|

غرب و هراس از یک اتحاد بزرگ شرقی

«در گزارش حاضر به وحشت قابل توجه جهان غرب از اوج گیری یک اتحاد شرقی اشاره می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- آشوب در سیاست بین الملل یک واقعیت عینی و بدیهی است که جهان فعلی با آن رو به رو است. قدرت‌های غربی پس از جنگ جهانی دوم بنیان های یک نظم بین المللی را گذاشتند که اکنون از منظر هنجاری، اخلاقی و نهادین، با شکاف ها و علامت سوال های جدی رو به رو شده است.

در این راستا، تضعیف موقعیت غرب در قالب جنگ های غزه و اوکراین و در عین حال اوج‌گیری قابل توجه بلوک قدرت های نوظهور در دنیا، همه و همه نمودهای عینی شکاف در نظام بین المللی فعلی جهان را به نمایش می گذارند. با این همه، آنچه در قالب اوج گیری قدرت های نوظهور در جهان بیش از همه توجه جهانیان و تئوریسین های روابط بین الملل را به خود جلب کرده، شکل گیری یک اتحاد موثر و محکم شرقی است. اتحادی که به زعم بسیاری می تواند بنیان های نظم آتی جهان را پی ریزی کند.

این اتحاد از بازیگرانی نظیر ایران، چین و روسیه تشکیل شده است. کشورهایی که هر کدام از آن ها از ظرفیت های قدرت قابل توجهی برخوردارند و البته که نزدیکی آن ها به یکدیگر سبب شده تا جهان غرب با مشکلات و مصائب جدی جهت پیشبرد دستورکارهای بین المللی خود رو به رو شود. همین چند وقت قبل بود که نشریه وال استریت ژورنال با انتشار عکسی فرضی از مقام معظم رهبری کشورمان و روسای جمهور چین و روسیه، از شکل گیری یک اتحاد موثر و البته خطرناک به ضرر قدرت های غربی خبر داد.

اتحادی که به معنای واقعی کلمه در حال تغییر دادن صورتِ بسیاری از معادلات است. در این چهارچوب مشاهده می کنیم که به تازگی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا نیز در گزارشی از ایران، چین و روسیه، به عنوان بازیگرانی که به دنبال اعمال دخالت در جریان انتخابات آتی آمرکا هستند یاد می کنند و به طور کلی سه کشور مذکور را اصلی ترین تهیدیدات علیه امنیت ملی آمریکا رازیابی می کنند. این اعلام هشدارها در شرایطی صورت می گیرند که جهان غرب هیچ پاسخ روشنی را نیز برای مقابله با اتحاد قدرت های شرقی ندارد و این اتحاد روز به روز قوی‌تر می شود. معادله ای که در نوع خود فضای مانور قدرت های غربی را در عرصه نظام بین الملل تا حد زیادی کاهش داده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها