|

روستایی بدون تولد نوزاد!

دیسفان روستایی در گناباد است که سال‌های سال از آخرین نوزادی که در آن متولد شده است می‌گذرد.

لینک کوتاه کپی شد

 روستای دیسفان در ۲۵ کیلومتری از مرکز گناباد سفر کردم که در بخش کاخک این شهرستان واقع است.

روستایی که بافت سنتی خانه‌ها، وجود قنات‌ها و آب انبار‌های بی‌شمار به قدمت تاریخی‌ آن اشاره دارد. جمعیت ساکن و دائم این روستا حدود ۲۰۰ نفر و جمعیت غیر دائمش بیش از  هزار و ۵۰۰ نفر و مساحت آن حدود ۱۲ کیلومتر مربع است.

این روز‌ها آن چه این روستا را از سایر مناطق گناباد متمایز کرده و خبرساز شده، همین موضوع زاد و ولد است که به گفته ساکنانش این اتفاق چند علت اساسی و مورد بحث دارد.

در کوچه‌های روستا که قدم می زنی خبری از هیاهوی بچه‌ها نیست؛ چند سالمند را مشاهده می‌کنم که مشغول به امورات کشاورزی خود هستند.

با آن‌ها به گفت و گو می‌نشینم؛ از آن‌ها می‌پرسم چرا به تنهایی کار‌های کشاورزی را انجام می‌دهند؟ پیرمردی ۸۳ ساله در جوابم می‌گوید: چهار پسر دارم کارمند هستند و از روستا مهاجرت کرده اند و من به تنهایی نمی توانم محصولات کشاورزی نظیر گندم، جو و عدس را بکارم، دیگر در توانم نیست به تنهایی کار‌های کشاورزیم را انجام دهم.

پیرزنی هم می‌گوید: اکثرا به خاطر خشکسالی از این روستا مهاجرت کرده اند و جوانی برای زندگی در این روستا نیست.

پیرمردی دیگر هم که مشغول کاشت نهال میوه است از وضعیت نامناسب کشاورزی در این روستا می‌گوید: زمین‌های کشاورزی در بالا و پایین روستا به حال خود رها شده اند  و کشاورزی در این روستا دیگر رونق گذشته را ندارد.

روستایی عجیب بدون تولد نوزاد در گناباد

خشکسالی‌های پی در پی

فردوسی عضو شورای اسلامی روستای دیسفان می‌گوید: ساکنین این روستا در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ سال به بالا سن دارند و از سن باروری خارج شده اند، در حالی که در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ هر کدامشان ۶ تا ۸ و بعضا ۱۰ تا فرزند داشته اند.

او می‌افزاید: جوانان روستا به علت تحصیلات عالیه و به علت خشکسالی‌های پی در پی و عدم توجیه اقتصادی ترجیح دادند وارد کلان شهر‌ها شوند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها