|

تحصیل در آلمان یا ایتالیا؛ کدام کشور برای شما مناسب‌تر است؟

چند دقیقه به مطالعه این متن اختصاص دهید تا بدانید برای مهاجرت تحصیلی ایتالیا بهتر است یا آلمان.

لینک کوتاه کپی شد

تحصیل در کشورهای اروپایی با سیستم آموزشی برتر و هزینه پایین زندگی از بهترین گزینه‌های پیش روی متقاضیان مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود. آلمان و ایتالیا در صدر لیست ارزان‌ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی قرار دارند. بااین‌‌حال بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای انتخاب نهایی میان این دو کشور اروپایی تردید دارند. شرایط اقتصادی، بازار کار، میزان درآمد پس از اتمام تحصیل و امنیت از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب میان تحصیل در آلمان یا ایتالیا به شمار می‌روند. در این مقاله به بررسی این فاکتورها و تفاوت‌های دو کشور آلمان و ایتالیا می‌پردازیم. چند دقیقه به مطالعه این متن اختصاص دهید تا بدانید برای مهاجرت تحصیلی ایتالیا بهتر است یا آلمان.

هزینه‌های تحصیل؛ اولین فاکتور مهم برای انتخاب میان آلمان و ایتالیا

یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی توجه به میزان شهریه لازم برای مهاجرت است. در ایتالیا، شهریه دانشگاه بسته به موسسه آموزشی انتخابی و برنامه تحصیلی متفاوت خواهد بود. متوسط ​​هزینه تحصیل برای برنامه‌های کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا در سال 2023 بین 900 تا 4000 یورو تعریف شده است. درحالی‌که هزینه تحصیل در آلمان برای همه دانشجویان بین‌المللی در اکثر دانشگاه‌های دولتی، کاملا رایگان است. با‌این‌حال متقاضیان تحصیل در آلمان باید همچنان هزینه‌ای بین 200 تا 500 یورو در سال 2023 بپردازند. این هزینه برای امور اداری، عضویت در اتحادیه دانشجویی و حمل‌و‌نقل عمومی است.

هزینه‌های زندگی در ایتالیا بیشتر است یا آلمان؟

هزینه‌های زندگی عامل مهم دیگری برای انتخاب میان تحصیل در ایتالیا و آلمان به شمار می‌رود. در ایتالیا، هزینه زندگی بسته به شهر مقصد متفاوت خواهد بود. به‌طو‌متوسط ​​ماهانه بین 600 تا 900 یورو برای اجاره، غذا، حمل‌ونقل و سایر هزینه‌ها در زمان تحصیل در ایتالیا لازم است. در آلمان، هزینه زندگی کمی بالاتر تخمین زده می‌شود؛ میانگین هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان برابر با 800 تا 1000 یورو در ماه است.

نرخ پذیرش دانشجو؛ احتمال قبولی در دانشگاه‌های آلمان بیشتر است یا ایتالیا؟

در مورد نرخ پذیرش دانشجو، دانشگاه‌های ایتالیا و آلمان کاملاً متفاوت هستند. در ایتالیا متوسط ​​نرخ پذیرش برای دانشگاه‌ها درصد مناسبی را به خود اختصاص می‌دهد. این درصدها نشان‌دهنده شانس بالا برای دریافت پذیرش حتی با داشتن معدل نسبتا پایین است. همچنین ورود به دانشگاه‌های ایتالیا به دلیل شهریه بسیار کمتر نسبت به دانشگاه‌های آلمان، کمی رقابتی‌تر است. علاوه‌بر شهریه پایین، تمکن مالی مورد نیاز برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا نیز نسبت به دانشگاه‌های آلمان کمتر است.

امکان کار در حین تحصیل؛ شرایط آلمان بهتر است یا ایتالیا

در ایتالیا، دانشجویان بین‌المللی اجازه کار تا 20 ساعت در هفته را بدون هیچ محدودیتی دارند. دانشجویان متقاضی برای کار بیش از 20 ساعت در هفته باید مجوز مربوطه را دریافت کنند. به عبارتی دیگر ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تبدیل کنند؛ البته این فرایند نیز زمان‌بر خواهد بود و نیاز به مدارک خاصی دارد. در آلمان قوانین مربوط به کار دانشجویان بین‌المللی حین تحصیل کمی ساده‌تر است. همه دانشجویان بین‌المللی می‌‌توانند به‌صورت پاره وقت (20 ساعت در هفته) به مدت 240 روز در سال یا به‌صورت تمام وقت (40 ساعت در هفته) به مدت 120 روز در سال بدون نیاز به مجوز کار اضافی کار کنند. (این زمان‌ها مربوط به سال 2024 هستند)

مالیات؛ شرایط کار پس از تحصیل در آلمان یا ایتالیا چگونه است؟

بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی، امید به دریافت ویزای کاری و اشتغال در کشور مقصد را دارند. ازاین‌‌رو توجه به مسائلی مثل میزان درآمد، بازار کار و مالیات نیز بر انتخاب کشور مقصد تاثیرگذار خواهند بود. در آلمان و ایتالیا، میزان مالیاتی که باید بپردازید به درآمد شما بستگی دارد. در آلمان، اگر دستمزد فرد شاغل کمتر از 9744 یورو در سال باشد، نیازی به پرداخت مالیات نیست. هنگامی که شروع به دریافت بالاتر از این مقدار کنید، مالیات بر درآمد بین 14٪ تا 45٪ خواهد بود.

زمانی که در ایتالیا شروع به کسب درآمد کنید، بین 23 تا 43 درصد مالیات بر شما تعلق می‌گیرد. با‌این‌حال، به خاطر داشته باشید که این درصدها عمومی هستند و وضعیت مالیاتی خاص شما ممکن است متفاوت باشد.

الزامات ویزا؛ فرق میان دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا و آلمان چیست؟

در مورد شرایط ویزا، ایتالیا و آلمان تفاوت چندانی با هم ندارند. برای تحصیل در هر دو کشور، به مدارک استانداردی مانند نامه پذیرش از دانشگاه، گواهی تسلط به زبان انگلیسی یا زبان محلی (بسته به برنامه تحصیلی)، پوشش بیمه پزشکی کافی، و اثبات بودجه کافی نیاز دارید. آلمان و ایتالیا در اثبات تمکن مالی با یکدیگر تفاوت دارند. میزان تمکن مالی مورد‌نیاز در سال 2024 برای ایتالیا برابربا حداقل 5800 یورو در سال است. این میزان تمکن مالی برای آلمان تا دو برابر یعنی سالانه 11208 یورو افزایش می‌یابد.

قابلیت استخدام پس از فارغ‌التحصیلی؛ یک تفاوت آلمان و ایتالیا برای مهاجرت تحصیلی

در آلمان، دانشجویان بین‌المللی به دلیل اقتصاد عالی این کشور شانس بیشتری برای رسیدن به موقعیت های شغلی با درآمد بالا دارند. یک مطالعه توسط Eurostat نشان داد که بیش از 80٪ از افراد شاغل در آلمان، فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های این کشور هستند.

برای به دست آوردن شغل پس از فارغ التحصیلی به‌عنوان یک مهاجر در ایتالیا، باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا داشته باشید. کسانی که فقط مدرک لیسانس دارند باید برای دریافت مدرک فوق لیسانس به تحصیل ادامه دهند که زمان و هزینه بیشتری را می‌طلبد.

تحصیل در آلمان یا ایتالیا؛ کدام یک به مدرک زبان نیازی ندارند؟

ارائه گواهی مدرک زبان انگلیسی، آلمانی و زبان رسمی هر کشور یکی از الزامات مهاجرت تحصیلی است. فقط در شرایط خاصی مثل دریافت مدرک مقطع قبلی از دانشگاه انگلیسی زبان نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهید داشت. ایتالیا و آلمان نیز از قاعده ارائه مدرک زبان برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی مستثنی نیستند. البته نوع مدرک زبان باتوجه‌به انگلیسی، آلمانی یا ایتالیایی بودن زبان دانشگاه متفاوت است.

بسیاری از دوره‌های دانشگاهی در آلمان به زبان انگلیسی به خصوص در مقطع کارشناسی تدریس می‌شوند. در ایتالیا فقط چند برنامه محدود به زبان ایتالیایی ارائه می‌شوند. البته فراموش نکنید که تسلط بر دانش زبان رسمی هر کشور به برقراری ارتباط موثرتر کمک خواهد کرد.

شرایط اقلیمی و فرهنگ؛ دو فاکتور موثر برای انتخاب میان آلمان و ایتالیا

شرایط اقلیمی در ایتالیا و آلمان بسته به شهر مقصد کمی متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی در آلمان در اکثر روزهای سال هواسرد و همراه با بارش برف و باران داست. درحالی‌که ایتالیا در بیشتر روزهای سال آفتابی است. برای مقایسه فرهنگ ایتالیا و آلمان تفاوت‌های چندانی وجود ندارد. هر دو کشور فرهنگی غنی دارند. البته جنب‌وجوش و حس زندگی در میان مردم ایتالیا کمی بیشتر حس می‌شود.

برای انتخاب بهترین برنامه مهاجرت تحصیلی با موسسه‌ای مهاجرتی تماس بگیرید

در این مقاله به بررسی مزیت‌های و تفاوت‌های تحصیل در دو کشور محبوب اروپایی پرداختیم تا بدانیم تحصیل در آلمان بهتر است یا ایتالیا. هر دو کشور از ارزان‌ترین مقصدهای مهاجرتی از نظر هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاه هستند. سیستم برتر آموزشی و تحصیل در آلمان یا ایتالیا باعث جذب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به این کشورها شده است. البته آلمان به دلیل داشتن صنعت گسترده مقصد بهتری برای کار پس از فارغ‌التحصیلی به شمار می‌رود. بااین‌حال انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی نیازمند در نظر داشتن فاکتورهای متعدد باتوجه‌به رزومه و شرایط فردی متقاضی مهاجرت است. برای دریافت راهنمایی و جلوگیری از اتلاف وقت در مسیر اشتباه با موسسه‌ مهاجرتی ایران کانادا تماس بگیرید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها