|

(عکس) بررسی ویدیوی جنجالی؛ گل سوم قطر به ایران در VAR دستکاری شده بود؟!

ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا 2023 با نتیجه سه بر دو از قطر شکست خورد اما حالا گل سوم قطر حاشیه ساز شده است.

لینک کوتاه کپی شد

ویدیویی در فضای مجازی دست به دست می شود که در ظاهر، نشان می دهد گل سوم قطر به تیم ملی ایران در شرایط آفساید به ثمر رسیده است. در این ویدیو، یک فرد عرب زبان با ارائه توضیحاتی تاکید می کند تصاویر VAR به کمک هوش مصنوعی دستکاری شده و گل سوم قطر به ایران آفساید است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از طرفداری؛ ویدیویی در فضای مجازی دست به دست می شود که در ظاهر، نشان می دهد گل سوم قطر به تیم ملی ایران در شرایط آفساید به ثمر رسیده است. در این ویدیو، یک فرد عرب زبان با ارائه توضیحاتی تاکید می کند تصاویر VAR به کمک هوش مصنوعی دستکاری شده و گل سوم قطر به ایران آفساید است. 

نکته اول: زاویه ای که این فرد بررسی می کند درست نیست و قوانین پرسپکتیو در آن رعایت نشده، زاویه طوری است که خطای دید زیادی دارد و بله، از این زاویه با این همه خطا، گل قطر آفساید است اما اگر همان صحنه را از زاویه دیگری بررسی کنیم، کاملا نشان می دهد رامین رضاییان آفساید را پر کرده است.

زاویه درستی که نشان می دهد رامین رضاییان آفساید را پر کرده است

نکته دوم: بررسی گل سوم قطر کمتر از یک دقیقه زمان برد و به طبع در این زمان کم، نمی توان تصاویر فیک ساخته شده از سوی هوش مصنوعی را جایگزین تصاویر اصلی کرد. در ورزشگاه های قطر، 12 دوربین فقط برای سیستم semi - automated کمک داور ویدیویی در نظر گرفته شده است. با هر ضربه ای که زده می شود، از خود توپ و بدن بازیکن به صورت اتوماتیک به اتاق وار سیگنال فرستاده می شود. در هر صحنه مشکوک به آفساید هم بلافاصله آخرین لمس توپ و موقعیت بازیکن مهاجم برای ایجاد انیمیشن فیکس می شود. اپراتور VAR اصلا امکان مداخله در ایجاد انیمیشن را ندارد.

نکته سوم: کافی است مروری بر حرف های یکی از کارشناسان داوری در گفتگو با فارس داشته باشیم؛ علی میرزابیگی، کارشناس داوری فوتبال کشورمان گفت:

نمی‌دانم این کارشناس طبق چه مستنداتی چنین ادعایی کرده و خیلی بعید است AFC و فدراسیون قطر بخواهند با حیثیت خود به این شکل بازی کنند. زیرا در آینده همه مسائل روشن می‌شود.  پروسه بررسی آن صحنه یک دقیقه هم طول نکشیده و طبیعی است در چنین زمانی نمی‌توان تصاویر هوش مصنوعی را جا به جا و دستکاری کرد. بهتر است ما هم دنبال این بازی‌های رسانه‌ای نرویم زیرا تغییری در این شکست تلخ ایجاد نمی‌کند. ضمن اینکه تمام تصاویر و مستندات اتاق VAR باید در اختیار AFC قرار بگیرد و بعید می‌دانم اظهارات این فرد سندیتی داشته باشد.

ایران در زمین مسابقه برابر قطر حذف شد، همانطوری که چهار سال پیش برابر ژاپن حذف شدیم و انتشار این ویدیو، ایران را به فینال نمی رساند. هر چیزی را در فضای مجازی باور نکنید...

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی