|

هافبک استقلال: ساپینتو سخت گیر است!

آرش رضاوند در مورد لیگ امسال، ساپینتو، حضور زنان در ورزشگاه و ... صحبت کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

تیم فوتبال استقلال موفق شد در تهران حریف کرمانی خود را شکست دهد تا سومین دیدار خود از سری رقابت‌های لیگ برتر را با موفقیت پشت‌سر بگذارد، این درحالی است که برای اولین‌بار در این رقابت‌ها بانوان هوادار نیز به ورزشگاه آزادی رفتند تا این دیدار آبی‌ها را از نزدیک به تماشا بنشینند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فرهیختگان؛ البته استقلال درحالی این بازی را با پیروزی پشت‌سر گذاشت که بازیکنان این تیم هنوز به فرم آمادگی مطلوب نرسیده‌اند و مطمئنا این تیم برای رسیدن به این امر چند هفته دیگر کار دارد. آرش رضاوند که نیم‌فصل دوم فصل گذشته را در فولاد سپری کرد و با اصرار سرمربی پرتغالی در استقلال ماندنی شد، در این دیدار به‌عنوان بازیکن ثابت تیمش را همراهی کرد، هرچند او دلش می‌خواست به‌خاطر شرایط خوب نیم‌فصل گذشته این مسیر را در اهواز ادامه بدهد و به قول خودش در آینده و در موقعیت بهتر به استقلال برگردد. بااین‌حال چیزی که مسلم است اینکه رضاوند فعلا در استقلال هم شرایط خوبی دارد و وضعیت دلبخواه وی پیش می‌رود. درباره دیدار با مس کرمان و برتری استقلال در این دیدار، حضور بانوان هوادار در ورزشگاه، دیدار مقابل نفت مسجدسلیمان در هفته چهارم و اتفاقات مرتبط دیگر ازجمله انتقاد به اینکه چرا تیمی مانند استقلال از هافبک خلاق بهره نمی‌برد، با رضاوند هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با هافبک استقلال را در ادامه می‌خوانید.

صحبت را از بازی با مس کرمان آغاز کنیم، این موضوع که سرانجام پای زنان و دختران هوادار در کنار سایر هواداران به ورزشگاه‌ها باز شد برای تو چه حس و حالی را ایجاد کرد، هرچند به نظر می‌رسید این موضوع مهم‌ترین اتفاق دیدارهای هفته سوم رقابت‌های لیگ برتر باشد.

بله درست است. مسلما بهترین اتفاق و مهم‌ترین آن در بازی مقابل مس کرمان همین مورد بود که به آن اشاره کردید. در هرصورت حضور بانوان در ورزشگاه که برای اولین‌بار در رقابت‌های لیگ محقق می‌شد ما را خیلی خوشحال کرد و این حضور به‌همراه سایر هوادارانی که همیشه در کنار ما هستند، باعث شد انگیزه زیادی بگیریم و خیلی خوشحال هستم که اولین حضور بانوان را با یک برد شیرین سه‌امتیازی توانستیم جشن بگیریم و امیدوارم این حضور تداوم داشته باشد؛ چراکه این اتفاق را حق طبیعی زنان کشور می‌دانم، به‌خصوص آنهایی که فوتبال را دوست دارند و علاقه دارند از نزدیک این رشته ورزشی را دنبال کنند‌.

 

 

استقلال این بازی را به‌سختی پشت‌سر گذاشت و درحالی‌که از لحاظ تاکتیکی روز نسبتا موفقی را نداشت، درنهایت با تک‌گل یامگا این سه‌امتیاز برای این تیم به دست آمد. درباره بازی با مس چه صحبتی داری؟

به‌صورت کلی باید عرض کنم لیگ برتر ایران لیگ بسیار سختی است و هیچ حریف و بازی آسانی وجود ندارد، این‌که بخواهید فکر کنید یک بازی راحت است یا چون حریف به‌طور مثال در قعر جدول قرار دارد، می‌توانید به‌راحتی پیروز شوید، خیر؛ اصلا این‌طور نیست. همه تیم‌ها یقه همدیگر را می‌گیرند و شرایط خیلی سخت است. بنابراین چون همه بازی‌ها دشوار است و حتی یک بازی آسان هم وجود ندارد، نتیجه‌گیری در لیگ برتر ایران سخت‌ترین کار است. حتی حریفانی که به‌تازگی به لیگ برتر صعود می‌کنند مثل همین مس کرمان و ملوان انزلی هم حریفان دشواری هستند، این درحالی است که امسال نیمی از تیم‌های لیگ برتر حتی مدعی کسب عنوان قهرمانی محسوب می‌شوند و سایر تیم‌ها نیز تیم‌های خوب و قابل احترامی به شمار می‌روند.

به نظر می‌آید هنوز مشکلاتی در تیم وجود دارد.

تیم فوتبال مس کرمان بازی خوبی ارائه داد، این درحالی است که حضور هواداران استقلال باعث شد نه‌تنها ما بلکه انگیزه‌های بازیکنان حریف هم بیشتر شود اما با این تفاسیر توانستیم خداراشکر در این بازی نتیجه لازم را بگیریم. در هرصورت اوایل مسابقات هستیم و تا تیم بخواهد هماهنگ شود این موضوع مقداری زمان زیادی می‌برد و حداقل ۵، ۶ بازی طول می‌کشد تا بتوانیم به یک هماهنگی کامل و لازم برسیم.

دیدار با نفت مسجدسلیمان هم حداقل روی کاغذ بازی آسانی برای استقلال محسوب می‌شود اما به قول شما در لیگ برتر بازی آسان وجود ندارد. درباره این بازی هم صحبت می‌کنی و چقدر احتمال می‌دهی استقلال از این دیدار هم با دست پر بیرون بیاید؟

رقابت‌های امسال از آنجا جذابیت دارد که تیمی مثل مس کرمان موفق می‌شود پیکان را شکست بدهد و ما هم می‌توانیم مس را ببریم. این درحالی است که پیکان هم برابر ملوان پیروز شد، درحالی‌که هفته گذشته ما این تیم را در خانه بردیم یا نفت مسجدسلیمان موفق شد مس کرمان را ببرد، اما پیکان که از مس سه گل خورده بود تیم مسجدسلیمان را شکست داد؛ همه این نتایج و اتفاقات نشان می‌دهد رقابت‌های امسال چقدر دشوار و نزدیک به هم هستند و شما از قبل نمی‌توانید نتایج را پیش‌بینی کنید. واقعا بازی‌های امسال سنگین است و اتفاقا امسال نفت مسجدسلیمان بازیکنان خوبی را جذب کرده و جزء تیم‌هایی است که خیلی خوب بسته شده و مطمئنا بازی سختی را درپیش داریم اما ما هم استقلال هستیم و هر بازی برای پیروزی به میدان می‌رویم.

به نظر می‌رسد سرمربی استقلال علاقه زیادی به بازی شما دارد، البته انگار چند بازیکن مانند روزبه چشمی یا محبی و مهدی‌پور حسابی چشم او را گرفته باشند. کار کردن با ساپینتو را چطور می‌بینی؟

یک دوران بدنسازی سخت و فشرده را در پیش‌فصل سپری کردیم و الان هم تمرینات خیلی پرفشار ادامه دارد. ساپینتو هم یک مربی پرجنب‌وجوش و سختگیر است، او در کنار زمین همه هیجان و انگیزه خود را سعی می‌کند به بازی و بازیکنان منتقل کند و فکر می‌کنم کار کردن با این مربی جذابیت‌های خاص خود را دارد و امیدوارم بتوانیم در کنار این مربی امسال برای استقلال اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

در سطح فنی و حد و اندازه‌های استقلال فصل جاری می‌بینی که بتواند از عنوان قهرمانی خود دفاع کرده و به دومین قهرمانی پیاپی برسد؟

تیم‌هایی مانند استقلال، پرسپولیس، سپاهان، گل‌گهر و فولاد تیم‌های بسیار خوبی هستند و انصافا هم خوب بسته شده‌اند. تیم ما هم جزء همین تیم‌هاست. اتفاقا مهره‌های خیلی خوبی هم داریم و تمام تلاش خود را می‌کنیم که این اتفاق بیفتد اما در هرصورت کادرفنی جدیدی به تیم اضافه شده و چند نفر نیز به ترکیب تیم افزوده شده‌اند و یک مقدار کار برای هماهنگی و اینکه دوباره روی غلتک بیفتیم، زمان‌بر است. اما مطمئن باشید قطعا همین‌طور است که گفتید و بچه‌های ما این پتانسیل را دارند که اتفاقات خوبی را امسال رقم بزنند.

به سیستم بازی استقلال برسیم. برخی منتقدان مدت‌هاست به این موضوع انتقاد می‌کنند که استقلال از آنجایی که بازیکنان خلاق و هافبک طراح در میانه میدان ندارد در امر گلسازی برای مهاجمانش ناموفق است، هرچند این انتقادات سال گذشته هم وجود داشت. در این مورد خودت چه نظری داری؟

سیستمی که استقلال در این چند سال بازی کرده معمولا بر پایه سه‌دفاعه برنامه‌ریزی شده و ما معمولا ۳-۴-۳ یا ۲-۵-۳ و بدون پلی‌میکر یا همان هافبک خلاقی که به آن اشاره می‌کنید بازی کردیم، این درحالی است که اگر فوتبال روز دنیا را تماشا کنید وینگرهای چپ و راست مثل امباپه یا نیمار یا بازیکنی مانند وینیسیوس تا چه اندازه در گل‌زدن موفق هستند اما بازیکنانی مانند تونی کروس به‌عنوان هافبک وسط در میانه میدان هر سال چند پاس گل می‌دهند یا گل می‌زنند؟ من درباره فوتبال روز دنیا و بهترین لیگ‌های اروپایی مثال می‌زنم اما بازیکنانی مانند امباپه یا نیمار به‌عنوان وینگر تا چه اندازه در گلزنی موفق عمل کرده و به تیم خود کمک می‌کنند؟ نمی‌خواهم بحث را به سمت مسائل فنی ببرم اما منظورم این است که فوتبال روز دنیا به این شکل است و دیگر مثل قدیم نیست که یک بازیکن از وسط زمین بخواهد پاس تک به تک به مهاجم بدهد. به نظر من این مسائل دیگر تمام شده و فوتبال روز دنیا به یک سمت دیگر رفته است، الان وظایف هافبک‌ها تغییر کرده و آنها وظیفه دارند تیم خود را سازماندهی کرده و به بازیکنان در زمین شکل بدهند. حالا اگر درکنار این وظایف پاس گل بدهند یا گل هم بزنند این موارد می‌تواند وظایف‌شان را تکمیل کند اما اینکه مدام روی یک موضوع پافشاری می‌کنند و بدون توجه به فوتبال روز دنیا که امروز دیگر پلی‌میکر ندارد به آن اشاره می‌کنند، به نظر من این موضوع باعث می‌شود تا فشار زیادی روی خط هافبک یا بازیکنانی که در میانه میدان بازی می‌کنند بیاید، این درحالی است که امروز مربیان اکثرا دوست دارند تا بازیکنی که در میانه میدان برای آنها بازی می‌کند بیشتر بدود، جنگنده باشد، درگیر شود، آن وسط دعوا کنند و اکثرا همین است و قطعا اگر شما بجنگید و بدوید می‌توانید گل هم بزنید و برنده شوید اما بازهم تاکید می‌کنم بیشتر مربیان دوست دارند تا تیم‌شان بدود و بجنگد. اتفاقا یکی از شاخصه‌های قهرمانی سال گذشته استقلال این بود که همه بازیکنان با همدیگر می‌دویدند، می‌جنگیدند و دفاع می‌کردند. بحث خلاقیت جداست اما فوتبال روز دنیا به سمت فوتبال درگیرانه پیش رفته و مربیان بازیکنانی را می‌خواهند که بیشتر بجنگند و بدوند.

اتفاقا ما هم در گزارشی به این موضوع اشاره کردیم که ساپینتو سرمربی استقلال برای میانه میدان به جای هافبک خلاق و طراح یک جنگجوی تخریب‌چی می‌خواهد.

همه این صحبت‌ها به کنار. موضوع مهم‌تر این است که همه تیم‌هایی که جلوی استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر به میدان می‌آیند به دلایل مختلف سعی می‌کنند بهترین بازی خود را ارائه بدهند و البته بازنده نباشند. برخی تیم‌ها در ورزشگاه آزادی با یک سیستم کاملا دفاعی به میدان می‌آیند، شما در این وضعیت چطور می‌خواهید پاس تو در یا تک به تک بدهید، اصلا فضایی نمی‌دهند که این اتفاق بیفتد. الان در فوتبال قدرت آنالیز از تیم‌ها و نحوه بازی آنها بیشتر شده و حریفان با شناخت از تک‌تک بازیکنان به میدان می‌آیند و این موضوع کار را برای هافبک‌ها و سایر بازیکنان سخت می‌کند، البته این حرف‌ها را نمی‌زنم تا خودم را تبرئه کنم بالاخره در استقلال بازی می‌کنیم و توقعات بالاست اما در همین رئال‌مادرید بازیکنی مانند تونی کروس در هر بازی چند کرنر و ایستگاهی می‌زند و در سال چند پاس گل می‌دهد؟ در هر صورت بازی برای تیم‌هایی مانند استقلال سخت‌تر است، بیشتر از این دیگر نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم اما اینجا وقتی شما فقط در یک بازی بد باشید فشار چندبرابر می‌شود.

بنابراین به نظر می‌رسد سیاست استفاده از وینگر‌های چپ و راست در استقلال با وجود بازیکنانی مانند مهدی قایدی و محمد محبی براساس صحبت‌هایی باشد که مطرح کردی؟

قطعا همین‌طور است، بازیکنانی مانند قایدی، محبی و یامگا که در جلوی زمین قدرت حمل توپ دارند می‌توانند گلزنی کرده یا پاس گل بدهند و وظیفه هافبک‌ها در فوتبال روز دنیا این است که تا آنجا و به این بازیکنان توپ را سالم برسانند که در استقلال این اتفاق می‌افتد و خداراشکر که در جلوی زمین بازیکنان خلاق زیاد و مهاجمان و وینگر‌های خیلی خوبی داریم که فرار رو به جلو‌های خوبی دارند و می‌توانند از خلاقیت خود برای گلزنی برای استقلال به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

به نظر می‌رسد بدن‌سازی سفت و سختی که پشت‌سر گذاشتید در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر تا حد زیادی مشکلات را ایجاد کرده و حالا با برطرف‌شدن آن شاید شاهد یک استقلال هماهنگ و آماده در هفته‌های آینده باشیم؟

از سالی که من در استقلال بودم هرسال با سیستم سه دفاعه بازی کردیم و امسال قرار است تغییر سیستم بدهیم و این موضوع خودش زمانبر است و به قول شما فکر می‌کنم بدن‌های ما نیز تا یکی، دو هفته دیگر کاملا ول کرده و کاملا آماده شویم، بنابراین هر چقدر جلوتر برویم شرایط برای تیم ما بهتر خواهد شد و امیدوارم بتوانیم این روند را ادامه بدهیم.

به نظر می‌رسد مسائل روحی و روانی تاثیر زیادی روی تو دارد، به این شکل که اگر از تو حمایت شود می‌توانی بهترینِ خود را در زمین به نمایش بگذاری. این درحالی است که ساپینتو هم تا لحظه آخر پای تو ایستاد و اجازه جدایی و پیوستن مجدد به فولاد را نداد. با این وضعیت فکر می‌کنی امسال چقدر موفق باشی؟

اصلا نمی‌خواهم به گذشته برگردم اما همه از علاقه قلبی من به استقلال خبر دارند و اینکه از نوجوانی عاشق این تیم بودم. عکس‌های زیادی از همان دوران وجود دارد که این حرف من را اثبات می‌کند اما واقعیت این بود که چون با جواد نکونام کار کرده و یک نیم‌فصل خوبی را سپری کرده بودم، می‌خواستم این شرایط را ادامه بدهم و در ادامه در یک موقعیت بهتر به استقلال برگردم اما این اتفاق نیفتاد، هرچند خداراشکر الان هم شرایط بسیار خوب است. همیشه گفته‌ام اعتراض هواداران و انتقاد آنها همیشه در فضای مجازی بوده و هواداران واقعی استقلال در فضای حقیقی همیشه به من لطف داشتند و هرجا رفتم جز محبت و احترام چیزی ندیدم، در هر صورت تجربه حضور در فولاد خوزستان هم تجربه بسیار خوبی برای من بود.

فصل گذشته در نیم‌فصل از استقلال جدا شدی و به فولاد پیوستی. اینکه در پایان فصل با استقلال جشن قهرمانی نگرفتی از این بابت حسرت نمی‌خوری؟

من یک عمر طرفدار استقلال بودم و اتفاقا سال گذشته هم یک نیم‌فصل برای این تیم به میدان رفتم و خودم را در این قهرمانی سهیم می‌دانم. در نیم‌فصل اول ۱۴ بازی برای استقلال انجام دادم و یکی از بازیکنانی بودم که بیشتر از بقیه به زمین رفتم و سهم کوچکی را هم برای خود در این قهرمانی قائل هستم اما مهم‌تر از همه‌چیز این است که استقلال قهرمان شود که این اتفاق افتاد اما اینکه حسرت چیزی را بخورم خیر این‌طور نیست، چون واقعا خودم را در تیمی که پارسال استقلال را قهرمان کرد سهیم می‌دانم و خودم هم جزئی از این قهرمانی بودم.

به نظر می‌رسد جای استقلال در آسیا با تیمی که در فصل جدید بسته خالی باشد؟

بله درست است. در هر صورت و به‌خاطر برنامه‌ریزی جدید از سال آینده که لیگ برتر شروع می‌شود لیگ قهرمانان آسیا هم آغاز می‌شود و امیدوارم شرایطی پیش بیاید که شاکله این تیم تا آن زمان حفظ شود تا بتوانیم در آسیا نیز حرف‌های زیادی داشته باشیم.

به پوشیدن پیراهن تیم ملی فوتبال ایران چقدر فکر می‌کنی؟

قطعا هر بازیکنی به تیم ملی فکر می‌کند و‌اگر شانس کمی هم باشد باید تلاش کرد. همه بازیکنان به همین شکل کار می‌کنند و من هم همه تلاشم را می‌کنم تا به تیم ملی دعوت شوم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها