|

رای کمیته استیناف بر نقل و انتقالات فوتبال ایران تاثیر می گذارد؟

شاید استناد کمیته استیناف به قوانین فیفا برای پرونده بازی مهرگان و تارا فولاد چرمهین درجام حذفی منجر به تغییرات در قوانین نقل و انتقالات شود

لینک کوتاه کپی شد

دیدار مهرگان ایلام و تارا فولاد چرمهین در اولین مرحله از رقابت‌های جام حذفی فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ که با پیروزی نماینده استان اصفهان به پایان رسید، تاثیری بیشتر از یک مسابقه معمولی روی فوتبال ایران گذاشت.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از طرفداری؛ تیم مهرگان ایلام که در این بازی با نتیجه ۱-۰ از تارا فولاد چرمهین شکست خورد، به دلیل استفاده رقیب خود از بازیکن افغانستانی شکایت کرد ولی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال با ارائه توضیحاتی، این شکایت را رد کرد.

کمیته استیناف اعلام کرده طبق قوانین فیفا، اگر بازیکنی یکی از 3 شرط زیر را داشته باشد، بومی محسوب می شود:

  • ۱- اگر در این کشور به دنیا آمده باشد.
  • ۲- اگر قبل از ۱۰ سالگی مهاجرت کرده باشد و سه سال در این کشور زندگی کرده باشد.
  • ۳- اگر بعد از ۱۰ سالگی مهاجرت کرده باشد و ۵ سال در این کشور زندگی کرده باشد.

طبق دلایل مطرح شده از سوی کمیته استیناف، تعدادی از بازیکنان حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران نیز بازیکن بومی محسوب می‌شوند و قاعدتا نام آن‌ها باید از لیست بازیکنان خارجی خارج شده تا سهمیه جذب خارجی‌های بیشتری در اختیار تیم‌ها قرار گیرد.

به عنوان مثال، گیورگی گولسیانی حدودا ۷ سال است که در ایران حضور دارد و سابقه بازی برای باشگاه‌هایی نظیر نساجی، ذوب آهن و سپاهان را در کارنامه خود به ثبت رسانده. لوسیانو پریرا که در نقل و انتقالات زمستانی به فولاد خوزستان بازگشت، طی ۱۲ سال گذشته به شکل مداوم در لیگ برتر خلیج فارس توپ زده است و این عدد برای موسی کولیبالی، به ۱۱ سال می‌رسد. حتی گادوین منشا که اخیرا قرارداد او با فولاد خوزستان فسخ شد، طی ۷.۵ سال گذشته به جز مقطعی کوتاه و حدودا ۶ ماهه، همواره در ایران حضور داشته و می‌تواند مشمول این قانون شود.

باید منتظر ماند و دید که آیا طبق قوانین فیفا و توضیحات کمیته استیناف فدراسیون ایران، قوانین نقل و انتقالاتی فوتبال کشورمان دست‌خوش تغییر خواهد شد یا نه؛ همان قوانینی که در آن، جذب بازیکن ایرانی از لیگ‌های خارجی به غلط به عنوان سهمیه خارجی محسوب می‌شود و با چنین تفسیری، امید به تغییر آن نیست اما این دوگانگی ایجاد شده، شرایط عجیبی را به وجود می‌‌آورد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی