|

رکورد بی سابقه ایران در صادرات بازیکن؛ فهرست لژیونرهای ایران

مهدی قایدی و احمد نوراللهی

فوتبال ایران بیش از 40 بازیکن در خارج از کشور دارد که اغلب آنها در قاره آسیا و «لیگ ستارگان قطر» مشغول به کار هستند.

لینک کوتاه کپی شد

فصل نقل و انتقالات تابستانی در حالی سپری می‌شود که «پیشنهاد خارجی» کلیدواژه بسیاری از بازیکنان ایرانی شده است. کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی سبب شده تا حتی پیشنهادات 300 هزار دلاری نیز ارقامی قابل توجه برای بازیکنان ایرانی باشند و نگاهشان را در راستای کسب درآمد به خود جلب کند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه، این در حالی است که چند سال پیش، علاقه ویژه کادرفنی تیم ملی به بازیکنان لژیونر به عاملی برای کوچ بسیاری از ستاره‌های فوتبال ایران به خارج از کشور تبدیل شد و از همان زمان بود پیشنهاداتی از لیگهای درجه سه و چهار اروپایی نیز با پاسخ مثبت از سوی فوتبالیست‌های ایرانی مواجه شدند.

در چنین شرایطی فوتبال ایران بیش از 40 بازیکن در خارج از کشور دارد که اغلب آنها در قاره آسیا و «لیگ ستارگان قطر» مشغول به کار هستند و هیچ بعید نیست که در سالهای آینده تعدادشان دو رقمی شود. انتقال احمد نوراللهی و مهدی قایدی با ارقام میلیون دلاری به لیگ امارات سبب شد تا پس از تغییر نام لیگ این کشور از خلیج جعلی، امارات هم دوباره به مقصدی قابل اعتنا برای فوتبالیست‌های ایرانی تبدیل شود و احتمالا باید منتظر ترانسفرهای بعدی در این زمینه نیز بود.

هر 6 گلر لژیونر ایرانی در اروپا مشغول به کار هستند. علیرضا بیرانوند، امید عابدزاده و پیام نیازمند نظر کادرفنی را جلب کرده و به تیم ملی نیز دعوت شده‌اند تا فهرست دروازه‌بان‌های تیم اسکوچیچ در اختیار اروپایی‌ها باشد. عقیل اعتمادی و دانیال داوری گلرهای دو ملیتی که سابقه کار در ایران را دارند، در لیگهای سطح پایین‌تر هلند و آلمان کار خود را دنبال می‌کنند و سوشا مکانی 34 ساله نیز دروازه‌بان میوندالن نروژ است.

01634409

* خط دفاعی؛ از آمریکا تا غرب آسیا

دفاع راست: رامین رضاییان، صادق محرمی و استیون بیت آشور مدافعان راست ایرانی در خارج از کشور هستند. بیت آشور که شایعات زیادی پیرامون انتقالش به لیگ برتر وجود داشت، در MLS پیراهن تیم «کلرادو راپیدز» را برتن دارد. بسیاری تصور می‌کردند که او آینده سمت راست تیم ملی را تامین خواهد کرد اما بعد از جام جهانی 2014 برزیل، کی‌روش تمایلی به این بازیکن نشان نداد.

رامین رضاییان دیگر لژیونر ایرانی است که تحت قرارداد الدحیل است اما پیراهن السیلیه را می‌پوشد. رضاییان 31 ساله در سه جام ملتها و یک جام جهانی برای تیم ملی ایران بازی کرد. محرمی که در دیناموزاگرب حضور دارد، تنها بازیکنی است که پس از لیگ هفدهم از پرسپولیس جدا شد و همچنین در فوتبال اروپا حضور دارد. او به تیم ملی دعوت شده و باتوجه به اینکه تنها 25 سال سن دارد، احتمالا در سالهای آینده هم در اروپا بازی خواهد ماند.

01619795

دفاع وسط: فوتبال ایران 8 دفاع مرکزی معروف در خارج از کشور دارد. پژمان منتظری 37 ساله به عنوان کاپیتان الخریطیات بازی می‌کند، روزبه چشمی فصل پیش در ام صلال بود و شجاع خلیل‌زاده و حسین کنعانی نیز پیراهن الریان و الاهلی را برتن دارند. مرتضی پورعلی گنجی که به شنزن پیوسته بود، با مصدومیت خود در آستانه جدایی قرار گرفت و احتمالا در خارج از چین به فوتبالش ادامه خواهد داد. رایان تفضلی مدافع فصل گذشته وایکام واندررز، مجید حسینی دفاع وسط تیم کایسری اسپور، خالد شفیعی مدافع شاغل در بنگلادش و حجت حق وردی بازیکن تیم سومقاییت دیگر لژیونرهای ایران در این پست به شمار می‌روند.

01610472

دفاع چپ: میلاد محمدی و محمد نادری دو دفاع چپ ایرانی هستند که ترجیح داده‌اند در خارج فوتبال خود را ادامه دهند. نادری این فصل به تیم آلتای پیوست و برای تیم مصطفی دنیزلی بازی می‌کند و میلاد محمدی هم پس از دو فصل حضور در تیم خنت، حالا به صورت توافقی جدا شده و احتمالا پس از فیفادی، تیم جدیدش را معرفی خواهد کرد. همچنین در این بین نباید از نام مهرداد پولادی گذشت که پیراه تیم المعیذر قطر را برتن دارد.

01604392

* خط میانی؛ مهره‌های ناشناخته و ستاره‌های معروف

جدیدترین لژیونر خط هافبک برای فوتبال ایران، محمد محبی است که در بخشی از انتقال شهریار مغانلو، به تیم سانتا کلارا پیوست و پیراهن این تیم پرتغالی را خواهد پوشید. احسان حاج صفی نیز این فصل به آاک آتن رفت تا هم‌تیمی انصاری فرد شود. قدوس، عزت اللهی، جهانبخش و قلی‌زاده موفق‌ترین هافبک‌های ایرانی در اروپا هستند. همچنین می‌توان به نام نوید ناصری بازیکن دو ملیتی اشاره کرد که در تیم «لینفیلد» اشاره کرد و احمد نوراللهی و امید ابراهیمی که در لیگ قطر شاغل هستند. از بین عناصر خط میانی نکته جالب این است که هافبک دفاعی ها بیشترین تعداد حضور را دارند؛ احمد نوراللهی، امید ابراهیمی و احسان حاج صفی.

01637251

* خط حمله؛ ستاره‌های میلیون دلاری

ارزشمندترین لژیونرهای ایرانی از نظر ترانسفر مارکت در خط حمله حضور دارند؛ از اللهیار صیادمنش و شهاب زاهدی که در «زوریا»ی اوکراین حضور دارند تا رضا قوچان نژاد که قدیمی‌ترین لژیونر ایرانی تا خط حمله محسوب می‌شود و البته دیگر بازیکنان. کریم انصاری‌فرد از شش سال پیش در خارج از کشور حضور دارد و کاوه رضایی نیز پس از ترک استقلال به اروپا رفته است. علی قربانی که پیراهن تیم ملی جمهوری آذربایجان را برتن دارد به همراه آدام همتی در تیم سومقاییت بازی می‌کنند و یونس دلفی هم در گوریتسای کرواسی شانس خود را امتحان می‌کند.

01606517

دو وینگر سرعتی و تکنیکی تیم ملی یعنی مهدی قایدی و مهرداد محمدی در لیگ ستارگان قطر و لیگ امارات حضور دارند. محمدی فصل گذشته در العربی بود و با درخشش خود نظر مدیران این باشگاه را جلب کرد و حالا مهدی قایدی به شباب الاهلی پیوسته و با قرارداد 5 ساله، شرایط بسیار خوبی را دارد.

علی علیپور مهاجم سابق پرسپولیس دومین فصل بازی در ماریتیمو را آغاز کرده و یک گل را هم به ثمر رساند. اما بی تردید مهمترین لژیونرهای فوتبال ایران، مهدی طارمی و سردار آزمون هستند. طارمی در پورتو یکی از بهترین ها محسوب می‌شود و برچسب ... میلیون دلاری را روی خود می‌بیند و سردار آزمون نیز با پیشنهادات مختلف مواجه است. آزمون فصل گذشته آقای گل لیگ روسیه نیز شد و حالا فوتبال ایران با این زوج به دنبال صعود به جام جهانی خواهد بود.

01636710

نکته مهم اینکه در این فهرست بیش از 40 نفره که البته شاید با جستجوی بیشتر بتوان اسامی دیگری را هم به آن اضافه کرد، برخی از بازیکنان پاسپورت ایرانی دارند اما رشد و معرفی آنها از لیگ ایران نبوده و به عنوان بازیکنانی دو ملیتی در کشوری دیگر فوتبال را آغاز کرده‌اند. نظیر رضا قوچان نژاد که سالهاست زمزمه انتقالش به لیگ ایران هم شنیده می‌شود اما همچنان در فهرست لژیونرها قرار دارد.

1. علیرضا بیرانوند (دروازه‌بان - بوآویشتا - 28 ساله)

2. دانیال داوری (دروازه‌بان - اوبرهاوزن - 33 ساله)

3. سوشا مکانی (دروازه‌بان - میوندالن - 34 ساله)

4. امیر عابدزاده (دروازه‌بان - پونفرادینا - 28 ساله)

5 .عقیل اعتمادی (دروازه‌بان - آلمیره سیتی - 34 ساله)

6. پیام نیازمند (دروازه‌بان - پورتیموننزه - 26 ساله)

7. رایان تفضلی (مدافع وسط -  وایکام واندررز - 29 ساله)

8. حجت حق وردی (مدافع وسط - سومقاییت - 28 ساله)

9. مجید حسینی (مدافع وسط - کایسری اسپور - 25 ساله)

10. مرتضی پورعلی‌گنجی (مدافع وسط - ؟؟؟ - 29 ساله)

11. استیون بیت آشور (مدافع راست -  کلرادو رپیدز - 34 ساله)

12. صادق محرمی (مدافع راست - دیناموزاگرب - 25 ساله)

13. میلاد محمدی (مدافع چپ - ؟؟؟ - 27 ساله)

14. محمد نادری (مدافع چپ - آلتای اسپور - 25 ساله)

15. احسان حاج صفی (هافبک وسط - آاک آتن - 31 ساله)

16. سامان قدوس (هافبک هجومی - برنتفورد - 27 ساله)

17. بختیار رحمانی (هافبک بازیساز - دالکرد - 29 ساله)

18. علیرضا جهانبخش (وینگر راست - فاینورد - 28 ساله)

19. علی قلی زاده (وینگر چپ - شارلروا - 25 ساله)

20. محمد محبی (وینگر چپ - سانتا کلارا - 22 ساله)

21. امید نظری (هافبک وسط - یونایتد سیتی - 30 ساله)

22. نوید ناصری (هافبک هجومی - لینفیلد - 25 ساله)

23. الهیار صیادمنش (مهاجم نوک - زوریا - 20 ساله)

24. رضا قوچان‌نژاد (مهاجم نوک - ؟؟؟ - 33 ساله)

25 .کریم انصاری‌فرد (مهاجم نوک - آاک آتن - 31 ساله)

26. شهاب زاهدی (مهاجم نوک - زوریا - 26 ساله)

27. علی علیپور (مهاجم نوک - ماریتیمو - 25 ساله)

28. آدام همتی (مهاجم سایه - سومقاییت - 26 ساله)

29. علی قربانی (مهاجم نوک - سومقاییت - 31 ساله)

30. کاوه رضایی (مهاجم نوک - اود هورلی - 29 ساله)

31. یونس دلفی (مهاجم نوک - گوریتسا - 21 ساله)

32. رامین رضاییان (مدافع راست - السیلیه - 31 ساله)

33. شجاع خلیل‌زاده (مدافع وسط - الریان - 32 ساله)

34. حسین کنعانی (مدافع وسط - الاهلی - 27 ساله)

35. احمد نوراللهی (هافبک دفاعی - شباب الاهلی - 28 ساله)

36. مهدی قایدی (وینگر چپ - شباب الاهلی - 22 ساله)

37. پژمان منتظری (مدافع وسط - الخریطیات - 37 ساله)

38. روزبه چشمی (مدافع وسط - ام صلال - 28 ساله)

39. مهرداد محمدی (وینگر چپ - العربی - 27 ساله)

40. امید ابراهیمی (هافبک دفاعی - الوکره - 33 ساله)

41. مهرداد پولادی (مدافع چپ - المعیذر - 35 ساله)

42 - خالد شفیعی (مدافع وسط - باشوا کینگز - 33 ساله)

43. ماهان رحمانی (هافبک وسط -  ننگبوآ پیتچایا تایلند - 25 ساله)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها