|

انواع دسته عینک: هر آنچه که باید بدانید

دسته عینک به عنوان یکی از مهمترین بخش های آن، همواره چه از نظر ابعاد استاندارد و چه از نظر زیبایی چالش برانگیز بوده است. در این مقاله تلاش…

لینک کوتاه کپی شد

دسته های عینک یکی از مهم ترین قسمت های عینک شماست. بدون آن ها، شما به هیچ وجه نمی توانید آن ها را بپوشید. دسته عینک باید طول مناسبی داشته باشند تا عینک شما به راحتی و ایمن روی صورت شما قرار بگیرد. طول دسته بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود و بیشتر فریم ها دارای دسته هایی هستند که طول آن‌ها بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر است. در ادامه نحوه انتخاب عینک به همراه انواع دسته عینک که طول مناسبی برای اندازه صورت و سر شما دارند آورده شده است.

دسته عینک چیست؟

دسته عینک

وقتی به یک عینک نگاه می کنید، متوجه می شوید که از قسمت های متعددی مانند لنز، پل و البته دسته تشکیل شده است. بنابراین، دسته عینک"بازوهای" بلندی هستند که معمولاً از فلز یا پلاستیک ساخته شده اند و به فریم شما متصل می شوند و از لولاها تا بالای گوش شما امتداد می یابند. عملکرد اصلی آن ها این است که عینک شما به طور ایمن روی صورت شما قرار گیرد.

طول دسته عینک نیز متفاوت است، که یک عامل مهم در اندازه‌گیری صحیح فریم‌ها بر روی صورت شما است. طول انواع دسته عینک می تواند از 120 میلی متر شروع شود و تا 150 میلی متر برسد.

انواع دسته عینک

دسته های عینک را می توان به پنج گروه اصلی تقسیم بندی کرد. در اینجا چگونگی تفاوت بین دسته های جمجمه‌ای، کتابخانه، قابل تغییر، کمانی، و کابلی را توضیح داده‌ایم.

انواع دسته عینک

1. مدل دسته جمجمه ای (Skull temple arms)

این نوع از انواع دسته عینک بسیار رایج اند، زیرا در بیشتر سبک‌های عینک و عینک آفتابی یافت می‌شود. این نوع دسته عینک با خم شدن به سمت پایین و اطراف گوش، عینک را روی سر شما محکم نگه می دارد. آن ها همچنین به راحتی قابل تغییر و تنظیم می باشند.

2. مدل دسته صاف (Library temple arms)

یکی دیگر از انواع دسته عینک کتابخانه ای که به‌نام دسته عینک صاف نیز شناخته می‌شوند، با اعمال فشار بر کناره‌ی سر، عینک را بر روی صورت نگه می‌دارند. این نوع دسته معمولاً با عرض متوسط در انتهای گوش شروع می شود و به سمت فریم ها گسترده تر می شود. کاربرد این نوع دسته عینک برای خواندن یا کارهای تحریری است. 

3. مدل دسته قابل تبدیل (Convertible temple arms) 

Convertible  از انواع دسته‌ عینکند که به‌راحتی برای مصارف مختلفی قابل استفاده هستند. بدون نیاز به تغییرات یا تنظیمات خاص، آن ها از نظر ظاهری بسیار ساده هستند، بنابراین باعث می‌شود که برای هر نوع عینکی مناسب باشند. شما می توانید آن ها را به مدل دسته جمجمه یا مدل صاف تبدیل کنید.

4. مدل دسته کمانی (Riding bow temple arms)

مدل دسته عینک کمانی دارای انتهای پلاستیکی نازک و بلندی هستند که دور گوش می‌پیچند. انتهای این دسته از انواع دسته عینک در اطراف گوش انحنا پیدا می کند و تا لاله گوش این انحنا گسترش می یابند. آن ها بیشتر در عینک های ایمنی و فریم های کودکان استفاده می شوند. با این حال، آنها دارای یک نقطه ضعف است که این است که برداشتن آن ها از روی صورت دشوارتر است.

5. مدل دسته عینک کابلی (Comfort cable temple arms)

دسته‌های کابلی شباهتی با دسته‌های مدل کمانی دارند. این مدل دسته‌ برای افراد فعال و کودکان، و همچنین افرادی با عینک‌های دارای نسخه‌های با شدت بالا، مناسب هستند.

چیزی که دسته‌های عینک کابلی را از انواع دسته عینک مدل کمانی متمایز می‌کند، وجود یک کابل انعطاف‌پذیر فلزی است که گاهی اوقات داخل یک محفظه پلاستیکی یا سیلیکونی قرار دارد. تنگ و گشاد بودن این کابل می‌تواند همراه با کل طول دسته تنظیم شود، که در نهایت این امکان را به وجود می‌آورد که پشت دسته به شکل دقیقی با منحنی گوش فرد متناسب شود.

دسته های عینک از چه موادی می توانند ساخته شوند؟

هر ماده‌ای سبک منحصر به فرد و درجات مختلفی از راحتی را به همراه دارد، بنابراین بسیار مهم است که با دقت ماده مورد نظر خود را انتخاب کنید.

جنس دسته های عینک

معمولاً به سراغ دسته های عینکی بروید که از پلاستیک یا استات ساخته شده اند. این مواد انعطاف‌پذیر و مقرون به صرفه بوده و برای استفاده روزمره مناسب هستند. می‌توان آن ها را به راحتی با استفاده از مواد پاک کننده تمیز و نگهداری کرد. معایب اصلی این نوع مواد این است که ماندگاری آن ها به اندازه فلز نیست و به همین دلیل ممکن است به آسانی شکسته شوند. با مشاوره اپتومتریست، قادر خواهید بود متوجه شوید کدام مواد برای نیازها و سبک زندگی شما مناسب‌تر است.

از انواع دسته عینک، دسته های فلزی بادوام و مقاوم در برابر خوردگی هستند. از انواع فلزات نیز می توان برای ساخت دسته عینک استفاده کرد. این مواد می توانند هر چیزی از طلا، نقره و آلومینیوم گرفته تا تیتانیوم، فولاد ضد زنگ و بریلیم باشند. در حالی که همه آن ها از فلزات هستند، اما بازهم مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای مثال، تیتانیوم نسبت به سایر فلزات سبک‌تر و ضد حساسیت‌تر است. طلا می تواند مانند یک انتخاب درجه یک به نظر برسد، اما بدیهی است که گران تر است و به اندازه آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ بادوام نیست.

مواد مورد استفاده در این دسته از عینک‌ها به دلیل نادر بودن در بازار، غیرمعمول هستند. دلیل این امر این است که اگرچه ممکن است باعث متمایز شدن شما از دیگران شوند، اما این اختلاف معمولاً با قیمت بالایی همراه است. چند نمونه عالی مواد طبیعی مانند چوب، استخوان، عاج و چرم هستند. با این حال، اینکه گران‌قیمت هستند به معنای این نیست که مقاومت بیشتری دارند. قیمت بالاتر این مواد ناشی از کمیابی و ظاهر متمایز آن هاست.

طول دسته عینک چقدر باید باشد؟

ابعاد دسته عینک

همانطور که قبلا ذکر شد، دسته های عینک معمولاً بین 120 تا 150 میلی متر طول دارند. اگر می‌خواهید بدانید طول دسته‌های عینک شما چقدر باید باشد، بهتر است با اپتومتریست خود مشورت کنید و به او بگویید که عینک‌های خود را برای چه موردی استفاده می‌کنید. آن ها با اندازه گیری سر و تنظیم طول دسته عینک بر اساس سبک زندگی شما، اندازه گیری مناسبی را به شما می دهند. به عنوان مثال، اگر سبک زندگی فعالی دارید، طول دسته عینک باید محکم روی سر شما قرار بگیرد تا از افتادن عینکتان جلوگیری شود.

و در آخر...

دسته عینک یکی از مهم ترین قسمت های عینک هستند. اکنون که همه چیز را در مورد آن ها می دانید، می توانید با اطمینان به دنبال عینکی بگردید که با اندازه گیری ها، نیازها و سبک شما مطابقت داشته باشد. اگر به دنبال خرید عینک آفتابی و دسته جدید هستید فروشگاه آرمانی ویژن یکی از برترین مجموعه‌های فروش عینک با تنوع بسیار بالا در سراسر ایران محسوب می‌شود.  در این فروشگاه، تمام عینک‌ های آفتابی برای زنان و مردان، با استانداردهای جهانی عرضه می‌شوند. فروشگاه عینک آرمانی ویژن، به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های تأمین عینک‌های آفتابی اصل در ایران، همه محصولات خود از جمله عینک‌های طبی و آفتابی مردانه را با قیمت‌های مناسب ارائه می‌دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها