|

چرا هیچ دو چشمی تو دنیا سیاه رنگ نیست؟ نادر ترین رنگ چشمی که واسش بانکم خالی کنی کمه

اگه دقت کرده باشین هیشکی چشم های کاملا مشکی نداره کمه خب این خودش جای سواله که چرا؟ در این مطلب قراره دلیلای جالب و عجیب این موضع رو بفهمیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ما ایرانی ها اغلب ژن مشکی داریم. یعنی چشم و ابروی مشکی، و البته چشمانی مشکی. اما آیا این مشکی واقعا مشکیه؟ قطعا خیر! رنگ چشم های ما تقریبا از زمان تولد تا 3 سالگی دائما در حال تغییره و به همین علته که می بینیم یکی وقتی بزرگ شده با عکسای بچگیش خیلی فرق داره. اما در این بین امکان نداره چشمان هیچ کسی کاملا سیاه باشه و صرفا به دلیل بازتاب لباسی که به تن داریم و یا استفاده از لنز، سیاه دیده میشه.

اما تا به حال براتون سوال نشده که چرا چنین چیزی وجود داره؟ اینکه چرا در هیچ کجای دنیا  چشم ها کاملا سیاه نیستند! در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا چرایی این مسئله رو پیدا کنیم.

مداد چشم اکلیلی

دلیل اول؛ ژن هامون اجازش رو نمیدن!

نزدیک به ۱۶ ژن مختلف وجود داره که کارشون تعیین رنگ چشم های ماست. دو تا از این ژن ها که HERC2 و OCA2 نام دارند اصلی ترینند! این ژن ها رنگ چشمای مارو از طریق میزان ملانین موجود درون عنبیه اونها تنظیم می کنند که خب رنگ حاصل از ملانین درون چشمای ما میتونه از طیف گسترده ای باشه. رنگ هایی که از آبی و خاکستری گرفته تا تیره ترین رنگ ممکن که قهوه ای خیلی تیره هستش، نه سیاه.

1-eef3c7585e81d1da4992191fd6

دلیل دوم؛ اگه چشمامون سیاه بود احتمالا همش در حال گریه کردن بودیم

جالبه که بدونین اجسام سیاه رنگ واسه اینکه واقعا سیاه دیده بشن نور بیشتری رو به خود جذب می کنند. نور و انرژی اضافه ای که جذب اونها میشه تبدیل به انرژی گرمایی خواهد شد و این یعنی اگه ژن هامون به نحوی ما رو قادر به داشتن چشمای سیاه می کردند، احتمال اینکه چشم های ما به اشک زیادی نیاز داشتند تا از خود در برابر حرارت زیاد و خشکی محافظت کند، زیاد بود.

2-8fc40b57d8a77d5397d7ed201d

دلیل سوم؛ چشمای ما از نور مضر در امان نمیموندن

جالبه که بدونید اگر چشمان سیاه رنگی داشتین، اونوقته که  راه رفتن تو نور شدید خورشید هم براتون سخت میشد. باید بدونید که پرتوهای نور خورشید حاوی نور فرابنفش می باشند و اجسام سیاه رنگ اغلب نور فرابنفش بیشتری در برابر با باقی رنگ ها جذب می کنند. قرارگیری طولانی مدت جلوی نور فرابفش میتونه سلامت چشم ها رو از بین بره و در نهایت هم منجر به ، به وجود اومدن مشکلاتی مثل آب مروارید یا سرطان پوست بشه. که خب در اینجا باید بگیم اما به لطف ترکیب ژنتیکی که داریم، ملانینی که به عنبیه، رنگ می بخشه از ما در برابر نور فرابنفش محافظت داره. جالبه تحقیقات نشون داده ملانین میتونه بیش از ۹۹/۹ درصد نور فرابنفشی که جذب میکنه رو از بین ببره و به این ترتیب از چشمای ما در برابر صدمه ناشی از قرار گیری در معرض این پرتوها محافظت کنه.

3-50964d5d30bdcb09edcc5bca65

اما نادر ترین رنگ چشم ها کدام اند؟

دیدین گاهی افرادی رو می بینیم که به شدت چشمانی زیبا دارند و محو رنگ کهکشانی اونها میشیم؟ نادرترین رنگ چشم طبیعی، سبز هستش که تنها حدود ۲ درصد از مردم کل جهان، چشمای سبز رنگ دارند. البته موارد نادری هم وجود دارند که افراد به دلیل آلبینیسم "زالی" چشمی، صاحب چشمای بنفش رنگ میشن! این حالت به شدت نادره اما وجود داره و اونهم اینه که برخی افراد دارای دو رنگ چشم هستند. یعنی یکی یه رنگ و دیگری رنگی دیگر که به اونها هتروکرومی گفته می شود.

4401f409-ec9d-404f-88d1-3364e87634e4

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها