|

فرش دستباف رو با چی بشوریم؟ / با چی، چطور، کجا، همه شو برات گفتیم پول ندی قالیشویی

برای دونستن این که فرش دستباف رو با چی بشوریم باید ابتدا مراحل شستشوی اون رو بدونید که براتون توضیح دادیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این روزا هزینه ها در هر زمینه ای داره بالا میره و یه جورایی حتی به مرحله ی سرسام آور شدن هم رسیده و حالا شما فکر کنید که در این بین و با این گرونی یه وسیله ی لوکس برای خونتون بخرید م با بی وقتی باعث خراب شدن بشید، که این یعنی آخره فاجعه و سوتی دادن! همونطور که میدونید یکی از این وسیله ها فرش دستباف هست که تو هر خونه ای پیدا نمیشه و این روزا هم حسابی گرونه و خب فرش یه وسیله ی پاخور هست و امکان کثیف شدنش وجود داره و در این بین برای خیلی ها سواله که فرش دستباف رو با چی بشوریم؟

که خب سوال بجایی هست چون فرش دستباف بسیار حساس هست و در مقابل شوینده های مختلف ممکنه دچار آسیب بشه بنابراین این که فرش دستباف رو با چی بشوریم؟ میتونه یکی از مهم ترین دغدغه های افرادی باشه که از این دست فرش ها رو در منزلشون دارن چرا که در صورت دقت نکردن و به خرج ندادن وسواس در این موضوع ممکن هست که فرش شما خصوصیات ساختمانی و ظاهری خودش رو بعد از شستشو از دست بده بنابراین توصیه میکنیم که این مطلب رو تا انتها بخونید که قراره در طول اون بهتون بگیم که فرش دستباف رو با چی بشوریم تا تغییر رنگ و ظاهر در اون ایجاد نشه.

فرش دستباف رو با چی بشوریم

گردگیری، اولین مرحله ی فرش دستباف رو با چی بشوریم

در اولین قدم برای شستشوی فرش دستباف باید اقدام به گردگیری فرش کنید. ساختار فرش های گرد طوری هست که ناگزیر گرد و خاک رو به خودشون جذب میکنن و این گرد و خاک به مرور زمان باعث کدر شدن این فرش ها میشن و همچنین در صوتی که گردگیری نشن این فرش ها گرد و غبار به ساختار فرش نفوذ میکنه و موقعی که میخواهید اون رو بشورید شکل گل میشه و به گره های فرشتون میچسبه و در نهایت این گل با گذشت زمان باعث پوسیدگی فرش میشه.

با توجه به این موضوع این مرحله خیلی مهم هست در شستشوی فرش دستباف. پس دقت کنید که قبل از شستن فرش اون رو یک الی دو بار با جاروبرقی که قدرت مکش مناسبی داره جارو کنید تا گرد و غبار از لابلای پرزهای اون خارج بشه. 

فرش دستباف رو با چی بشوریم

مطمئن شدن از ثبات رنگ، دومین مرحله ی فرش دستبافت رو با چی بشوریم

قبل از این اقدام به خیس کردن فرش کنید باید از ثبات رنگ اون اطمینان حاصل کنید چرا که در صورتی که فرش دستباف شما دارای ثبات رنگ نباشه موقع شستن حتما رنگ خواهد داد که این موضوع باعث افت کیفیت و قیمت شدید اون میشه و مطمئن باشید اصلاحش هم کار راحتی نخواهد بود. بنابراین برای اطمینان از این موضوع کافیه که یه پارچه ی سفید نخی بردارید و با یکم آب ولرم خیسش کنید و روی اون قسمت هایی از فرش که به نظرتون شاید رنگ بدن بکشیدش در صورتی رنگی شدن پارچه شستن اون رو به قالیشویی بسپارید و در غیر این صورت خودتون میتونید دست به کار بشید.

فرش دستباف رو با چی بشوریم

مرحله ی اصلی فرش دستباف رو با چی بشوریم

به طور کلی و در بیشتر اوقات فرش های دستباف از جنس الیاف طبیعی نظیر پنبه، پشم و ابریشم هستن و به همین علت شما مجاز به استفاده از شوینده های قلیایی و قوی برای شستشوی این دست از فرش ها نیستید و بهتر هم هست که از پودرهایی که مخصوص شستشوی دستی هم هستن استفاده نکنید چون در انتها باعث میشن که فرش شما مجعد و خشک بشه، بنابراین و با این حساب بهترین موادی که میتونید با اون فرش های دستباف رو بشورید شامپو فرش و یا مایع ظرفشویی هست. بنابراین برای استفاده از این مواد باید مقدار مناسب از یکی از اون ها رو تو یک الی دولیتر حل کنید و یکم نمک بهش اضافه کنید برای شستشو استفادش کنید.

فرش دستباف رو با چی بشوریم

خیس کردن فرش

در این مرحله دیگه نوبت به خیس کردن فرش میرسه؛ دقت داشته باشید که به هیچ عنوان برای شستشن فرش دستبافت از آب گرم استفاده نکنید چرا که این کار باعث پخش شدن رنگ های فرشتون میشه و در صورتی هم که یه قسمت کوچیک از فرشتون رنگ پس داد باید موقع شستشو فرش رو تو یه جای شیب دار و در جهت موافق خواب پرزها پهنش کنید تا در حین شستشو آب ازش خارج بشه. بعد از خیس کردن فرش با آب سرد و یا خیلی ولرم یکم صبر کنید که آب به همه ی قسمت ها نفوذ کنه.

فرش دستباف رو با چی بشوریم

شستن فرش دستباف

حالا بعد از این که فرشتون رو کاملا خیس کردید و محلول مناسب برای شستشوی اون رو هم از قبل حاضر کردید، با استفاده از یه برس که نرم هست و دسته بلنده محلول رو خیلی آرو روی سطح فرش بمالید، دقت کنید که به هیچ وجه برای انجام این کار از اون برس هایی که سخت و فت هستن استفاده نکنید چون برس های این شکلی باعث میشن که پرزهای فرش کنده بشن و به قولی فرش رو کچل میکنن. باید برس رو در جهت خواب فرشتون به آرومی روی اون بکشید تا یه موقع جهت الیاف بهم نخوره. چند دقیقه ای اجازه بدید که کف روی فرش بمونه تا آلودگی ها رو پاک کنه و بعد اون رو آب کشی کنید در صورت لزوم دوباره این کار رو تکرار کنید.

فرش دستباف رو با چی بشوریم

اگر دوست دارید یاد بگیرید که چجوری خونه تون رو خوشگل بچینید صفحه چیدمان خونه ما رو دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی