|

غذاهای خوش طعم و لذیذ استان سیستان و بلوچستان / اصالتی که غریب و ناشناخته مانده

یکی از استان های زیبای ایران که پر از جاذبه های فرهنگی و طبیعیه؛ استان سیستان و بلوچستانه که از نظر فرهنگ غذایی هم بسیار غنی و با اصالته.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- آشپزی محلی پر از رمز و رازهای جذاب و هیجان انگیزه. اگه جزو کسانی باشی که به آشپزی علاقمند هستن، حتما از شنیدن دستور پخت غذاها از زبون زنان و مردان روستایی شگفت زده میشی؛ وقتی با عشق و شور از طعم ها و مزه ها حرف می زنن... هر نقطه از ایران زیبا، فرهنگ غذایی خاص خودش رو داره که یه دنیای بی نهایته! بعضی از این دنیاها شناخته شده تر هستن، مثل غذاهای گیلانی، غذاهای بوشهری، غذاهای اصفهانی و... اما برخی دیگه کم تر مورد توجه قرار گرفتن و ناشناخته تر موندن. یکی از استان های زیبای ایران که پر از جاذبه های فرهنگی و طبیعیه؛ استان سیستان و بلوچستانه که از نظر فرهنگ غذایی هم بسیار غنی و با اصالته. توی این مقاله درباره آشپزی این استان صحبت می کنیم. تا پایان همراهمون باشید.

sistan&baluchestan3

فرهنگ غذایی سیستان بر پایه محصولات ارگانیک

مردم صبور و قانع سیستان و بلوچستان، به واسطه قرار داشتن در نقطه ای محروم از خیلی امکانات به روز شهری و رفاهی، قدردان و قانع زندگی می کنن و با زحمت و تلاش دوچندان، روزگار می گذرونن. اونها با کشاورزی و دامداری هم به سفره شون رونق می بخشن و هم کسب درآمد می کنن. به همین خاطر غذاهایی که سر سفره میارن، ارگانیک و کاملا سالم و با ارزشه. گندم، جو، حبوبات و گوشت مواد غذایی اصلی آشپزی این خطه از ایرانه و تنوع بی نظیری هم داره. سبزی های محلی و ادویه ها هم نقش پر رنگی در آشپزی سیستان و بلوچستان دارن و عطر و بوی بی نظیری به غذاهای این نقطه می بخشن.

sistan&baluchestan8

اهمیت نان در فرهنگ غذایی سیستان و بلوچستان

مردم ساکن جنوب شرق ایران ارزش زیادی برای نان قائل هستن و انواع نان ها و شیرینی ها رو با محصولات زراعی خودشون می پزن. از انواع نان های این خطه میشه از لواش، خمیر، گرده (gerdeh)، سیسرک (syserk)، پناری (ponary)، هَلکارى (halekary)، دوتینى و تیموش نام برد.

sistan&baluchestan9

لندو، تچگی، کلوچه زابلی، حلوای خرمای بلوچی، حلوا مسقطی، کاچی سیستانی، چنگال و حلوا شیرگی که با شیره خرما درست میشه هم از معروف ترین شیرینی های استان سیستان و بلوچستانه.

sistan&baluchestan6

sistan&baluchestan1

sistan&baluchestan5

آبگوشت سیستانی؛ غذای معروف مردم جنوب شرق ایران

آبگوشت سیستانی از معروفترین غذاهای محلی سیستان و بلوچستانه که با گوشت گوسفند یا گوساله با استخوان، سیب ‌زمینی، گوجه‌ فرنگی، پیاز، روغن حیوانی و ادویه آچار طبخ میشه.

در روش اصیل پخت آبگوشت سیستانی، پیاز رو نگینی خرد کرده و در روغن محلی سرخ میکنن. طبق رسم سیستانی ‌ها، گوشت مورد استفاده در غذا باید با استخوان باشه. وقتی پیاز طلایی شد، گوشت رو اضافه کرده و در قابلمه را میذارن تا آب پیاز به خورد گوشت بره.

پس از تفت‌ خوردن گوشت، زردچوبه و ادویه آچار رو به اون اضافه میکنن. در ادامه گوجه‌ فرنگی رو که نگینی درشت خرد کردن به همراه مقدار کمی رب گوجه ‌فرنگی داخل قابلمه آبگوشت می ریزن و تا حدی تفت میدن که گوجه کاملا نرم و له بشه. بعد آب ولرم به غذا اضافه میکنن به اندازه ای که روی گوشت رو بگیره. وقتی آبگوشت جوش اومد، حرارت رو کم میکنن تا به آرومی بپزه. گوشت که پخت، سیب ‌زمینی رو پوست گرفته، چهار قاچ خرد کرده و همراه نمک در آبگوشت می ریزن.

sistan&baluchestan4

آبگوشت سیستانی بسیار لذیذه و در خیلی از مهمانی های مردم سیستان و بلوچستان به عنوان غذای اصلی سرو میشه. تنورچه هم یکی دیگه از غذاهای جذاب این استان به حساب میاد که یه غذای اعیونیه و خیلی طرفدار داره.

تنورچه؛ کباب لذیذ بلوچی

تنورچه یا ترونچه از خوشمزه ترین و معروف ‌ترین غذاهای خطه بلوچستانه. جالبه بدونید برای تهیه این غذا ابتدا به تکه ‌های بزرگ گوشت گوسفند نمک و فلفل می زنن و اونها رو به سیخ‌ هایی از جنس چوب نخل می ‌کشن. سپس سیخ‌ ها رو داخل تنور ذغالی قرار میدن. برای اینکه کباب آبدار باشه، ظرف آبی روی ذغال ‌های تنور قرار میدن و سیخ ‌ها رو به‌ صورت ایستاده دور ظرف آب می‌ چینن. در ادامه روی تنور رو می ‌بندن و با کاهگل می پوشونن تا تنورچه به مدت یک ساعت بپزه.

sistan&baluchestan2

در روش دیگه که معمولا در مهمانی های بزرگ از اون استفاده میشه، بره رو به صورت کامل داخل تنور قرار میدن و کباب میکنن. برای پخت در این روش به چند ساعت زمان نیازه تا بره کاملا بپزه و کباب بشه.

sistan&baluchestan7

سبزی خوردن و دوغ کنار غذاهای سالم مردم سیستان

مردم سیستان و بلوچستان همراه غذاهای خوشمزه و مقوی خودشون بیشتر از سبزی خوردن، ترشی انبه و ترشی لیموی بلوچی استفاده می کنن. دوغ محلی و خوشمزه هم نوشیدنی مورد علاقه شون به حساب میاد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها