|

فرهاد مجیدی کار مرحوم پورحیدری راتکرار کرد

استقلال برای دومین‌ بار پرسپولیس را در آخرین گام برای رسیدن به ششمین قهرمانی متوالی ناکام گذاشت.

لینک کوتاه کپی شد

استقلال و هوادارانش تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا از خلق یک نماد 6 دیگر توسط پرسپولیسی‌ها، به عنوان سمبل قهرمانی های متوالی، جلوگیری کنند. حدود نیم قرن پیش پرسپولیس در دربی تهران توانست نتیجه تاریخی را رقم زده و با 6 گل استقلال را شکست داد. از آن پس عدد 6 به عنوان نماد سرخپوشان و مهم‌ترین کری‌خوانی هوادارانش برای رقیب بدل شد. 

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال 360؛ سرخپوشان پایتخت در این فصل هم عزم خود را برای کسب عنوان قهرمانی جزم کرده بودند تا باز هم نماد 6 را برجسته ساخته و برتری بی چون و چرای خود را نه فقط با زدن 6 گل در یک بازی که با قهرمانی در طول شش فصل متوالی، به رخ رقبا بکشند؛ اتفاقی که رخ نداد و تیم مجیدی با فتح لیگ برتر مانع این اتفاق نادر شد. 

این نخستین‌بار نیست که پرسپولیس طی 5 سال توانسته حرف اول را در رقابت‌های باشگاهی بزند و حاکم بی چون و چرای فوتبال ایران باشد. آن‌ها اما هرگز نتوانسته‌اند عدد قهرمانی‌های متوالی خود را به 6 برساند و تنها یک گام کم آورده تا نتوانند این رکورد تاریخی را در کارنامه خود ثبت کنند. در ادامه نگاهی به دو مقطع مربوط به پنج قهرمانی متوالی سرخپوشان در رقابت های باشگاهی خواهیم داشت.

جام باشگاه‌های تهران 1370

پس از عملکرد ضعیف سرخپوشان در سال 1364 که در مرحله گروهی در جایگاه پنجم ایستاد و از صعود به نیمه نهایی بازماند، دوران درخشش این تیم با علی پروین آغاز شد و در پنج فصل بعدی عملکردی رویایی داشت و همواره عنوان قهرمان جام باشگاه‌های تهران را به خود اختصاص داد. 

سال 1370 تیم علی پروین فرصت داشت تا پس از 5 قهرمانی متوالی در جام باشگاههای تهران، به ششمین عنوان هم دست یافته و نماد 6 را بار دیگر برای استقلال و البته سایر رقبا برجسته کند اما شاگردان زنده‌یاد منصور پورحیدری تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا مانع از تحقق این امر شوند. پرسپولیس با یک امتیاز کمتر در حالی به آخرین بازی فصل رسید که برای دبل هت‌تریک در قهرمانی، تنها به برد در این بازی نیاز داشت اما استقلال که فصل را بدون شکست پشت سر گذاشته بود، در این بازی به تساوی بدون گل دست یافت تا آسمان فوتبال تهران پس از 5 سال بار دیگر رنگ آبی به خود بگیرد. 

لیگ بیست‌و‌یکم

آبی‌پوشان که در پانزدهمین دوره لیگ برتر تا آستانه قهرمانی هم پیش رفتند، از فصل بعد شاهد رقم خوردن نتایج تاریخی و تکرار نشدنی از سوی تیمی بودند که برانکو ایوانکوویچ معمار آن بود و تا زمان حضور این مربی کروات، استقلال حتی رقیبی جدی برای پرسپولیس نبود و قافیه را به رقیب واگذار کرده بود. با جدایی برانکو هم وضعیت آبی‌پوشان در رقابت با قهرمان چند فصل گذشته تغییری نکرد و در نوزدهمین دوره لیگ برتر، پرسپولیس با اختلاف 14 امتیازی نسبت به نزدیکترین رقیبش استقلال، توانست فاتح رقابت‌ها شود. 

در طول این چند فصل مربیان مختلفی به استقلال آمدند اما هیچ یک نتوانستد سد محکمی در برابر موفقیت‌های پرسپولیس باشند؛ از شفر آلمانی و استراماچونی تا علیرضا منصوریان و محمود فکری. در این میان فرهاد مجیدی هم چند نوبت از میانه‌های فصل به عنوان مربی هدایت این تیم را بر عهده گرفت اما تا پیش از فصل جاری، هیچگاه از ابتدای رقابت‌ها سکان هدایت تیم محبوبش را عهده دار نبود. 

فرهاد مجیدی اما در این فصل از همان ابتدا مسئولیت فنی استقلال را بر عهده داشت تا مأموریت دشوار آبی‌ها را به سرانجام برساند. مأموریت فرهاد پایان دادن به 9 سال انتظار هواداران بود که برای نخستین‌بار شاهد قهرمانی تیم شان بدون امیر قلعه نویی بودند. و از همه مهم‌تر، قهرمانی استقلال در این فصل باعث شد تا رقیب دیرینه از دستیابی به دبل هت‌تریک قهرمانی باز بماند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها