|

بررسی کامل تفاوت میلگرد ساده و آجدار

قیمت میلگرد آجدار و قیمت میلگرد ساده با توجه به تفاوت‌هایی که این دو نوع میلگرد با یکدیگر دارند متفاوت است

لینک کوتاه کپی شد

میلگردها مانند انواع محصولات صنعتی دارای انواع مختلفی هستند که کاربردهای متنوعی در حوزه ساختمان‌سازی و صنعت دارند. از میلگردهای فولادی برای بهبود مقاومت کششی بتن استفاده می‌کنند؛ زیرا بتن به تنهایی در کشش ضعیف است. میلگرد از لحاظ ظاهری به دو نوع آجدار و ساده تقسیم می‌شوند. قیمت میلگرد آجدار و قیمت میلگرد ساده با توجه به تفاوت‌هایی که این دو نوع میلگرد با یکدیگر دارند متفاوت است. نوع خاصی از میلگرد به نام میلگرد آجدار از حرکت میلگرد در بتن در زمان ایجاد فشارهای ناگهانی مانند وقوع سیل و زلزله جلوگیری می‌کند.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

میلگرد ساده چیست؟

همان‌طور که اشاره شد میلگرد انواع مختلفی دارد و از نظر ظاهری شامل دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار می‌شود. میلگرد ساده به میلگردهایی گفته می‌شود که ظاهری ساده و صاف دارند و دارای هیچگونه آج بر روی سطح خارجی خود نیستند. میلگرد ساده نسبت به دیگر میلگردها دارای مقاوت کششی کمتری است و به همین دلیل در دسته فولاد نرم قرار می‌گیرد. از این نوع میلگرد برای افزایش استحکام بتن در ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند.

میلگردهای ساده از لحاظ ابعاد در قطرهای متفاوتی بین 6 تا 200 میلی‌متر و طول‌های متفاوتی شامل 6 تا 12 متر تولید می‌شوند. مهم‌ترین کاربردهای میلگرد ساده شامل افزایش مقاومت بتن، افزایش مقاومت سازه و افزایش ضعف کششی بتن است که باعث افزایش مقاومت سازه‌های بتنی در برابر زلزله می‌شود. از دیگر کاربردهای میلگرد ساده می‌توان به استفاده از آن در حوزه جوشکاری و آهنگری اشاره کرد؛ همچنین قیمت میلگرد ساده با تغییر ایعاد آن تغییر پیدا می‌کند.

فرق میلگرد ساده و آجدار

میلگرد آجدار چیست؟

میلگردهای آجدار نوع دیگر میلگرد هستند که به دلیل برش‌هایی به نام آج که بر روی آن‌ها وجود دارد؛ این گونه نام گذاری شده‌اند. میلگردهای آجدار به دلیل دارا بودن شکل آج، درصد کربن فولاد، سختی و شکل‌پذیری، نسبت به میلگردهای ساده کاربرد و قیمت متفاوتی دارند. آج‌های این نوع میلگرد با قرار گرفتن در بتن راحت‌تر به بتن متصل می‌شوند و جدا کردن آن‌ها سخت است به همین دلیل باعث افزایش قطعی استحکام و مقاومت بتن می‌شوند. از میلگردهای آجدار بیشتر از میلگردهای ساده در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

به طور کلی میلگردها در چهار نوع A1، A2، A3 و A4 ساخته و در بازار عرضه می‌شوند. سه دسته A2، A3 و A4 به میلگردهای آجدار و دسته A1 به میلگردهای ساده اشاره دارد. این درجه بندی برای بیان میزان آج‌های یک میلگرد استفاده می‌شود؛ به‌صورتی که A1، بدون آج و میلگرد ساده را نامیده می‌شود و میلگردهای آجدار‌ نیز به ترتیب از A2 تا A4 هستند و با افزایش عدد آن‌ها میزان آج نیز افزایش می‌یابد. قیمت میلگرد آجدار نیز با تغییر میزان آج تغییر می‌کند.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

تفاوت میلگر ساده و آجدار از نظر ظاهر، ابعاد، کاربرد، روش تولید و قیمت مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دو نوع میلگرد هر کدام ویژگی‌هایی دارند که منجر به کاربرد آن‌ها در محیط‌های متفاوتی می‌شود. در ادامه تفاوت این دو نوع میلگرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. شکل ظاهری:

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، میلگرد ساده بدون آج است در حالی که میلگرد آجدار برامدگی‌هایی بر روی سطح خود به نام آج دارد.

2. ابعاد:

با توجه به کاربرد و مکان مورد استفاده، میلگردها ابعاد متفاوتی دارند. میلگردهای آجدار معمولا دارای سایز 5.5 تا 40 میلی‌متر و میلگردهای ساده در سایز 5.5 تا 20 میلی‌متر تولید می‌شوند.

3. کاربرد:

میلگرد ساده کاربرد بیشتری نسبت به میلگرد آجدار دارد و از میلگرد آجدار فقط در ساختمان سازی و افزایش مقاومت مصالح استفاده می‌شود.

4. قیمت:

قیمت میلگرد آجدار و قیمت میلگرد ساده با توجه به نرخ شمش آهن به‌کار رفته در آن‌ها تعیین می‌شود؛ ولی به‌طور کلی قیمت میلگرد آجدار از قیمت میلگرد ساده بیشتر است.

جمع بندی:

میلگردها یکی از محصولات پر استفاده در صنعت هستند که آشنایی با آن‌ها برای افرادی که در این صنایع مشغول به‌کار هستند بسیار مفید و لازم است. سایت پیوان خرید آهن آلات و محصولات فولادی را به‌ صورت آنلاین امکان پذیر کرده است. در این سایت امکان استعلام قیمت انواع میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت انواع ورق و قیمت لحظه ای آهن آلات وجود دارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی