|

ایران چگونه قهرمان رقابت‌های جهانی کشتی می‌شود؟

تیم ملی کشتی آزاد ایران

تیم ملی کشتی آزاد ایران در صورت کسب دو مدال برنز در روز پایانی رقابت‌های جهانی می‌تواند عنوان قهرمانی را بالاتر از آمریکا و روسیه کسب کند.

لینک کوتاه کپی شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران که نسبت به چند دوره اخیر عملکرد درخشانی در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ به میزبانی نروژ داشته، در روز سوم مسابقات برخلاف روز دوم، نتوانست روند برد‌های خود را حفظ کند و با سه شکست در فینال و دو شکست در مراحل یک چهارم نهایی و نیمه نهایی دو وزن آخر کار خود را برای رسیدن به سکوی قهرمانی تیمی جهان به اماواگر کشاند.

به گزارش«شایانیوز» به نقل از ورزش سه، با پایان مسابقات چهار وزن دوم، رقابت از آنچه که هر کسی تصورش را می‌کرد، پیچیده‌تر شده است. در ابتدا نگاهی به جدول امتیازی سه تیم برتر مسابقات در پایان مسابقات ۸ وزن می‌اندازیم:

- ایران، ۱۴۱ امتیاز (سه طلا، سه نقره)

۲- آمریکا، ۱۴۰ امتیاز (سه طلا، دو نقره، یک برنز)

۳-روسیه، ۱۳۴ امتیاز (دو طلا، یک نقره و سه برنز)

اسامی نفرات برتر این ۸ وزن هم به شرح زیر است:

۵۷ کیلوگرم: ۱- توماس گیلمان (آمریکا) ۲- علیرضا سرلک (لرستان) ۳- هورست لهر (آلمان) و آریان تسیوترین (بلاروس)

۶۱ کیلوگرم: ۱- عباس گادجی ماگومدوف (روسیه) ۲- داتون فیکس (آمریکا) ۳- آرسن هاروتونیان (ارمنستان) و توشیهیرو هاسگاوا (ژاپن) … ۱۱- رحمان عموزاد (ایران)

۶۵ کیلوگرم: ۱- ژاگیر شاخیف (روسیه) ۲- امیرمحمد یزدانی (ایران) ۳- تولگا تومور اوچیر (مغولستان) و علیبک عثمان اف (قرقیزستان)

۷۴ کیلوگرم: ۱- کایل داک (آمریکا) ۲- تیموراز سالکازانوف (اسلواکی) ۳- فضلی اریلماز (ترکیه) و تیمور بیژویف (روسیه) … ۸- یونس امامی (ایران)

۷۹ کیلوگرم: ۱- جردن باروز (آمریکا) ۲- محمد نخودی (ایران) ۳- نیکا کنتچادزه (گرجستان) و رادیک والیف (روسیه)

۸۶ کیلوگرم: ۱- حسن یزدانی (ایران) ۲- دیوید تیلور (آمریکا) ۳- آرتور نایفونوف (روسیه) و ابوبکر آباکاروف (آذربایجان)

۹۲ کیلوگرم: ۱- کامران قاسم‌پور (ایران) ۲- ماگومد کوربانوف (روسیه) ۳- عثمان نورماگومدوف (آذربایجان) و جی دن کاکس (آمریکا)

۱۲۵ کیلوگرم: ۱- امیرحسین زارع (ایران) ۲- گنو پتریاشویلی (گرجستان) ۳- طا‌ها آکگول (ترکیه) و لخاگواگرل مونختور (مغولستان)

احتمالات قهرمانی ایران

تنها مسابقات شانس مجدد، رده‌بندی و فینال دو وزن پایانی یعنی ۷۰ و ۹۷ کیلوگرم باقی مانده و تیم کشتی آزاد ایران با اختلاف ناچیزی نسبت به آمریکا و روسیه در صدر قرار دارد. در دو وزن آخر ایران فینالیست ندارد، اما شانس کسب دو مدال برنز وجود دارد.

عرفان الهی باید در شانس مجدد با برنده کشتی گیر سریلانکا و آرمان آندراسیان از ارمنستان مبارزه می‌کند و در صورت پیروزی بر این حریف به دیدار رده‌بندی راه خواهد یافت تا مقابل یوگنی ژربایف از روسیه قرار بگیرد. همچنین مجتبی گلیج با شکست مقابل کایل اسنایدر به دیدار رده‌بندی رفته و باید منتظر مشخص شدن حریف خود برای کسب مدال برنز باشد.

در وزن ۹۷ کیلوگرم که کشتی گیران روسیه و آمریکا به فینال راه یافتند و هر حریفی مقابل گلیج قرار بگیرد، باختش اهمیت چندانی نخواهد داشت، اما در وزن ۷۰ کیلوگرم عرفان الهی اگر به دیدار رده‌بندی برسد، باید با کشتی گیر روسی مبارزه کند که شکست دادن او می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در واقع ایران اگر بتواند دو مدال برنز بگیرد، ۳۰ امتیاز دیگر کسب خواهد کرد و ۱۷۱ امتیازی خواهد شد.

از سوی دیگر آمریکا کایل اسنایدر را در فینال ۹۷ کیلو دارد، اما در ۷۰ کیلو کشتی گیر این کشور حذف شده است. پس نهایتا آمریکا می‌تواند ۲۵ امتیاز از مدال طلای اسنایدر کسب کند و در صورت کسب ۳۰ امتیاز از سوی ایران، نمی‌تواند تهدیدی برای قهرمانی شاگردان درستکار باشد.

اما شرایط در مورد روسیه پیچیده‌تر است. این کشور عبدالرشید سعداله یف را در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم دارد که به احتمال فراوان قهرمان خواهد شد و ۲۵ امتیاز کسب می‌کند. در واقع می‌توان امتیاز روس‌ها را از همین حالا ۱۵۹ دانست. در وزن ۷۰ کیلوگرم نیز روس‌ها ژربایف را دارند که باید احتمالا با عرفان الهی کشتی بگیرد. این کشتی می‌تواند سرنوشت قهرمانی را مشخص کند. اگر روسیه برنده آن باشد، ۱۵ امتیاز دیگر می‌گیرد و ۱۷۴ امتیازی خواهد شد و قهرمانی‌اش قطعی است، اما اگر ایران برنده این جدال لقب بگیرد، ایران ۱۷۱ امتیازی و روسیه ۱۶۹ امتیازی خواهند شد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها