|

توهم زا ترین خطای دید ها که هر چی بیشتر نگاشون میکنم گیج تر میشم؛ مغزت رگ به رگ میشه!

یکسری خطای دید وجود داره که ادم هرچیم بهشون فکر میکنه بازم متوجه نمیشه چیشد که اینجوری شد! در این مطلب می بینیم چند خطای دید این سبکی رو.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- تو دنیا چیزای عجیب غریب زیاده. اونقدری زیاد که قطعا خیلی موارد رو ما حتی به گوشمون هم نشنیدیم چه برسه به اینکه با چشم ببینیم. خب ماهیت انسان همینه دیگه، همه چیز رو نمیدونه و ندیده که، اما یکسری موارد هستند که اصلا تو این دنیا موجودیت ندارند و تنها به دلیل اشتباه چشم دیده میشن و به این دلیله که عجیب به نظر میان! انسان اشرف مخلوقاته اما اونچه که واضحه اینه که خطا تو مغز و دید انسان هم خیلی فراوونه. خیلی خیلی!

اصلا به خاطر همین موضوعه که خیلی از خطاهای دید به وجود میاد که گاهی چشم اونهارو اشتباه می بینه و گاهی هم مغز اشتباهن آنالیز شون میکنه. احتمالا برای شما هم پیش اومده که تصویر و یا صحنه و حتی ویدیویی دیدین و یهو یه چیز به نظرتون عجیب غریب اومده، خب تو اون شرایط یا واقعا شرایط به شکلی عجیب چیده شده و یا اینکه چشم به طور کل اشتباه دیده. در این مطلب قراره یه چند تایی خطای دید بینیم که جالب به نظر میان و مورد توجه افراد در فضای مجازی قرار گرفتن.

این تصویر همرو گیج کرد

تصویری که در ادامه مشاهده می کنید رو دکتر گوین باکینگهام، روانپزشک به اشتراک گذاشته. این تصویر بسیاری از کاربران رو گیج کرد چرا که بعد از به اشتراک گذاشتن این تصویر روانپزشک از کاربران سوال کرده آیا دایره‌ های پنهان در بین مربع‌ ها رو می‌ بینند؟

Untitled

این تصاویر و تاثیرشون به ما نشون میدن که مغز و چشم‌ های ما چطور کار می کنند تا از اونچه در برابر ما قرار می‌ گیرد سر‌در بیارند. 

توضیح تصویر: خب به تصویر دقت کنید، درش 16 دایره قرار داره. اگر بتونید دایره ها رو ببینید تصویر دیگه برای شما دگرگون میشه. در واقع این خطای دید که استوانه‌ های نهفته نام داره رو آنتونی نورسیا، پژوهشگر حس بینایی در موسسه تحقیقاتی چشم اسمیت کتلول سانفرانسیسکو طراحی کرده! تو  وبسایت اونها اومده که وقتی دایره‌ ها رو تو عکس ببینیم میتونیم تصویر مربع‌ ها رو با دایره‌ ها در ذهن خود جا به جا کنیم! برای دیدن دایره ها به‌ جای نگاه کردن به وسط مربع‌ ها بر فضای بین مربع‌ ها تمرکز کنید. دایره ها رو می بینید؟

کدوم گورخر داره به دوربین نگاه میکنه؟

Untitled

این تصویر زیبا رو یک عکاس حیات وحش به ثبت رسونده. در این تصویر دو گورخر زیبا رو تو منطقه محافظت شده کنیا می بینیم، اما سوال اینجاست که واقعا کدومشون داره به دوربین نگاه میکنه؟ خیلیا خواستن با جایگاه گوش گورخر ها به این موضوع پی ببرن و برخی هم به راه راه های پوست بدن گورخر ها توجه کردن و حتی رنگ موهاشون رو بردن تو مقایسه، اما انگاری هیچکس به نتیجه خوبی نرسید! گروهی هم بر این نظرند که تصویر ویرایش شده که البته هر چند عکاس به مردم اطمینان داده که هیچکار و ادیتی رو عکس انجام نداده و کاملا طبیعیه!

خرگوشی که کلاغه؛ یا کلاغی که خرگوشه

Untitled

خوب نگاه کنید، به نظر شما این تصویر یک خرگوش هستش و یا کلاغ؟ در واقع این تصویر داره نوازش حیوونی عجیب رو نشون میده که در توئیتر به اشتراک گذاشته شد و برای خیلی ها شد علامت سوال!

دقیق‌ تر بخوایم بگیم کلاغ گردن سفیدی به نام میسچیف (ناقلا) هستش. صاحب پیج از توجه مخاطبین به این تصویر خیلی متعجب شدند.

عکسی که در معلوم نیست متحرکه یا ساکن؟

این تصویر کار طراحی به اسم یوری پرپادیا از اوکراین می باشد. آلیس پرووربیو، متخصص عصب‌‌ شناس که تو زمینه کارکرد مغز تحقیق میکنه، این عکس رو تو شبکه‌ های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

نظر شما درباره این عکس چیه؟ در واقع این تصویر ساکن هستش اما به دلیل طراحی فکر شده ای که داره به شکل متحرک دیده میشه.

Untitled

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها