|

بیوگرافی هادی چوپان؛ گرگ ایرانی مستر المپیا کیست؟

هادی چوپان متولد مهر 1366 و قهرمان مستر المپیای 2022. گرگ ایرانی، نه تنها قهرمان پرورش اندام جهان است بلکه بسیار ماهرانه ویولن می نوازد.

لینک کوتاه کپی شد

بدنساز مشهور و شناخته شده ایرانی، هادی چوپان در 4 مهر 1366 در روستای اینوی شهرستان بیضای استان فارس به دنیا آمده است. در کارنامه هادی چوپان بیش از 30 مدال رنگارنگ در سطوح استانی، کشوری، قاره‌ای و جهانی ثبت شده است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از طرفداری، او اولین ورزشکار ایرانی و دومین چهره از قاره آسیا بعد از بدنساز لبنانی، سمیر بنوت، است که موفق شده به مقام قهرمانی مستر المپیا دست پیدا کند.

شروع بدنسازی از سوی هادی چوپان

هادی که برخی منابع ادعا می کنند مشکل شنوایی هم دارد، در دوران کودکی در کنار برادرش به گچکاری مشغول بوده است و به تشویق همین برادر بزرگتر بوده که سراغ بدنسازی رفته و این ورزش را از سال 1379 و زمانی که تنها 12 سال داشت، شروع کرد و از سال 1990 به عضویت تیم ملی ایران درآمد.

چوپان از بچگی کمی مشکل شنوایی داشت و البته این موضوع علنی نشده بود تا اینکه هادی چوپان در برنامه اختصاصی شبکه دو برای ورزش شرکت کرد. به گفته شاهدان حتی خود عوامل برنامه از این موضوع آگاه نبودند ولی وقتی هادی چوپان به پشت صحنه رفته بود، این موضوع فاش شد. او مشکل شنوایی دارد و وقتی با او حرف می زنید باید با صدای بلند و شمرده شمرده صحبت کنید تا متوجه حرف تان شود. البته نه این مشکل و نه هیچ مشکل دیگری مانع سر راه هادی نشد و او راه خود را تا قله های موفقیت پیمود.

گرگ ایران، تنها 3 سال بعد از شروع بدنسازی، به سومی کشور و قهرمانی در استان محل تولدش، فارس، دست پیدا کرد تا نوید دوران حرفه‌ای درخشانی داده باشد. هادی که زمانی گچکار بود، با رسیدن به جایگاه والایی که پیدا کرده، به همگان ثابت کرده با وجود هزینه بر بودن بدنسازی، رسیدن به قله افتخار در بدنسازی نیازی به پولدار بودن از ابتدا نیست.

hadi-choopan1

مروری بر دوران ورزشی گرگ ایرانی

هادی که متاهل و دارای دو فرزند است، در سال 1384، به اولین مدال ملی خود رسید و در ادامه، علاوه بر 15 مدال استانی در سطح استان‌های فارس و تهران، به 6 مدال کشوری شامل 3 طلا، 2 نقره و یک برنز هم رسیده است. او مدال‌ های طلا و نقره و برنز بسیاری هم در سطح قاره ای و جهانی کسب کرده که مهم ترین آن ها بی شک رسیدن به طلای آخرین دوره مستر المپیا است.

هادی چوپان چندین دوره در مسابقات فدراسیون جهانی بدن‌سازی و تناسب‌اندام شرکت کرده و عناوین ملی و بین‌المللیِ مختلفی را کسب کرده‌است. گرگ ایرانی قبل از آنکه به افتخار باورنکردنی قهرمانی مستر المپیا برسد، در این مسابقات به مدال رسیده بود و دو بار در سال‌های 2019 و 2021، به مدال برنز این مسابقات دست پیدا کرده بود.

هادی+چوپان

 او همچنین در سال 2020 نفر چهارم این مسابقات شده بود. این عناوین از این حیث بسیار اهمیت دارند، چون بهترین عنوان یک ایرانی در معتبرترین رقابت های بدنسازی در تمام دنیا، هفدهمی بیت الله عباس پور در سال 2013 به شمار می رود و حالا چون به عنوان مشهورترین و پرافتخارترین بدنساز تاریخ ایران و آسیا، صاحب 4 مدال این مسابقات است. هادی چوپان به عنوان قهرمان مستر المپیا 400 هزار دلار جایزه نقدی (حدودا 16 میلیارد تومان) دریافت می‌کند. نفر دوم 150 هزار، نفر سوم 100 هزار، نفر چهارم 40 هزار و نفر پنجم 35 هزار دلار جایزه می‌گیرند.

چوپان برای حضور در این رقابت‌ها با مشکلات مالی و سیاسی مواجه بود، چراکه در سال پیروزی‌اش، طبق فرمان اجرایی ۱۳۷۶۹، صدور ویزای آمریکا برای ایرانیان ممکن نبوده‌است و به گفته خودش جایزه‌اش تنها بخشی از هزینه‌های قهرمانی‌اش را پوشش می‌دهد. او در خصوص مشکلاتش برای گرفتن ویزای آمریکا این طور گفته است:

« بعد از ۴ سال انتظار و سختی کشیدن موفق به دریافت ویزای آمریکا شدم، آن‌هم در شرایطی که هیچ کدام از مسئولان از من هیچ حمایتی نکردند و حتی یک‌بار هم پیگیر کار من نشدند، چرا که کسب افتخار به نام ایران برای آن‌ها اهمیتی نداشت. ۴ سال عمر من برای گرفتن ویزا و حسرت حضور در مسترالمپیا تلف شد و هیچ مسئولی از من حمایت نکرد.»

1286618_967

شاید هادی می خواست صدایش را به گوش مسئولان برساند تا آن ها کمی بیشتر به این ورزش بها دهند، ورزشی که چوپان نشان داد افتخارآفرینی در آن دور از دسترس نیست. هرچند در آن زمان وعده هایی به چوپان داده شد اما طبق روال همیشگی وعده ها فقط در حد حرف باقی ماند و عملی نشد! همین موضوع باعث شد هادی چوپان در تاریخ 20 اسفندماه 1399 از دنیای قهرمانی پرورش اندام خداحافظی کند. هادی چوپان در صفحه خودش با بیان اینکه حتی "یک عدس هم ارزش ندارم" رسما ورزش حرفه ای را کنار گذاشت.

چوپان با سومی در مسابقات 2019 و 2021 مستر المپیا، صد هزار دلار دریافت کرد و جایزه قهرمان مردم را هم دریافت نمود. هادی بالاخره توانست غیرممکن را ممکن کند و به مقام قهرمانی مستر المپیای 2022 برسد. او به عنوان نخستین ایرانی مقام قهرمانی مستر المپیا را در سال ۲۰۲۲ کسب کرد و جایزه‌اش را به تمام مردم ایران به ویژه زنان ایرانی تقدیم کرد و در این باره گفت: « امیدوارم این مقام، جزئی از غم‌های مردم ایران را کم کرده باشد. امیدوارم که توانسته باشم نماینده و سرباز خوبی برای ایران باشم و این مدال را به بانوان و مردم شریف ایران تقدیم می‌کنم.»

بعد از قهرمانی در مستر المپیا، در شیراز مردم با حضور گسترده خود از هادی چوپان بعد از بازگشت از آمریکا استقبال کردند، هادی چوپان بعد از قهرمانی در مستر المپیا جایزه‌اش را تقدیم به مردم به ویژه زنان ایرانی کرده بود، مردم در مراسم استقبال شعار «باشرف باشرف» سر دادند.

Untitledی

مربیان، فعالیت مورد علاقه و شغل هادی چوپان

مربی هادی که از او به عنوان گرگ ایرانی یاد می شود در سال های ابتدایی بدنسازی اش، جمشید اوجی بود. پس از آن، چند سال مربی نداشت و از 92 تا 96، علی نعمتی مربی‌گری او را انجام می داد و بعد از آن، تا به حال، هانی رامبد عهده‌دار مربی‌گری اوست. چوپان همچنان در شیراز زندگی می کند و زمانی که در مسابقات حضور ندارد، در باشگاه بدن‌سازی تحت مدیریتش حاضر شده و به آموزش جوانان و نوجوانان علاقمند می‌پردازد.

هادی چوپان که به گرگ ایران معروف است، عاشق ویولن زدن است. شاید خیلی ها تصور کنند او ویولن زدن را در حد مبتدی و به خاطر علاقه اش می زند اما جالب است بدانید چوپان در ویولن زدن هم یک حرفه ای واقعی است!

نزدیکان چوپان که ویولن زدن او را دیدند، چوپان را یک حرفه ای در این زمینه دانسته و می گویند چوپان وقت زیادی برای ویولن زدن گذاشته و بسیار زیبا هم این کار را انجام می دهد.

hadi-choopan

نقل قول های مشهور هادی چوپان

در ادامه چند نقل قول مشهور از هادی چوپان را میخوانیم.

بعد از کسب قهرمانی مستر المپیا و در اشاره به نام ایران

«من زندگی‌ام همه ایرانه... ایران همه چیز منه... من بدون ایران می‌میرم.»

در واکنش به درخواست اطرافیانش برای مهاجرت به آمریکا

«من می‌خوام آینده‌ای که در اون وطن‌فروشی باشه، بسوزه! می‌خوام آینده‌ای که بخواد جات اونجا راحت باشه ولی در وطن خودت اینطور نباشه، بسوزه!»

در خصوص کیفیت مسابقات مستر المپیا

« مسابقات مستر المپیا قدمتی بیش از ۱۳۰ سال دارد و رویدادی بسیار بزرگ و با اهمیت در جهان محسوب می‌شود. مسترالمپیا بالاترین سطح کیفی و میزان اهمیت را در جهان دارد و ستاره‌های بدنسازی در سراسر جهان با داشتن شرایط لازم و گرفتن مجوز در این مسابقات شرکت می‌کنند.»

گرفتن ویزا سفر به آمریکا

«برای گرفتن ویزا ۶ چشم ضعیف، سه چهره پیر و هزاران مو سفید شد. چهار سال روز و شب از بین رفت و میلیون‌ها تومان هزینه شد تا روادید صادر شود. من و هادی و مهدی (مربیان او) پیر شدیم تا روادید گرفتیم. کنار مشکلات اخذ روادید شرایط اقتصادی‌ام خوب نیست و تامین هزینه های زندگی سخت و طاقت فرساتر از تمرینات بدنسازی است اما با این وجود اهتزاز پرچم ایران در مستر المپیا به من حس بزرگی داد، حسی که می‌خواهم آن را از خود جدا نکنم.»

دختر+هادی+چوپان

در خصوص پیشنهاد از سوی سایر کشورها

«تا به امروز ده‌ها پیشنهاد از کشورهای مختلف داشتم که با وجود حمایت‌های بسیار ویژه، همه آن‌ها را رد کردم. من یک انسان یکتاپرست هستم که فقط یک وطن را می‌پرستم که آن‌ هم ایران است. اصلا به این موارد حتی فکر هم نمی‌کنم و ارزشی برایم ندارد.»

بزرگترین آرزو در دوران کودکی

«از دوران کودکی که به این ورزش علاقمند شدم و به صورت حرفه‌ای آن را دنبال کردم این بود که روزی در مسترالمپیا شرکت کنم و به عنوان برسم. خوشحالم آرزوی دیرینه‌ام برآورده شد و به این افتخار بزرگ رسیدم. این عنوان را به تک تک ایرانی‌های اصیل در سراسر جهان تقدیم می‌کنم. آرزوی دیگری جز سلامتی تمامی ایرانی‌های اصیل و وطن‌پرستان واقعی ندارم.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی