|

نقش رییس سابق بارسلونا در تشکیل سوپرلیگ

جوزپ ماریا بارتومئو، رییس سابق باشگاه بارسلونا، از ابتدای طراحی سوپر لیگ تا آخرین روز حضورش در بارسا، یکی از چهره های کلیدی این پروژه بود.

لینک کوتاه کپی شد

 بارتومئو به مدت چندین سال و تا پایان حضورش در بلوگرانا رهبری مذاکرات درباره سوپرلیگ را برعهده داشت. گل فاش کرده است که بارسلونا با پیوستن به رئال مادرید، یوونتوس، منچستریونایتد و آرسنال شورای رهبری را تشکیل داده بودند و قصد داشتند ظرف پنج سال رقابت جدید را کلید بزنند.

بحث های ابتدایی و اصلی تشکیل یک سوپرلیگ بالقوه در فصل 16-2015 شروع به شکل گیری کرد، در نهایت این بحث ها منجر به اعلام روز یکشنبه در مورد توافق 12 باشگاه برای تشکیل مسابقات سوپرلیگ شد.

هر چند پس از انتقادات و اعتراضات گسترده از سوی هواداران، بازیکنان و دیگر تیم ها به این ایده، تیم ها انصراف داده و برنامه تشکیل سوپرلیگ با شکستی سنگین مواجه شد.

گل گزارش کرده است که بحث های ابتدایی درباره تشکیل این تورنمنت در فصل 16-2015 آغاز شد و چندین باشگاه نخبه اروپایی به فکر تشکیل تورنمنتی با حضور تیم های بزرگ اروپای افتادند. هر چند این بحث ها در آن زمان به جایی نرسید و اتحادیه باشگاه های اروپا و یوفا، قبل از اینکه این صحبت ها تبدیل به برنامه ای مشخص شوند، باشگاه ها را آرام کردند.

اگر چه بارتومئو تمام تلاش خود را کرد تا سوپرلیگ به واقعیت تبدیل شود و با آندره آ آنیلی، رئیس یوونتوس و رئیس سابق اتحادیه باشگاه های اروپا، همکاری کرد تا پایه و اساس این رقابت بالقوه جدید را تعریف کند. خیلی زود فلورنتینو پرز، رییس رئال مادرید، و همچنین روسای منچستریونایتد و آرسنال نیز به آنها پیوستند. در آن زمان یوفا و اتحادیه باشگاه های اروپا قرارداد جدیدی را در رابطه با فرمت چمپیونزلیگ تا سال 2021 امضا کردند.

در سال 2018 با دیدن شرایط توزیع پول یوفا، پیشنهاد تشکیل هر چه سریع تر سوپرلیگ از سوی بارسلونا به عنوان یکی از رهبران اصلی پروژه مطرح شد. در آن زمان بارتومئو تنها عضو هیئت مدیره بود که با این طرح آشنا بود و او به همراه دو نفر دیگر از مدیران مخفیانه تلاش کردند تا آن را به واقعیت تبدیل کنند.

با مشخص شدن شکل و قالب تورنمنت از جمله نحوه کار در کنار لیگ های داخلی و نحوه کسب درآمد و توزیع درآمد بین باشگاه های درگیر، بارتومئو و سایر افراد دخیل توافق نامه ای را جهت محرمانه نگه داشتن موضوع برای جلوگیری از درز اطلاعات امضا کردند.

در رئال مادرید نیز پرز به شدت به این پروژه معتقد بود و مصمم بود تا هر چه لازم است انجام دهد تا ایده سوپرلیگ عملی شود.

هنگامی که این طرح در سال 2020 نهایی شد، بارتومئو که سلطنتش در بارسا در حال فروپاشی بود، آماده شد تا آن را با هیئت مدیره در میان بگذارد. رییس این پروژه را برای هیئت مدیره توضیح داد هر چند به دلیل امضای قرارداد محرمانگی، اعضای هیئت مدیره نمی توانستند مدارک و اسناد مربوطه را ببینند.

در آن زمان آنها به بارتومئو اعتماد کردند و او نیز در روز استعفایش از این پروژه پرده برداشت هر چند که بارسلونا هنوز تعهدی به حضور در این برنامه نداشت و پروژه سوپرلیگ هنوز تبدیل به قراردادی که باشگاه ها را متعهد کند، نشده بود.

این خوان لاپورتا، جانشین بارتومئو، بود که پس از دیدن درآمدی که در سوپرلیگ عاید باشگاه می شودف قرارداد را امضا کرد. هر چند هنوز این قرارداد تبدیل به سندی کامل نشده بود و مواردی برای تصمیم گیری در آن وجود داشت، از جمله چگونگی تقسیم پول بین شرکت کنندگان.

بارسلونا به رغم اتفاقات چند روز گذشته و متوقف شدن پروژه سوپر لیگ پس از انصراف اکثر تیم های موسس، همچنان به این پروژه اعتقاد دارد.

این باشگاه به وبسایت گل گفت: "ما باور داریم که این یک رقابت بسیار جذاب ورزشی است که منابع مالی بیشتری را فراهم می کند و همچنین به این دلیل که ما همچنان در لیگ های داخلی باقی می مانیم."

اکنون و پس کناره گیری تقریبا تمام اعضای موسس سوپرلیگ، بارسلونا همچنان معتقد است که مذاکراتی با یوفا در راه خواهد بود تا برای رسیدن به توافق برای برگزاری این تورنمنت تلاش کنند و به همین دلیل است که این تیم هنوز رسما درباره سوپرلیگ بیانیه ای منتشر نکرده است.

منبع:ورزش3

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها