|

کارلوس کی‌روش آمد، اما کمی دیر؛ تغییر روی نیمکت و ترکیب تیم ملی!

کارلوس کی‌روش با بازگشت دوباره به ایران سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی 2022 قطر خواهد بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش «شایانیوز»- اول این متن بی انصافی است از دراگان اسکوچیچ تشکر نکنیم، برای آنکه سرمربیگری تیم ملی در آستانه حذف از جام جهانی کشورمان را قبول کرد و با اقتدار ترین و سریع ترین صعود تیم ملی را به جام جهانی با حضور او جشن گرفتیم.

مسئله مهمی که می شود به آن اشاره کرد این است که اصلا از همان اول نمی توانستم به سراغ سرمربی باسابقه تر و رزومه دار تری برویم؟ درست است با او به جام جهانی رفتیم، اما دیکته نوشته نشده که غلط ندارد! اگر همان روزها کی روش برمیگشت و نه حالا، به جام جهانی 2022 قطر نمی رفتیم؟ قطعا نمی توان به راحتی به این سوالات پاسخ داد، اما اساس کار از همان اول لنگ بوده و انتخاب از همان اول غلط.

اینکه بخواهیم رزومه دو سرمربی را بررسی کنیم و روی آن وقت بگذاریم از پایه غلط است. چرا که با یک سرچ ساده به نتایج کاملا روشنی می رسیم. بازگشت کارلوس کی‌روش خوب است، اما احتمالا نه حالا. خوب است از آن جهت که با او دو دوره به جام جهانی رفتیم. بهترین بازی را برابر آرژانتین در جام جهانی 2014 انجام دادیم، تیمی که نایب قهرمان همان جام شد. بازی‌ای که اگر پنالتی ما در آن دیده می شد احتمالا نام او در تاریخ فوتبال ایران جاودانه شده بود.

139303312202176323053774

برد مراکش، قهرمان آفریقا در جام جهانی 2018، تساوی 1 بر1 مقابل پرتغالِ قهرمان اروپا و ارائه یک بازی قابل قبول و تاکتیکی برابر اسپانیای پرستاره. اکنون شاید از  ذهن همه این سوال عبور کند که مگر با کی‌روش هم حذف نشدیم؟ چه فرقی دارد او با اسکوچیچ؟

گفتیم دیکته نوشته نشده غلط ندارند، اما به نظر شما کارلوس برابر تیم های بزرگ آزمایشش را پس نداده است. نمی گویم در جام جهانی قطر نتایج خوبی می گیریم اما احتمالا اینکه با حضور اسکوچیچ نتایج بدی برابر این سه تیم بزرگ کسب کنیم بسیار بیشتر است.

01314153

حسرت ما این است که چرا زمان را از دست دادیم. اگر قرار بود تغییری ایجاد شود، چرا زودتر رخ نداد. شاید کارلوس قبل از جام جهانی نهایت در 5 یا 6 بازی بتواند روی نیمکت تیم ملی بنشیند. اگر دراگان را پس از صعود به جام جهانی برکنار می کردیم و با یک مربی رزومه دار تر قرارداد می بستیم احتمالا اکنون بسیار بسیار امیدوارتر بودیم.

حالا که او آمده، اما دیر، بررسی می کنیم چه تغییراتی در ترکیب تیم ملی و روی نیمکت تیم ملی رخ خواهد داد. قطعا چند بازیکن می روند و حتما چند بازیکن جدید می آیند.

زاویه با ستاره ها

بر هیچ کس پوشیده نیست که کی‌روش با احدی شوخی ندارد و بی خود هم بازیکنی را به تیم ملی دعوت نمی کند. مخصوصا بازیکنانی که در باشگاه های خودشان هم نیمکت نشینی بیش نبوده و نیستند.

امروز خبرهای زیادی درخصوص درخواست سرمربی پرتغالی مبنی بر صدور ویزای دو ستاره شنیده شد. رامین رضاییان و پورعلی گنجی. بازیکنانی که اصلا در تفکرات اسکوچیچ جایی نداشتند اما مهره های فیکس کی‌روش در جام جهانی 2018 بودند.

 با بازگشت این دوستاره، خلیل زاده و محبوب اسکوچیچ، صادق محرمی احتمالا باید به فکر خداحافظی از تیم ملی باشند.

193028

امید نورافکن و کنعانی زادگان هم دیگر بازیکنانی هستند که می توان پیش بینی کرد که در تفکرات کی‌روش جایی نخواهند داشت. ستاره ای که نمی توان از حالا چیزی در مورد او گفت، سردار آزمون است. حمایت های او از اسکوچیچ و اختلافش با چند ستاره تیم ملی بر کسی پوشیده نیست. باید منتظر بمانیم و ببینیم که کارلوس کی‌روش دیدش نسبت به  این واکنش ستاره ها چه می تواند باشد.

کادر تیم ملی

کریم باقری اولین جدا شده از کادر فنی تیم ملی است. قطعا کی‌روش اعتقادی به اعضای نیمکت تیم ملی ندارد و پیش بینی می  شود او حداقل 5 دستیار با خودش به ایران می آورد. از جواد نکونام به عنوان جدی ترین گزینه ایرانی برای حضور در کادر فنی جدید تیم ملی نام برده شده است. اینکه نکونام فولاد آماده این روزها را رها می کند یا خیر مسئله ای است که فعلا جواب آن را نمی دانیم.

منتقدها چه می گویند؟!

برای ما مهم این است که تیم ملی در جام جهانی نتیجه بگیرد. چه با حضور کی‌روش و چه با حضور اسکوچیچ، اما اگر بخواهیم نگاه منطقی و فنی به این موضوع داشته باشیم قطعا باید فرد رزومه داری را برای تیم ملی انتخاب کنیم. منظور کی‌روش نیست. هر فردی که رزومه بهتری دارد. منتقدان کی‌روش می گویند او جامی نگرفته و با مصر و کلمبیا هم به هیچ نتیجه ای نرسیده است. اگر منظور کسب جام است، احتمالا آن ها بیلسا را هم ناموفق می دانند. او از سال 2011 تا حالا جامی نگرفته است.

کارنامه کی‌روش در کلمبیا خیلی قابل دفاع نبود و اخراج هم شد. حذف برابر شیلی در مرحله یک چهارم نهایی کوپا آمه‌ریکا، و کسب نتایج ضعیف در مقدماتی جام جهانی 2022. در تیم ملی مصر کی‌روش با بدشانسی نتوانست به جام جهانی صعود کند. اگر محمد صلاح پنالتی خود را در دیداری که ماجرای لیزر های طرفداران سنگال در آن بی سابقه بود، گل کرده بود احتمالا هنوز هم اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ما بود. صعود به فینال جام ملت های آفریقا با مصر آن هم پس از چند دوره و باختی دیگر در پنالتی ها به نظر نتیجه بدی به حساب نمی آید.

1250035_245

اکنون کی‌روش سکان دار تیم ملی در جام جهانی 2022 قطر است. خواهش ما از کی‌روش این است که نگاهش را به فوتبال ما، پیشکسوتان، بازیکنان و رسانه ها تغییر دهد. ما بدون او به جام جهانی رفتیم. این قرارداد می تواند دو سر برد باشد. امید ما به تجربه او است، افتخار حضور با تیم ملی ما هم در جام جهانی برای او.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی