|

طرز تهیه چکدرمه اصیل ترکمنی/ دستور پخت یه غذای ساده و بینظیر همراه فوت و فن هاش

چکدرمه معروفترین غذای ترکمنها به حساب میاد که طعم و مزه عالی داره و توی این مقاله طرز تهیه این غذا رو به همراه تمام فوت و فن هاش یاد میگیری.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- غذاهای اصیل ایرانی به خاطر روش پخت خاص و ادویه های مختلف و مواد اولیه عالی، طعم و مزه فوق العاده ای دارن. خورشت خلال کرمانشاهی، آبگوشت، کوفته، قیمه نثار و... همگی خیلی خوشمزه و پرطرفدار هستن. استان گلستان هم با اقوام اصیل و متنوعی که داره، خواستگاه فرهنگهای منحصربه فردی هست. غذاها و خوراکی های خوشمزه یکی از جنبه های فرهنگ اصیل این خطه هست؛ به ویژه ترکمن ها که با آداب و رسوم خاصشون، بسیار اصیل و دوست داشتنی هستن. چکدرمه معروفترین غذای ترکمن ها به حساب میاد که طعم و مزه عالی داره و توی این مقاله میخوام طرز تهیه این غذا رو بهتون آموزش بدم. تا پایان همراه من باشین...

chekderme2

مواد لازم برای تهیه چکدرمه

گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم

برنج 4 پیمانه

پیاز ۲ عدد

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذا خوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

این میزان مواد اولیه برای 4 نفر کافیه و تو میتونی بسته به تعداد نفراتی که میخوای چکدرمه براشون درست کنی این مقادیر رو کم یا زیاد کنی.

chekderme3

طرز تهیه چکدرمه اصیل ترکمنی

مرحله اول

پیازها رو شسته، پوست گرفته و نگینی خرد کن. قابلمه مناسب رو روی شعله متوسط اجاق گاز بذار و روغن داخلش بریز ولی داغ شد، پیازهای خرد شده رو اضافه کن و تفت بده تا رنگ اونها طلایی بشه.

مرحله دوم

وقتی پیاز سرخ شد، گوشت گوسفندی رو در تیکه های بزرگ به قابلمه اضافه کن و تفت بده تا رنگ گوشت تغییر کنه. کمی نمک، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی رو هم اضافه کن و یکی دو دقیقه به تفت دادن ادامه بده. حالا سه لیوان آب جوش داخل قابلمه بریز و وقتی جوش اومد، حرارت رو کم کن تا حدود دو ساعت با حرارت ملایم بپزه.

chekderme1

مرحله سوم

برنج رو با آب گرم بشور و داخل ظرف خیس کن. وقتی گوشت پخت، آب برنج رو خالی کن و به قابلمه گوشت اضافه و مخلوط کن. به اندازه یه بند انگشت باید روی برنج آب داشته باشه. نمک غذا رو اندازه کن، حرارت رو بالا ببر تا جوش بیاد و سپس شعله رو کم کن تا آب کشیده بشه.

مرحله چهارم

آب برنج که کشیده شده، دمکنی بذار و حدود 40 دقیقه زمان بده تا پلو دم بکشه. بعد از این مدت چکدرمه خوشمزه ما حاضره و میتونی نوش جان کنی.

chekderme4

نکات پخت چکدرمه اصیل ترکمنی

-در تهیه این غذا بهتره از برنج خوش عطر شمالی استفاده بشه.

-اصل این غذا با گوشت گوسفندی (ترجیحا با استخوان) تهیه میشه ولی در صورت تمایل میتونی از گوشت گوساله یا مرغ هم استفاده کنی.

-تکه های گوشت در این غذا کوچیک نیست و باید بزرگتر از اندازه خورشتی خرد بشه.

-ترکمن ها علاقه چندانی به استفاده از ادویه ها ندارن ولی در صورت تمایل میتونی برای تفت دادن پیاز و گوشت از زردچوبه و زعفران هم استفاده کنی.

-به جای استفاده از رب میشه از پوره گوجه فرنگی هم استفاده کرد. کافیه 5 عدد گوجه فرنگی رو بشوری و پوست بگیری و رنده کنی.

-ترکمن ها معمولا این غذا رو روی آتیش و ذغال و در قابلمه ای به نام قازان درست میکنن.

chekderme7

در این مقاله طرز تهیه چکدرمه اصیل ترکمنی آموزش داده شد که امیدوارم بپزی و نوش جان کنی. بقیه دستورهای آشپزی سایت رو اینجا میتونی ببینی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی