|

جذاب ترین خطای دید ها که به نحیف بودن مغزت پی میبری؛ اونایی که صرع دارن اصلا نبینن

اگر شما هم از دست افرادی هستید که دلتون میخواد ذهنتون رو به چالش بکشید، پس حتما با این طلب همراه بشید که قراره خطای دید های جذابی رو ببینید.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- خب شما در این مطلب اومدید تا جالب ترین خطای دید ها رو ببینید، درسته؟ مغز ما دیدن تصاویر انبوهی از اطرافیانمون در تلاشه تا مفهوم واقعیت رو به ما نشون بده و این تجزیه و تحلیل در واقع تو کسری از ثانیه انجام میشه. اما گاهی پیش میاد اونچه که مغز دریافت میکنه رو به خوبی و واقعی به ما نشون نمیده. خب این یعنی چی؟ یعتی مغز ما با این میزان توانمندی باز بی انتها نیست و ممکنه به چالش کشیده بشه و خطا یا لغزش داشته باشه.

احتمالا شما هم تا به حال دچار خطای دید شده اید یا خطای دید دیدین که خب به این موضوع میگن خطای چشم در مقابل تصاویری که فریبنده یا گمراه کننده هستند. مثلا در ادامه ببینیم نمونه هایی بارز از خطای دید های جذابی رو که واقعا بعضیاشون ذهن آدمو درگیر میکنه چیشد که اینجوری شد! 

خطای دید نقطه سیاه

خب احتمال نقاط یه زاید رو در این تصویر می بینید که در پاسخ باید بگیم هیچگونه نقطه سیاهی وجود نداره و در واقع شما نقاط سفیدی رو می بینید که در لحظه سیاه میشن، البته به دید شما. تا میخواین تمرکز کنین باقی نقاط هم سیاه میشن که در رابطه با این موضوع نظریه های زیادی گفته شده ولی تا به حال دلیل قانع کننده ای برای این پدیده یافت نشده جز اینکه مغز آدمی گیج میشه.

Untitled

کدوم خط بزرگت تره؟

شما مو خط عقبی رو بزرگتر دیدین؟ در حالی که این دو خطر هم اندازه هست و این تصویر مثالی هستش از پدیده‌ Ponzo که از یکی از مزایای مغز انسان کمک میگیره. در واقع این مزیت تشخیص پس زمینه هستش که باعث میشه مغز از پس‌ زمینه برای تشخیص اندازه‌ یک چیز کمک بگیره.

364297-which-line-is-bigger-575x450

اینبار خطای دید رنگ یا رنگایی که رنگ نیستن!

تو این تصویر در ابتدا شنا یه دایره بزرگ نیمه شفاف آبی می بینید. در حالی که ادر ای پدیده مغز شما میخواد با هاله ای از رنگ به شما وجود یه دایره رو تلقین کنه. در حالی که بینشون خالیه و خط یا رنگی وجود نداره.

364308-colors-that-aren-t-colors

اما این تصویر خطای دید نیست!

اگر شما توانایی ای رو داشته باشید که زیر 3 ثانیه مرد داخل تصویر بین دونه های قهوه رو پیدا کنید، در حقیقت نیمکره راست مغزتون فعال تره. چرا که این نیمکره به خلاقیت ها و استعداد های هنری و تخیلات اختصاص داره.

364287-coffee-bean-illusion

شما هم داخل شکل ها رو رنگی و هاله دار می بینید؟

شاید باورتون نشه اما سایه و رنگی داخل اشکال وجود نداره و تنها خطوط هستند که رنگی اند. این پدیده اسمش توهم آبرنگی هستش که در صورتی اتفاق میوفته که خطوط بیرون رنگی باشن و تیره تر از خطوط کاریشون باشند. البته که خط های داخلی باید به رنگ روشن باشن و خطوط بیرونی نسبت به این خطوط تیره‌ تر باشن. تو این حالت مغز شما تلاش میکنه که داخل شکل رو با رنگ روشن‌ تر پر کنه!

364294-see-those-pale-shades-in-the-background

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها