|

عواقب قانونی ترک منزل توسط زوجه

بانو ترک منزل پیامدهای قانونی زیادی داره؛ پس بی گدار به آب نزن!

ترک منزل توسط زن

مهم‌ترین پیامد ترک منزل از طرف زن این است که حق مطالبه نفقه توسط وی از بین می رود و مرد دیگر الزامی بابت پرداخت نفقه نخواهد داشت.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- وقتی که دو نفر با هم ازدواج می کنند قاعدتا باید در منزلی مشترک و در کنار هم زندگی کنند. بر مبنای این زندگی مشترک حقوق و تکالیفی هم نسبت به هم پیدا می کنند که باید در حق هم انجام بِدن. اما همیشه همه چیز بر وفق مراد نیست متاسفانه گاهی کارد به استخون میرسه و یکی از زوجین فرار رو بر قرار ترجیح میده و آشیونه ای که با هزاران آرزو با هم ساختنُ میزاره و میره غافل از اینکه این رفتن مثل بقیه رفتن ها نیست بلکه عواقب سنگینی میتونه داشته باشه. بنابراین ترک کردن منزل پیامدهای قانونی زیادی برای هر یک از طرفین داره و میتونه اون ها رو از بخشی از حقوقشون محروم کنه. 

حالا چرا ترک منزل عواقب قانونی زیادی داره و باعث میشه کسی که منزل رو ترک کرده تاوان سنگینی رو متحمل بشه؟

اگه تا اینجای مطلب با دقت خونده باشید حتما یادتونِ که گفتیم با ازدواج هر یک از زوجین حقوق و تکالیفی نسبت به هم پیدا می کنند یکی از مواردی که انجام تکالیف از جانب زوجین رو با مشکل مواجه می‌کنه ترک منزل مشترک است دقیقا به همین دلیل ترک منزل عواقب سنگینی داره چون باعث مختل شدن انجام تکالیف زوجین نسبت به هم میشه. تو این مطلب عواقب ترک منزل توسط زن رو مورد بررسی قرار میدیم. اگه شما هم جزء کسانی هستید که دارید به این موضوع فکر می کنید که همه چی رو بزارید و برید بهترِ که قبلش این مطلب بخونید و با آگاهی تصمیم بگیرید چون ممکنِ بعدش حسابی غافلگیر شید. 

یادت باشه طبق قانون شما آگاه هستی ...

در صورتی که بعد از خوندن این مطلب پیش خودت گفتی که اگه کارمون به دادگاه کشید میگم که نمیدونستم و اینجوری از دست این پیامدها خلاص میشم سخت در اشتباهی چون قانون شما رو آگاه فرض کرده یعنی طبق قانون نمیدونم و نمیدونستم پذیرفته نیست بلکه فرض بر اینِ که شما با آگاهی از این پیامدها تصمیم به ترک منزل گرفتی پس چند دقیقه ای وقت بزار و این مطلب بخون. اینجا از اصطلاحات سخت حقوقی که ازش سر در نیاری خبری نیست خیلی ساده و آسون اما کاربردی و دقیق همه چی رو برات توضیح دادیم بخون بعد یه تصمیم عاقلانه برای زندگیت بگیر.

تمکین-2

ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی میگه همین که ازدواجی به طور صحیح واقع شد روابط زوجیت بین طرفین ایجاد میشه و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل هم برقرار میگردد یکی از آثار ازدواج صحیح تمکین است. حالا این تمکین یعنی چی؟

اگه بخوام خیلی ساده بگم تمکین یعنی زن در حدود قانون و عرف از شوهر اطاعت نماید و ریاست شوهر را در خانواده بپذیرد. مطابق ماده 1105 قانون مدنی ریاست بر خانواده از حقوق مرد است و زن باید تکالیف قانونی مرتبط با این حق مرد را ایفا کند؛ پس چون ریاست خانواده بر عهده مرد است زن باید از نظر شوهر پیروی کند. حال که به طور کلی با معنا و مفهوم تمکین آشنا شدید لازمِ بدونید که تمکین دو مفهوم عام و خاص دارد که در ادامه با این دو مفهوم هم آشنا میشید. 

تمکین عام و خاص

تمکین به معنای خاص یعنی زن رابطه جنسی با شوهر را به طور متعارف بپذیرد و جز در مواردی که مانع موجهی داشته باشد از برقراری رابطه جنسی با او سر باز نزند و تمکین به معنای عام آن است که زن وظایف خود را نسبت به شوهر انجام دهد و از او در حدود قانون و عرف اطاعت کرده و ریاست شوهر را در خانواده بپذیرد. بنابراین یکی از مهم ترین مصادیق تمکین زن از شوهر را می توان تحت عنوان لزوم سکونت زن در محل اقامت شوهر دانست که بر اساس آن، اصولا زن باید در همان منزلی که شوهر تدارک دیده سکونت کند و بدون اجازه یا رضایت او از منزل خارج نشود.

finger-art-family-during-quarrel-concept-man-woman-can-divide-property-after-divorce_104376-362

تا اینجا فهمیدیم که با ترک منزل توسط زن معنا و مفهوم تمکین زیر سوال میره با این اوصاف اگه باز هم تصمیم به ترک منزل داری ادامه این مطلب از دست نده تازه رسیدیم به بخش پیامدهای ترک منزل توسط زن که دونستنش خیلی خیلی مهمِ چون بهت کمک میکنه که با آگاهی نسبت به عواقبش بهترین تصمیم رو برای زندگیت بگیری.

پیامدهای ترک منزل توسط زن

۱- اولین و مهم‌ترین پیامد ترک منزل از طرف زن این است که حق مطالبه نفقه توسط وی از بین می رود و مرد دیگر الزامی بابت پرداخت نفقه نخواهد داشت. البته لازمِ که مرد ترک منزل از سوی زن را در دادگاه خانواده اثبات کند. ارسال اظهارنامه عدم تمکین برای ارایه به دادگاه در مراحل بعد در این خصوص کمک کننده خواهد بود. شاید بپرسید اظهارنامه عدم تمکین دیگه چیه؟ مرد برای این که بتونه همسر خود را به زندگی برگرداند؛ از طریق دادگاه با ارسال اظهارنامه عدم تمکین، زن را به زندگی مشترک دعوت می کند. با این اظهارنامه مرد میتونه ثابت کنه که زن زندگی مشترکُ ترک کرده.

اظهار-نامه-نفقه

۲- در صورت ترک منزل توسط زن مرد می‌تواند دادخواست اجازه ازدواج مجدد به دادگاه خانواده ارائه کند. در این صورت، دادگاه ممکن است حکم به ازدواج مجدد بدهد و مرد می‌تواند در این خصوص اقدام کند.

3- یکی دیگه از مهم ترین پیامدهای ترک منزل توسط زن عدم اجرای شرط تصنیف اموال است. شرط تصنیف اموال که در عقدنامه ها ذکر میشه یعنی بعد از ازدواج در صورتی که به هر دلیلی طرفین از یکدیگر جدا شدند اموال آن‌ها نصف شود و هر یک صاحب نیمی از اموال یا معادل قیمتی آن گردد. حالا چنانچه ترک منزل توسط زن به اثبات رسیده باشد در هنگام طلاق مرد دیگر ملزم به اجرای شرط تصنیف اموال که در عقدنامه آمده است، نخواهد بود.

سرط-تقسیم-نصف-دارایی-مرد

4- امکان طرح دعوای طلاق از سوی مرد؛ چنانچه مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد باید مهریه او را بپردازد اما نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد.

لازم به ذکرِ که در کلیه موارد فوق مرد باید ابتدا دادخواست تمکین به دادگاه بدهد و چنانکه دادگاه زن را به تمکین محکوم نماید و حکم قطعی شود مرد می‌تواند از این حکم برای طرح دعاوی دیگر یعنی طلاق، کسب اجازه ازدواج مجدد و... استفاده کند. 

توجه به این نکته ضروری است که اگر مرد زن را از منزل مشترک بیرون کند زن باید به پلیس زنگ بزند و گزارش تهیه کرده و صورت جلسه کند سپس شکایت کیفری ترک انفاق علیه مرد مطرح کند و نفقه خود را بگیرد یا اینکه اگر به پلیس زنگ نمی‌زند شاهدی داشته باشد که به دادگاه بیاید و شهادت بدهد، چون در این حالت زن مدعی است و باید ثابت کند که شوهر او را از منزل مشترک بیرون کرده است.

اگه دوست دارید اطلاعات حقوقیتون بالا بره صفحه قانون ما رو دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی