دلمه ها رو روی اونها می چینیم.

مرحله ششم

رب انار، رب گوجه فرنگی، آب، روغن و نمک رو با هم مخلوط می کنیم و روی دلمه ها می ریزیم و قابلمه رو روی حرارت می ذاریم تا بپزه. حدود 2 ساعت برای پختن و جا افتادن دلمه پیاز زمان لازمه.

مرحله هفتم

وقتی دلمه های پیاز پخت و سسش غلیظ شد از روی حرارت برمی داریم و داخل ظرف مورد نظرمون می کشیم و سرو می کنیم. نوش جان.

dolme-piaz2

اگه به آشپزی علاقمند هستید، اینجا کلی دستورهای عالی هست که می تونید ببینید و استفاده کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها